mr_c April 25, 2009 Report April 25, 2009 Hej!beläggen på bilen är helt slut o ja o farsan håller på o skruvar nu, tog loss hjulet bak, lossade bultarna till oket, men sen då? Vi blev rätt ställda, de ser skumt ut? o handbromsen inbyggd i oket?Nån som har tips på hur man får loss grejjerna om de nu är nå krångel?har en 96- gt Citera
elboy cmc 388 April 25, 2009 Report April 25, 2009 Ta bort det 2 skruvarna som sitter i oket till den främre delen som rör på sig vet inte vad den kallas. Sen är det bara att byta! Citera
mr_c April 25, 2009 Author Report April 25, 2009 Ta bort det 2 skruvarna som sitter i oket till den främre delen som rör på sig vet inte vad den kallas. Sen är det bara att byta!Problemet va o få in kolvarna, då beläggen va helt slut hade de skjutit ut maximalt så man skulle ha nå specialverktyg läste ja, men de löste sig till slut iallafall =)Nu har ja dock fått nya problem , när ja står stilla (antingen stått på parkeringsläge eller neutral) o ska iväg, så tomgången sjunker grymt mkt, o flera ggr har den bara dött när ja lagt över till driven, vad kan ha hänt? Citera
Lassemålare CMC 2071 April 25, 2009 Report April 25, 2009 Jag har samma problem ibland men jag vet intevad det beror på, men jag vill gärna veta så jag hänger på frågan. MVH Lasse. Citera
mr_c April 25, 2009 Author Report April 25, 2009 Jag har samma problem ibland men jag vet intevad det beror på, men jag vill gärna veta så jag hänger på frågan. MVH Lasse. ofan? Känns ju lagom skojj =(, går ju inte o komma iväg med bilen nu! den bara dörO lagom kul dehär, e bilträff i stan nu, bilen dör hela tiden + läcker bromsvätska som ett soll nu. Nån som vill köpa musse?Bara problem ju... Citera
CMC 1061 Berra April 26, 2009 Report April 26, 2009 Nu är jag mycket osäker. Men kanske har ni något som kallas tomgångsmotor. det är en relativt liten detalj som är kopplad till insuget. Har en typ av kolv som styr luftens inlopp. Den ska stabilesera tomången på motorn. Den kan ha pajat. Om det är en sådan så är den inte svår att byta själv. Kom ihåg ni behöver inte ha eb sådan på era bilar. Det är därför jag är osäker. Kanske jag har hjälpt till lite.Berra Citera
mr_c April 26, 2009 Author Report April 26, 2009 Nu är jag mycket osäker. Men kanske har ni något som kallas tomgångsmotor. det är en relativt liten detalj som är kopplad till insuget. Har en typ av kolv som styr luftens inlopp. Den ska stabilesera tomången på motorn. Den kan ha pajat. Om det är en sådan så är den inte svår att byta själv. Kom ihåg ni behöver inte ha eb sådan på era bilar. Det är därför jag är osäker. Kanske jag har hjälpt till lite.BerraJag har en sån o vi provade o koppla ur den o då där motorn direkt, så den funkar nog tror ja?Jävla soppa alltså, + att den läcker bromsvätska som ett soll bak vid ena oket nu =(Nån som vet vilken bromsvätska man kan använda i forden? Citera
grufman April 26, 2009 Report April 26, 2009 Det är nog bytläge på tomgångsmotorn även om den funkar halvbra.Eftersom ni antagligen använde fel typ av verktyg när ni tryckte tillbaka kolvarna så har packningarna gått sönder. Det blir repsats eller nytt ok. Citera
1096 April 26, 2009 Report April 26, 2009 Jag har samma problem ibland men jag vet intevad det beror på, men jag vill gärna veta så jag hänger på frågan. MVH Lasse. Har du bytt eller pillat nåt på spjällhuset? Det är viktigt att det är rätt justerat på en femnolla annars hänger inte tomgångsmotorn med i svängarna. ta väck kabeln på tomgångsmotorn, justera spjällstoppet till ett varvtal på ca 670rpm. Där ska du ha ett TPS värde på 0.98Volt eller så nära som möjligt. Sen i med kontakten till tomgånsmotorn igen... om det behövs så justera grundläget på spjället så motorn säkert håller sig vid liv när du lägger i driven. Men tänk på att alltid ha rätt TPS Volt på tomgång... annars vet inte datorn att det är tomgång som gäller... Om inte tomgångsmotorn räcker för att hålla varvet ökar datorn tändförställningen som extra åtgärd och du får en vandrande tomgång, visst låter kaxigt men blir lite klurigt att köra... Har man sedan bytt lite andra grejer som insug, kam, toppar, Maf mm som påverkar luftflödet i motorn kan man få lite pilligt att justera spjällhuset rätt... Då finns det plattor man lägger mellan spjällhus och tomgångsmotorn så man enkelt kan justera genomflödet utan att behöva gå efter med TPS läget hela tiden... Men kolla först så inte tomgångmotorn kärvar eller är full av skit.... ser den okej ut men ändå inte funkar så ring Grufman för en ny... Den där justerplattan ser ut så här - Citera
mr_c April 26, 2009 Author Report April 26, 2009 Det är nog bytläge på tomgångsmotorn även om den funkar halvbra.Eftersom ni antagligen använde fel typ av verktyg när ni tryckte tillbaka kolvarna så har packningarna gått sönder. Det blir repsats eller nytt ok.Okej, vad kostar tomgångsmotorn?Mjo, vi visste ju inte innan vi började att man behövde något specialverktyg, så de var stor polygrip att vrida runt med samt trycka lite på de.Vad kostar repsats till oket? Och finns det hemma för leverans? Måste nämligen ha bilen o åka med.. Citera
grufman April 26, 2009 Report April 26, 2009 Det är nog bytläge på tomgångsmotorn även om den funkar halvbra.Eftersom ni antagligen använde fel typ av verktyg när ni tryckte tillbaka kolvarna så har packningarna gått sönder. Det blir repsats eller nytt ok.Okej, vad kostar tomgångsmotorn?Mjo, vi visste ju inte innan vi började att man behövde något specialverktyg, så de var stor polygrip att vrida runt med samt trycka lite på de.Vad kostar repsats till oket? Och finns det hemma för leverans? Måste nämligen ha bilen o åka med..Har inte pris på tomgångsmotor tyvärr, kolla vår web eller dra iväg ett mail till info@grufmanbill.se. Ford säljer inga repsatser, så det blir nytt ok där. Släng med det i samma fråga så får du svar. Citera
Lassemålare CMC 2071 April 26, 2009 Report April 26, 2009 Jag har inte rört något förutom att jag har öppet filter. Men jag har inte problemet jämnt utan då och då, mest när motorn är kall och när det är varmt ute och jag har kört mycketi stan, t:ex. MVH Lasse. Citera
mrv8 May 2, 2009 Report May 2, 2009 Ser att ni har haft lite problem med attt trycka in bromskolven i oket bak.Mitt tips på att göra detta utan att ha rätt verktyg är.1. ta en tving och spän mot kolven med den runda delen av tvingen på kolven.2. ta en lämplig polygrip och vrid medsols har jag för mig att det var man vred. samtidigt som du skruvar med tvingen i samma tackt som du vrider.OBS du får inte ta med polygripen så du kommer åt gummit utan bara ta i den ca 3-4 mm kanten som sticker fram av kolven. Därav du ska ha den runda delen på tvingen som är ledad och passar innan för kanten på kolven.Om du gör detta rätt så ska kolven börja gå in direkt och du måste alltså skruva åt tvingen samtidigt för att kolven ska fortsätta inåt i oket. Jätte enkelt men underlättar att man är två när man gör detta, en som håller i oket och ens om skruvar in kolven. Men slint inte så gummit förstörs samt ta inte med polygripen så att du får med gummit när du vrider runt kolven.Kan vara bra att först lossa gummit från kolven och smörja lite så det glidder lätt mot kolven för att man inte ska skadda gummit.Lycka till nu och berätta gärna hur det går för er.MvhMrV8 Citera
Peter /Cobra May 2, 2009 Report May 2, 2009 Aldrig fel att, oavsett bil se till att ytan på kolven som ska tillbaka i tätningen är ren o fin, samt ha på en skvätt "smörja" (för att vara säker, se till att "smörjan" inte löser tätningar/oringar). Citera
Lassemålare CMC 2071 May 2, 2009 Report May 2, 2009 Men mrv8 om man måste skruva in kolven då borde det finnasett verktyg för det, typ det man hade till SAAB 900 oken. Jag menar, det kan inte vara meningen att man ska behöva joxa på detta viset. Men tipset att använda en tving är skitbra jag använder detta strålande verktyg när jag byter klossar på min 9.5a funkarklockrent. MVH Lasse. Citera
mr_c May 4, 2009 Author Report May 4, 2009 De löste sig! Var en packning som hade hamnet snett i bakoket, räta till de så läckte den inte längre O motorproblemet var enkelt, men irriterande. Hade haft den strömlös, o sen lagt på strömmen o direkt vart ute o kört, så kunde man tydligen inte göra fick ja höraSå bort med + polen igen, låta den stå en stund, lägga på polen, vrida igång tändningen o låta den stå så nåra minuter. Sen starta upp bilen, o går som en klocka igen =) Citera
mrv8 May 7, 2009 Report May 7, 2009 Jo visst finns det verktyg att köpa.Dessvärre är ju att man i stort sett får köpa orginalet för varje bil för universal vertygen brukar ju sällan passa.Mitt universal passar nästan mustangen funderar på att slipa till det så det passar helt.MvhMrV8Men mrv8 om man måste skruva in kolven då borde det finnasett verktyg för det, typ det man hade till SAAB 900 oken. Jag menar, det kan inte vara meningen att man ska behöva joxa på detta viset. Men tipset att använda en tving är skitbra jag använder detta strålande verktyg när jag byter klossar på min 9.5a funkarklockrent. MVH Lasse. Citera
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.