Jump to content

Recommended Posts

Hejsan!

Vad tror mina herrar och damer här på forumet om denna kombinationen: BBK Longtube headers, BBK Catted X-pipe for Longtube Headers och SLT Loud Mouth? Har idag Original headers, Magnaflow X-Pipe och Ferrita Bakre delen som satt på bilen när den införskaffades.. Stor skillnad på dessa båda kombinationer? Ljud och effektmässigt? Värt att byta? Är ju inga jättepengar ändå.

Vad jag läst mig till och hört på youtube verkar det inte vara ngn superhit att kombinera x-pipa med loudmouths, ger raspigt ljud. Bra flöde får du såklart, men det kommer låta mer japanskt än amerikanska muskler.

Jag ogillar personligen ljudet man får av x-pipa. Det är ju helt klart en smaksak.

Första träffen på youtube typ: http://www.youtube.com/watch?v=qj6VKznyMlY

Tänk bara på dom nya ljudvärdena som du får avge för att inte bli stoppad det är lite godtyckligt och dom kan be dig åka in och göra en mätning om du har otur.

Blev igår stoppad av en något nitisk polisman som tyckte att det lät för mycket jag höll ju givetvis inte med och sa att det låter "nästan"som en orginal(inte riktigt sant) :--:--:--

Efter lite diskussioner så lät han det vara och jag for vidare ner till en utställning i Göteborg(blev 1:a nu igen) där hade dom en ljudtävling för stereo och vi kopplade upp den på min bil och det gav utslag (120 dB).

Dom hade också Mikel Kågereds dragracingbil där på ca 2500 hkr den mättes upp till 129 dB. Så jag tror ju att hans är rätt och min ligger på ca 90-95 dB. :oops: :oops:

Svaret är ja. det är custom-ljudet jag vill åt. Ska man köra på en så kallad H-pipa då istället+longtubesheaders? Och ferrita-änden kanske man ska behålla för att vara på den säkra sidan med ljudnivån? Eller finns det nått annat att rekommendera?

Angående Db så är 3 Db+ = en fördubbling av ljudet dvs 123 Db är dubbelt så högt som 120 Db Mao så är 129 Db 8 gånger så högt ljud som 120...

Tack för förklaringen HD-man :--:--:--