Magnus Motala March 24, 2009 Report March 24, 2009 Hello!Ska byta avgassystem på min musse och tänkte ta ett 3" system men dom som jag ska handla av säger att jag ska ha ett 2 1/2" system Är det någon som vet vad som är lämpligt att ha, bilen har kompressor.Vad är det för diameter original.MVH Magnus Citera
streetsaleen March 24, 2009 Report March 24, 2009 jag kör me 2½ tums system, Saleens sportavgassystem, Skulle jag behövt byta så hade jag nog kört med 3" Citera
Corvette March 25, 2009 Report March 25, 2009 jag skulle utan tvekan ta 3"... har bara 2,5" nu Citera
streetsaleen March 25, 2009 Report March 25, 2009 jag skulle utan tvekan ta 3"... har bara 2,5" nu Bara Citera
ErikC March 26, 2009 Report March 26, 2009 jag skulle utan tvekan ta 3"... har bara 2,5" nu Större är inte alltid bra, iallfall inte när man har kompressor. Han förlorar ett par PSI om han går i storlek! Kanske inte så stor skillnad när man byter cat-back, men desto större skillnad vid grenrörsbyte. Citera
Lassemålare CMC 2071 March 26, 2009 Report March 26, 2009 Är det skillnad med kompressor kontra turbo. för med turbo är större bättre, självklart måste man mappa om.Själv kör jag med Extraktorgrenör och 3 downpipe racekat och 3 tum hela vägen bakoch slutar med 5 tums utblås, men det är på min SAAB inte MustangenEn snorkel motor ska ju ha lite motstånd. ( ska ta bort extraktorgrenöret är ett jävla gnäll på besiktningen jämnt ) MVH Lasse. Citera
Magnus Motala March 26, 2009 Author Report March 26, 2009 Jag trodde också att det var lika som turbo att man ska ha fritt flöde på avgaserna men med kompressor ska man kanske ha lite motstånd.Dom som jag ska handla av säger att jag får effektförlust om jag går upp till 3" system desutom så blir 3" systemet med x-pipe och 2 1/2" systemet med h-pipe vilket jag vill ha.Jag förklarade för dom vad jag hade får bil och att det satt kompressor i den då föreslog han headers mod lång racecatar o 2 1/2" system med 3" avslut.Man får väll lita på att dom har rätt.Magnus Citera
PerA March 26, 2009 Report March 26, 2009 Tänk på att det är dubbla rör på v8. Turbofyror har ju bara ett rör, Nog däför det behövs grövre på dessa motorer vid liknande effektuttag Citera
uffeg March 26, 2009 Report March 26, 2009 Har köpt Headers från Sanderson till min gamla Cheva....Under technical info finns följande kommentar: "Even if you're running a radical cam and a blower, you're better off sizing your headers smaller...unless you do most of your driving at full throttle." Och förklaringen finns att läsa i artikeln:http://www.sandersonheaders.com/tech_get_technical.phpStort är inte alltid bra.... Om man inte har plattan i mattan...Smaller diameter pipes flow less volume than large ones, but the exhaust in the smaller pipe flows faster. Until you reach the RPM where the sheer volume of exhaust gases require bigger primaries, smaller tubes scavenge far more efficiently. If you're using the engine in the 1,500-3,500 RPM range, which is typical for a street driven car, you definitely want 1- 1/2" to 1-5/8" primary tubes for a small block and 1-3/4" to 1-7/8" for a big block. Any bigger and you'll lose plenty of low end torque. Beyond 3,500 RPM it's a question of where you want the power peaks. As you can see from the chart above, small tubes don't lose their edge in horsepower or torque until you get above 5,500 RPM.Sen vet jag inte om dom här har svaret på precis allt.... men lite kul var det att läsa... allt är inte som man tror...Minns en kompis som tävlade med radiostyrda båtar i gymnasiet, dom kunde sitta och räkna på flöden i en vecka för att det skulle bli rätt.... Citera
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.