Jump to content

Så här löste jag blinkers, utan att behöva göra hål i plåten


MickeJ

Recommended Posts

Kände inte att jag ville göra hål i plåten för att få dit sidoblinkers. Så jag kom på en annan lösning. Riktigt bra blev det!

Har använt Audis blinkersslinga på Mustangens originalspeglar. Lite pilligt men gick att lösa. Beröm och godkänt på besiktningen.

Link to comment
Share on other sites

jepp, fräsht, men inte godkänt tyvärr. De där blinkerserna är inte E-märkta. Vid en flygande blir det 2a direkt. :-(

Finns en hel del trådar tidigare om detta...

1) E-märkning är inte alltid ett krav.

2) 2:a direkt? Skulle inte tro det...

Mvh M-O

Link to comment
Share on other sites

jepp, fräsht, men inte godkänt tyvärr. De där blinkerserna är inte E-märkta. Vid en flygande blir det 2a direkt. :-(

-Skulle inte audis grejer vara E-märkta?! Skulle jag nog tro att de är, sitter ju original på massa bilar.

Dessutom är bilen regbesiktigad och klar, inte en anmärkning!

Mvh M

Link to comment
Share on other sites

jepp, fräsht, men inte godkänt tyvärr. De där blinkerserna är inte E-märkta. Vid en flygande blir det 2a direkt. :-(

-Skulle inte audis grejer vara E-märkta?! Skulle jag nog tro att de är, sitter ju original på massa bilar.

Dessutom är bilen regbesiktigad och klar, inte en anmärkning!

Mvh M

spontant ser det inte ut som audi-backspeglar, utan mustang-speglar, så vitt jag vet finns bara en tillverkare på dom med inbyggd blinkers, och dom är inte godkända. Leta själv efter e-märkning så får du se.

Att den passerat en regbesiktning är ingen garanti för att någon annan lyckas få igenom den, såvida man inte kör med godkända grejjer. Därför är dom där blinkersinsatserna omöjliga att sälja i sverige. Skulle man göra det så skulle det bli ett fasligt liv när det framkommer att dom inte "duger".

Jag håller med, det är surt, men så ligger det till.

Link to comment
Share on other sites

1) vid regbes jo... tyvärr, om du inte har dispens typ

I Vägverkets författningssamling 2007:200 kan följande läsas:

"4 § Bil eller släpvagn som dras av bil, och som är importerat

för eget bruk skall vid tillämpningen av Vägverkets föreskrifter

(VVFS 2003:22) om bilar och släpvagnar som dras av

bilar anses ha tagits i bruk före den 1 januari 2005. Ett sådant

fordon får brukas i trafik även om

1. lyktor och strålkastare inte är av godkänd typ. Om

detta undantag tillämpas skall lyktorna, strålkastarna

eller reflexanordningarna istället vara utförda i enlighet

med amerikansk standard SAE."

Tolkningen är med andra ord inte alltid krav på E-märkning.

/M-O

Link to comment
Share on other sites

ja, det undantaget gäller alla andra lyktor, men am. bilar har inga sidoblinkers, utan måste eftermonteras, då skall dessa vara E-märkta. Dessutom är inte dina blinkers DOT-märkta heller. Jag vill inte jävlas, men bara klargöra hur bilprovningen resonerar.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Om man har reggat med tillfälliga E-märkta så kan man sätta vad man vill sen. Inget krav på E-märkning på vanlig bes.

:shock: , säkert, häng dit en kulört julgransbelysning eller nått får vi de vad de säger. ;)

/Tommy.

Link to comment
Share on other sites

Allt handlar om vilken besiktningsman man får, jag är övertygad att

om man får grinolle som jag fick så kan man råka hur jäkla illa ut som helst. :twisted:

fan han stog och räknade mina blinkningar med tidtagar ur, snacka om

grinig, tur som det var klarade han inte av att kolla både blinkersen och klockan samtidigt. :twisted:

Hans polare verkade inte intreserade att hjälpa honom så han gav upp. :twisted:

För övrigt hade han ingen koll på lambda värdena som vi får ha på

våra bilar, men då blev han rättad av en kollega, puuh. :twisted:

Om någon av er råkar ut för honom, jaaaa då är det kört. :twisted:

MVH Lasse. 8)

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...
jepp, fräsht, men inte godkänt tyvärr. De där blinkerserna är inte E-märkta. Vid en flygande blir det 2a direkt. :-(

Jag har ringt till bilprovningens huvud kontor, kraven som är att dem måste vara E märkta och vara av klass 5, och kunna ses från 5graders vinkel bakåt från bilens bakdel,60graders ljusspridning, inga krav på från vilken höjd man ska kunna se den, så vill man skulle man rent laglingt skulle man kunna montera den under sidobackspegeln. igfa krav att dom måste sitta på skärmen

-Skulle inte audis grejer vara E-märkta?! Skulle jag nog tro att de är, sitter ju original på massa bilar.

Dessutom är bilen regbesiktigad och klar, inte en anmärkning!

Mvh M

spontant ser det inte ut som audi-backspeglar, utan mustang-speglar, så vitt jag vet finns bara en tillverkare på dom med inbyggd blinkers, och dom är inte godkända. Leta själv efter e-märkning så får du se.

Att den passerat en regbesiktning är ingen garanti för att någon annan lyckas få igenom den, såvida man inte kör med godkända grejjer. Därför är dom där blinkersinsatserna omöjliga att sälja i sverige. Skulle man göra det så skulle det bli ett fasligt liv när det framkommer att dom inte "duger".

Jag håller med, det är surt, men så ligger det till.

Link to comment
Share on other sites

jepp, fräsht, men inte godkänt tyvärr. De där blinkerserna är inte E-märkta. Vid en flygande blir det 2a direkt. :-(

Vad jag kan förstå, så har Micke j. slipat upp plasten i Mustang speglarna

och monterat Audis ledblinkers. har sett en annan gjort lika på en Shelby -07.

Dom var då E-märkta...så då borde det vara godkänt :roll: .

//Micke

Link to comment
Share on other sites

Går det inte att montera en E märkt sidoblinkers typ "bröstvårtan" i backspegeln? Kan ju knappast vara ett KRAV att borra sönder plåt? Hur skulle annars corvetteägare kunna regga? Dom har ju bara plast... ;)

Jag tänker: Enkel reggning och sedan byta till de snygga färdiga backspeglarna med blinkers som ju ej är E märkt.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...