Jump to content

Värmesköld förgasare


perper

Recommended Posts

Har automatchoke på förgasaren och det tar ganska lång tid innan den släpper och motorn går ned på låga varvtal. Det tar ännu längre tid om man kör landsväg då fläkten kyler en del. Såg i NPD att det finns en värmesköld för choke för 65-69års modeller.

Skall det sitta en sådan även på min 72a, som gör att värmen behålls och att choken släpper snabbare?

Link to comment
Share on other sites

Har du denna sköld som ska monteras på högersida hittade en på eBay NOS med nr: D2AZ-9A302-D. Som ska sitta på 72-73 motorerna både på 2V och 4V. Jag brukar tycka gasen i botten i en halv sekund så släpper den :D

Link to comment
Share on other sites

Jag har försökt vrida på klockan och det har blivit bättre men det verkar som det finns skruvhål för någon typ av sköld. Vet inte riktigt vilken förgasare som sitter i men jag tror det är original 2 portare

Link to comment
Share on other sites

Hm är det inte så att värmeskölden sitter där för att inte förmycket värme ska träffa automatchoken och den stänger för tidigt ;) ska kolla på en autolite 2300 som jag har om det sitter någon sköld på den kan skicka den till dig om du skulle behöva men jag tror att i ditt fall så kanske lite rengöring skulle göra mer nytta

Link to comment
Share on other sites

Ja jag frågade carbguy och han trodde också att rengöring skulle göra mest nytta, den s k chokekanalen kanske är igensatt samt att bimetallfjädern kan vara gammal och dålig.

Skall börja med rengöringen så får vi se

Tack för alla tips!

Link to comment
Share on other sites

Logga in för att kommentera

You will be able to leave a comment after signing in



Logga In Nu
×
×
  • Create New...