Jump to content

Nån som byggt nytt system på mustang med 6 kattar?


mr_c

Recommended Posts

Ja, är det nån här som byggt nytt avgassystem på sin mustang, som har som jag med 3kattar per sida?

Förstår att kattarna stryper maskinen rätt rejält, så de vore fint o byta ut de mot enkla kattar, men hur blir det med avgaskraven här i sverige? Nån som bytt o lyckats utan problem?

Link to comment
Share on other sites

Avgaskraven här i Sverige är väl samma oavsett hur många kattar som sitter original.

Min går igenom med 2st av modell "billigaste på biltema".

Jasså är det så? Tänkte om de gnäller på att de inte sitter 6kattar där eller liknande, eller att de blir för mkt utsläpp?

Blev det nån skillnad på din när du fick på enkelkattar? =)

Link to comment
Share on other sites

Nej ingen skillnad mot orginal men de är säkert inte överdrivet bra flödesmässigt med insvetsade decibelinsatser. :)

Ang om man egentligen får byta till enkel kat vet jag ej. Man får väl egentligen inte mixtra med avgasreningen eller motor alls? Men om värdena är bra så är väl allt frid o fröjd.

Personligen tror jag inte det är någon ide o byta om du inte byter headers också? (effektmässigt)

Link to comment
Share on other sites

Hmm var o besiktade bilen idag, o fick en RIKTIGT surf*tta som besiktningsman.

Börjar med att man rullar in

Han: Jaha, då får du ta o rulla ur bilen o lätta plånboken på 300spänn!

Jag: Ja visst, de är ju förjävligt.

Han: Ja, så är de om man ska köra pappas bil!

Jag: Ehh? (orka tjaffsa, märktes ju att han bara va avundsjuk..)

Han: VA ÄR DE FÖR FJOLL LYSEN DU HAR PÅ BILEN! :evil:

Jag: Ja... de satt på bilen när ja köpte den, o nu vill ja besikta,so what?

JA, de vart ju ett jävla liv, är ju sånnadär projektorlysen med blåa dioder i,som ja vet att man inte får ha, men måste ju plocka ner hela fronten för o komma åt o ta loss lysena..

Fortsätter med att ja ifrågasätter dedär med kattarna, de sitter 6kattar nu, kan jag montera enkla racekattar?

NEJ FÖR HELVETE får ja till svar, sitter de 6kattar ska de sitta 6 kattar, bilen är gjord för de o tar du bort dom får du ett jävla problem o de kommer bli dyrt för dig! (fruktansvärd otrevlig gubbe)

O sen fortsatte de bara, han formligen spydde galla över mig...

Sen va alla belägg på bilen piss slut, så måste köpa nya...

Link to comment
Share on other sites

Då skulle jag tala med stationschefen ang hans beteende o sedan åka till en annan station i framtiden.. Riktigt tråkigt med skithögar.

Kan rekommendera raybestos brutestop belägg, fram. Måste upp i värme för att ta ordentligt. Som dag o natt mot original. (Jag köpte dessa från hansenracing genom lokal autoekonomifirma)

Link to comment
Share on other sites

Då skulle jag tala med stationschefen ang hans beteende o sedan åka till en annan station i framtiden.. Riktigt tråkigt med skithögar.

jo blir nog så, första gången ja träffar på dendär gubben, brukar ha andra besiktningsgubbar men dendär fan va ju inte klok på en fläck...

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Finns inte pengar än så länge för o köpa headers ,andra kattar o magnaflow system, så tänkte man kunde försöka sig på o bygga nått eget tills vidare, så den låter lite goare i sommar iallafall!

Nån som har tips på vad man kan göra? Tänkte plocka bort de 6 kattarna iallafall, antingen ersätta med bara rör (om inte motorn går konstigt då pga andra avgasvärden? ) eller köpa enkla kattar o montera.

Sen sitter de väl nå ljuddämpare på redan? Hur är dessa? Värt att byta ut?

Vill i övrigt ha på snyggare/grövre pipor då original inte är alltför upphetsande, kom gärna med alla tips o förslag ni har!

Samt om de kan vara nå bök o byta på den? (inte hissat upp o kollat hur systemet ser ut än)

Link to comment
Share on other sites

Erfarenheterna jag har av orginalsystemet är att det är utan skarvar och ska du ha lös det så måste det kapas av just framför bakaxelkröken för att få ner...

Kattar eller inte, motorn går lika bra för det! Lambdasensorerna sitter före kattarna, iallafall på 5.0,orna!

Annars är det väl bara att köpa några ljuddämpare, rör och lite krökar...

:)

Link to comment
Share on other sites

Erfarenheterna jag har av orginalsystemet är att det är utan skarvar och ska du ha lös det så måste det kapas av just framför bakaxelkröken för att få ner...

Kattar eller inte, motorn går lika bra för det! Lambdasensorerna sitter före kattarna, iallafall på 5.0,orna!

Annars är det väl bara att köpa några ljuddämpare, rör och lite krökar...

:)

Ahh såpass! Tur att tillgång till lyft kap o svets finns iallafall :)

Jag inbillar mig att maskinen borde bli något piggare om man får bort alla kattar med? Tycker 6st borde strypa maskinen en del eller har ja helt fel..?

Hur skulle de bli om man tog bort kattarna o svetsade dit raka rör där istället ( o spar kattarna ifall man får en flygande bes), låter de katastrof då? Eller funkar det bra ihop med dämparna som redan sitter eller vad gör jag..?

Försöker skramla ihop pengar till ett riktigt system istället, men e crusing i stan nästa helg o vill att den ska låta lite manligare då ju :)

säljs magnaflow i sverige? Vad kostar ett system från dom då? (bara kikat på summit hittils)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...