Jump to content

Innerbelysning fungerar inte


Recommended Posts

Provar med ett separat inlägg om mitt problem efter att ha läst "tusen" inlägg om felande instrumentbelysning.

Min innerbelysning tänds inte.

Nya lampor finns i dörrar och under instrumentbräda.

Kablar i dörrarna är bytta.

Instrumentbelysningen fungerar utmärkt med dimmer och allt.

Parkeringsljus, perfekt!

Hel/halv, perfekt!

Säkringar, hela!

Verkar som det inte kommer någon ström.

Varifrån kommer strömmen till innerbelysningen?

Går den via ljuskontakten?

Blir man klokare om man skruvar ut denna?

Har lusläst Haynes och Fords färglagda elschema men man är ju ingen elektriker... :oops::oops:

Någon kunnig där ute som har ideer??

/Björn

Link to comment
Share on other sites

Hej.

Troligen saknar du ström på matning till innerbelysningsbryttare

dörröppning, vanligt med avbrott i brytarfunktionen förarsidan

eller säkring, har du kollat att tråden är hel i glassäkring. :?

Det som är olikt på bla USA bilar är att man matar plus genom

brytaren i dörröppning, på eruropeiska bilar är det mer vanligt

att brytaren är en jordbrytare. :)

Montera bort instegsplåten och kickpanelen på vänstersidan

för att komma åt, detta för kolla kabelbrott, här kan du också

följa kabel till bla säkringsdosan. ;)

Link to comment
Share on other sites

Hej.

Troligen saknar du ström på matning till innerbelysningsbryttare

dörröppning, vanligt med avbrott i brytarfunktionen förarsidan

eller säkring, har du kollat att tråden är hel i glassäkring. :?

Det som är olikt på bla USA bilar är att man matar plus genom

brytaren i dörröppning, på eruropeiska bilar är det mer vanligt

att brytaren är en jordbrytare. :)

Montera bort instegsplåten och kickpanelen på vänstersidan

för att komma åt, detta för kolla kabelbrott, här kan du också

följa kabel till bla säkringsdosan. ;)

Jag har kommit på att det kan vara fel lamptyp monterad. Om det är fel lamptyp monterad jordar lampan mot chassiet (sockeln) och då spelar det inen roll om du stänger dörren. Lampan är redan jordad via den felaktiga sockeln. /den felaktiga lamptypen) Det tog mig ett antal timmar att hitta det felet) :twisted:

Link to comment
Share on other sites

  • 4 years later...

Lyfter tråden igen eftersom jag fortfarande inte hittat felet.

Dörrkontakterna är bytta.

Ljuskontakten är bytt.

Lamporna skall vara de rätta.

Dörrarna stängda, lyset avstängt - säkringen brinner så fort man kopplar in batteriet.

Verkar vara kortis någonstans men VAR!!?? :mad:

Tacksam för tips hur man felsöker utan att bränna säkringar, hela tiden.

El är inte min starka sida. :(

/Björn

Link to comment
Share on other sites

Jag antar att det är din 68 cabbe som vi talar om här.

Nu har jag inte stenkoll på vart din innerbelysning sitter monterad men om säkringen går hela tiden så är det ju som du säger kortis någonstans, en klämd/skavd kabel troligen.

Jag hade börjat med att "pipa", "ringa", "summra" kablaget som vissa kallar det med en multimeter etappvis för att ringa in vart felet kan vara. D.v.s att du får en ton ur mätintrumentet om det har kontakt.

Börja först med att "ringa" mellan säkringen och + sidan på lamphållaren. Om det fortfarande är avbrott så minska ner ditt sökande ett steg och mät mellan säkringen och dörrkontakten.

Fortsätt sedan tills du hittar en signal, då vet du åtminstone vart på transportsträckan som avbrottet är. :-)

Lycka till :-)

Link to comment
Share on other sites

Det är helt riktigt -68'an det gäller.

Har en multimeter, tyvärr inte med ljudsignal.

Men det borde ju funka iallafall.

Det sitter en belysning under var sida instrumentpanelen och en nedtill i vardera dörrsidan.

Stort tack för svar!!! :) :)

Mycket värdefullt att få förslag och glada tillrop när man, som jag, tröttnat lite på problemet.

//Björn

Sent from my iPhone using Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Hej. I vanliga fall, detta har jag ordat förr, så jordar man för att lampa skall lysa tex på Volvo Amazon mfl, men med våra Mustanger och ett antal andra USA vagnar så används funktionen på plus sidan. Tex signalhorn som man bara vidareleder plusspänning genom kontakt, jordningen är redan fixerad antingen genom som i detta nämnda fall signalhorn. Innerbelysning har samma eländiga funktion, lampans drivström bryts och återkopplas, jorden finns redan där lamphållaren finns. Om ni som alltid funderar över varför USA lampor har två stift i botten men bara en glödtråd så förstår man att strömmen bara skall passera genom lampan. Det är därför det INTE går att montera en liknade lampa med bara en kontakt i botten på samma plats, kortis. En annan variant är att man jordar i en kontakt i botten på lampan och att man leder ström in i den andra genom en i detta fall backljuskontakt, det är många som försöker att byta den tvåpoliga lampan till en lampa med en pol, det är samma här då kortslutning så länge den jordade sladden är ansluten. En variant i sammanhanget är att det faktiskt går att sätta i en enpolig lampa, men bara om jordsladden tas bort och isoleras. Bla Bla Blaaa BLA BLA, Idioten är igång igen, det jag vill säga till Björn, kolla så att det verkligen är rätt typ av lampa, kanske är en som sitter och har suttit fel ända sedan första gången. Kolla även varje lampas matning en del matas genom lampan med plus och andra är som men backljus en sida (pol) är plus och andra sidans (pol) är minus i första fallet där lampans ström (plus) går rakt igen så har sockeln till lampan minusfunktion och i andra fallet där det är plus på en pol och minus på andra sidan så har lamphållarens plåtrör ingen funktion än att hålla lampan:silent::?;)

Link to comment
Share on other sites

Nej du Lasse du är definitivt ingen idiot!! Däremot en av de bästa inspiratörerna för oss amatörer!!

Fortsätt så!!

post-3890-144839321604_thumb.jpg

post-3890-144839321617_thumb.jpg

Passade på att riva isär lite när jag ändå söker belysningsfelet.

Skall bli ny mätartavla (km/h) och nya lampor.

Lovar lägga upp en bild på de lysande innerbelysningslamporna SNART!!

//Björne :)

Sent from my iPhone using Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Hej. Den hållaren och den lampan är rätt, passar mot varandra, det jag menade i första hand är att lampa och hållare måste passa mot varandra det är allt för många som monterar enpolig i tvåpolig hållare och ibland tvärt om. Till den lampan du har på bilden skall det vara en lamphållare med endast en ledning, jordningen sker genom skruven som hållaren är fäst i.;)

Link to comment
Share on other sites

Today is a happy day!!!

Man skall börja med det enklaste!

Jag hade satt likadana, enpoliga, lampor i dörrarna som under instrumentpanelen....

I dörrarna skall det vara tvåpoliga!!

Tack för alla tips och glada tillrop!

post-3890-144839323559_thumb.jpg

//Björn :)

Sent from my iPhone using Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Ja, Anders. Man blir barnsligt glad när man får nåt att fungera igen

Var tvungen att gå ut i garaget igår kväll bara för att se att det fortfarande funkade. :) :) :)

Sent from my iPhone using Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...