Jump to content

fixa Oxiderade krom fälgar?


Recommended Posts

Tjena, hur svårt är det att putsa upp oxiderade krom fälgar?

Har en tjenis som har ett par fälgar till ett relativt lågt pris, dock är dom en aning oxiderade.

Så tips och tricks på hur man fixar detta mottages tacksamt :)

Link to comment
Share on other sites

Själva kromet kan inte rosta/oxidera

Om det är skador så är det själva krom skiktet som spruckit och metallen under rostar och fäller ut på kromet.

Vad du kan göra är att göra rent med tex Autosol som "Robban1" skrev eller rubba upp med annat medel.

Sen lägga på ett vax som tätar sprickorna så inte rosten kommer upp igen.

Men har kromet väl börja spricka upp så går det rätt fort att det blir ännu värre

Eller är det polerade aluminium fälgar du menar kanske?

De oxiderar och poleras upp med Aluminium polermedel

Link to comment
Share on other sites

Detta är kromade fälgar, inte polerat alujumjum.

Det lät ju inte så positivt det där. Kan man på något sätt lägga på nytt krom skickt? Brukar det vara dyrt om det nu ens går?

Tack för tipsen så långt.

Link to comment
Share on other sites

Okej snygga är dom!

Men det är alltså kromade aluminium fälgar!?

Största nackdelen med denna kombination är att aluminium är ett mjukt material medan själva kromet är stenhårt

Aluminiumet är ett betydligt mer levande material jämfört med kromet som inte rör sig alls

Då är det mycket lätt hänt att det blir en liten luftspalt mellan kromet och aluminiumet.

I luft finns det fukt som då får aluminiumet att oxidera och då kommer rätt snart kromet att flagna av

Men det beror mycket också på kvalitet i tillverkningen.

Vissa fabrikat som Ford Racing håller medan andra inte gör.

Däremot råkar man stöta till en sån här fälg mot en trottoar kant så är det kört.

Då blir det en spricka i kromet där luften kan komma in.

Link to comment
Share on other sites

Den där firman tog gärna hand om fälgarna men dom kunde inte kroma dom. Så det var ju lite synd

Det verkar vara samma och bra pris var det ju, blir väl runt 10k för 4 stycken, men sen ska frakten på så dom hamnar man väl på minst 12k.

Jag tror jag kan få de skadade fälgarna för 5k. Ganska sugen på att slå till men det är lite svårt att bestämma sig.

Vad kostade frakten med Målefors?

Link to comment
Share on other sites

Tänk på att fälgarna är något som gör första intrycket och oftast känns det som om de förstärker mer än 50% av en bils utstrålning

Att sätta på skadade fula fälgar kommer göra att bilen upplevs skabbig

Ett par nya fälgar kan göra en skrotbil se ut som om det vore i toppskick.

Nu vet jag inte skicket på din bil.

Dom där skadade fälgarna kommer sticka i ögonen på dig (och andra) och du kommer garanterat vilja byta igen.

Nya fälgar är dyra men det gör mycket för bilen.

Hade det varit aluminiumfälgar så går det alltid göra något åt saken men

dom där fälgarna kommer bara bli värre eftersom porerna i kromet kommer

suga år sig fukt.

Link to comment
Share on other sites

Jag har en mustang 05, skicket får man väl säga är så bra som det kan vara efter ett par år, den är ju svart så det finns ju ett par repor kan man säga.

Du har rätt i vad du säger så jag skiter i dom här fälgarna, köper nog ett lustgas kit istället och kör med original fälgar ett tag till.

Tack för all info och hjälp :)

Link to comment
Share on other sites

:D Vet ej exakt pris på frakt eftersom man får ett pris på allt levererat till Nora. Då betalar man prylar, moms, tull och frakt. Det som är bra med det är att de då tar ansvaret för eventuella fel vid leveransen vilket kan vara skönt. Surt att få hem fälgar med fel bultmönster eller backspace efter ett par månader. Ska man sedan ha dom skickade hem från Nora med bussgods är det en kille som gör detta för ett par hundringar. :D

Om man beställer ber man om en offert och leveranstid på allt och säger att det ska vara från wheelsforless ( jag har i alla fall inte hittat någon billigare) Sarah har hand om detta på firman.

:Dsarah@arizonaclassic.com :D

Finns säkert firmor i sverige som kan göra detta också men jämför gärna pris mellan några. Känade 5000 på detta.

Mvh. Mats

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...