Jump to content

Featured Replies

comment_73138
Hittade detta nummer bakom startmotorn

DTTE A3B

8H3I

Vad kan man läsa ut av det?

Motorn ska vara en 351 C enligt uppgift i alla fall.

men vore bra och veta årsmodell osv.

Mvh Jonas

DTTE kan inte vara rätt, D7TE skulle däremot kunna vara en 351M, eller troligare en 400, gjutdatum för blocket 31 aug 1978.

• Author
comment_73141

Stämmer bra, D7TE var det. Tack

Vad innebär 351M? Och vad skiljer ett block från en 78 351m och en 72 351c egentligen? Om det nu tex. ska bytas tråg ventilkåpor motorfästen osv. är det samma bultmönster? Eller måste man vända sig till en "modernare" mustangdelsförsäljare än NPD tex. för att få tag på rätt grejer?

Mvh

comment_73152

Både 351M och 400 är nära släkt med 351C, topparna ska vara utbytbara och även en hel del andra delar. Insuget är dock bredare då det är anpassat till 400:ans större blockhöjd (4 tums slaglängd) och därmed större avstånd mellan topparna.

400:an togs fram för pickuper och lite större fordon (därav T:et i gjutnumrets prefix) och när man slutade tillverka 351C så kom 1975 351M med kortare slaglängd(3,5 tum) än 400:an. Jämfört med 351C har 351M/400 också grövre ramlager.

En annan sak är att 351M/400 vanligen har big block bultmönster mot växellådan även om det ska finnas en del tidiga block med small block bultmönster.

Det fanns en ganska bra site med information om dessa motorer, men tyvärr är URL:en jag till den död. Lite mer att läsa finns dock här

http://www.projectbronco.com/History/hi ... d_351m.htm

http://phystutor.tripod.com/stang/engin ... eland.html

• Author
comment_73169

Tack för bra information!

Så egentligen så ska man kunna ta/beställa clevelanddelar (förutom insug och fördelare då) och plocka på utan problem på en 351M.

Men nått jag inte lyckades läsa mig till är om 351M nu är rätt lik en big block om den även har big block motorfäste? Sitter en 302 i min -72 fastback nu och tänkte att bytet skulle gå rätt smärtfritt förhoppningsvis. Passande vxl låda mot block har jag också.

Mvh Jonas

comment_73190

Det skiljer en del invärtes - kamdrivning, vevstakar, vevaxel, ramlager, etc., så var noga.

Eftersom 400/351M aldrig monterades i någon Mustang så vet jag inte säkert, men eftersom det är på höjden motorblocken skiljer sig åt så skulle i alla fall jag gissa att motorfästena ser likadana ut som 351C.

comment_73218
Där ser man att det kan vara farligt att gissa !

Är inte alls samma infästning för motorkuddarna på 400 c som på 351 c.

Mellan 351C och 351M Då?

351M och 400 är lika, dvs motorfästena från 351C passar inte till varken 351M eller 400.