Jump to content

Problem med Ventiljustering 289


usa66

Recommended Posts

Nu behöver jag lite hjälp, har försökt "allt" men ej......

När jag ställer ventilerna på motorn enligt som det bör göras så

går motorn som en kratta...

Har ställt med motorn stängd samt med motorn igång, glappet bort o ca1/2 - 3/4 varv fast, går riktigt tokigt med detsamma men blir en aning bättre efter några sekunder, så skall det väl göra så att lyftaren anpassar sig, men det blir inte bra, långt ifån bra.

För att den skall gå bra så kan jag spänna så mycket att det slutar knacka, men inget mer.

Ny kam o lyftare, ventilerna inslipade o topparna planade av yrkeskunnig person, men inget hjälper......!

Link to comment
Share on other sites

Hej.

Är det hydraliska lyftare, jag tror du gjort rätt men fel,

många drar ventiler direkt efter ihopmontering. :?

Det som händer då är att det kan bli fel och man justerar

bort sig helt, släpp upp ventiler så att dom kan fylla

tryck och ställ om på nytt. :shock:

Jag har skannat justeringsfakta, du kan få det privat

på mail om du behöver. ;)

Link to comment
Share on other sites

Tack för svaren....

L-O, jag har en kopia som jag fått av dig tidigare.

Kan det vara så att mina ventilfjädrar är för svaga, ventilerna inslipade

många ggr sen 1966 samt att fjädrarna är utmattade.

När jag trycker med mina båda tummar på ventilbrickan/fjädern så trycker jag den lätt 1 cm ned..... o jag är ingen styrkelyftare....

Hur tänker jag... jo, ventilfjädrarna är svagare än ventillyftarna, då stänger ej ventilen o bilen går som en kratta.

Är säker på att jag ställt ventilerna rätt, har flera bilar i garaget o skruvat en hel del inom mina 46 år.....

Link to comment
Share on other sites

Tack för svaren....

L-O, jag har en kopia som jag fått av dig tidigare.

Kan det vara så att mina ventilfjädrar är för svaga, ventilerna inslipade

många ggr sen 1966 samt att fjädrarna är utmattade.

När jag trycker med mina båda tummar på ventilbrickan/fjädern så trycker jag den lätt 1 cm ned..... o jag är ingen styrkelyftare....

Hur tänker jag... jo, ventilfjädrarna är svagare än ventillyftarna, då stänger ej ventilen o bilen går som en kratta.

Är säker på att jag ställt ventilerna rätt, har flera bilar i garaget o skruvat en hel del inom mina 46 år.....

Blir det bettre eller semre om du varvar lite? Hur er den att åka? Problem att få upp varvet over 3000 rpm?

Kan mycket vel va fjädrarna. En kompis hadde ett likartat problem på sin 390. Bytte til några betre begagnade og det blev som en ny bil ;)

John

Link to comment
Share on other sites

Jepp, nu var fjädrarna utbytta till lite kraftigare o bilen går som en klocka.... oj vad skönt....!

Felet framkom i samband med byte av fjädrarna, det var 6 ventiler

som hade låsningen högre upp på ventilskaftet, blev mindre tryck på fjädern vilket tydligen resulterade i att fjädertrycket blev för

svagt.

Troligtvis bytta ventiler någongång under de 43 gågna åren o ventilerna

varit "pirat".

Skulle jag märkt det före jag köpt nya fjädrar så skulle man säkert kunnat fixa det med att lägga fyllningsbrickor under fjädrarna som hade fel låsningshöjd på ventilerna, fy fan vad det tog tid att få det fixat.

Har skruvat en hel del men aldrig stött på något liknande, men man lär sig....!

Link to comment
Share on other sites

Hej.

Otroligt, men samma problem som jag hadde på

en 65a redan 1987, fick alltid problem vid start,

varvade ett par gånger och motorn gick rent. :?

Det tog ett år för mig att hitta felet med ventilskaftens

knasterfäste, spåret var högre upp på några ventiler,

bytte allt i tändväg innan felet hittades. :shock:

Kunde aldrig tro att någon annan skulle råka på

samma typ av fel masor av år senare, kanske är

det samma klåpare som skruvat i våra maskiner. ;)

Link to comment
Share on other sites

Likadant på min, kommer du ihåg Lasse?

Insug hade knasterfästena på rätt höjd (i mitt fall högt upp) och avgas hade längre ned. De ventilerna jag skulle ha fanns då bara att finna hos norrlands Custom - alla andra ställen hade den ngt nyare...

Skillnaden har med ändringar i vippan att göra - tror att "change L10" gjordes i början av oktober 65 och de svensksålda bilarna i 124000-serien (ca 200 bilar) har den äldre varianten trots att de enligt "change-kalendern" tillverkades efter ändringen..

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...