d.nilsson May 13, 2009 Report May 13, 2009 Dagen som jag fruktat länge inför var idag. Jag skulle besikta pärlan... Hur mycket skulle jag behöva lätta på lädret. Visste att jag har väldigt lite gummi kvar på dom gamla däcken. Nya fälgar var inköpta men har inte köpt gummi än. Har ingen blinkers på sidorna vilket kan orsaka "lite" problem vid besiktning. Vill ju inte borra i skärmen. Har även läst om en hel del svaga punkter som brukar kunna bli fel på. Det var svårt och somna igår. 07:00 skulle jag vara på bilprovningen, kom nog dit vid 06:45. Tog ett extra varv runt området för och fördriva tiden. 06:46 stog jag nog utanför besiktningen iallfall. Var in och knappade in regnummret, tydligen hadde jag väldig stora fingrar för det blev inte riktigt det jag tänkte knappa in. Ut i bilen igen, stirrade nog på klockan 20 ggr innan jag såg att besiktningsgubbarna började komma igång. Tänkte att om jag ropas upp tidigt så är någon av "gubbarna" sugen på och besikta bilen. Jag blev nummer två och få åka fram till hålet. Min puls började nu lägga sig lite. Killen som skulle besikta bilen såg iallfall glad ut och han han nästan hoppa in inan jag hann hopp ut. Kilade runt bilen och hoppade in.Det bar iväg och han började fråga en del saker om bil osv. Väl inne i första hallen så tyckte han jag skulle ta en kopp kaffe. Jag var redan så upskruvad så jag tackade nej men blev lite nervös nu. Varför vill han få iväg mig från bilen? Nojig som jag är så var jag klistrad vid dens sida och ville inte missa en sekund och kanske kunde förklara något om det upstog frågetecken. Det flöt på bra ha justerade ena lyktan åt mig jag fick han och kolla dimljusen. Tänkte att det måste se bra ut vid cruising Som tur var var dom ok, för dom är nog inte lika lätta och justera. Han öppnar skuffen och börjar fråga om varningstriangeln. Oj, har jag ingen sådan, paniken var ett faktum. Jag lyfter på mattan i skuffen men inget där. Mycket tankar i mitt huvud, har jag ingen, var ska den vara, hur kan man vara så klantig med det. Det måste ju vara en av de viktigaste sakerna på en besiktning. Jag rusar fram och ska kolla instruktionsboken. Medans jag kommer fram till hanskfacket kommer jag på att den är ju hemma. Han mumlar något bakifrån bilen stänger skuffet och det var inget mer med det. Hur gick det är till, kom jag igen om utan triangeln? Tydligen Han kör fram bilen och till lyften och bilen åker upp. Nu börjar vi diskutera dumma jenkare som inte kan måla vissa ytor. Detta lungar mig och han verkar vara bra insatt. Pulsen börjar lägga sig nu.Vi åker ut och det visar sig att han själv har en 66:a och hans son har en äldre mustang med vad han utrycker det är en lite mer racemaskin. Nu är jag coollung och restrerande besiktning flyter på mycket bra. Vi pratar mustang, mustang och mustang. Bilen gick igenom och jag var MYCKET lättad. Fick en del tips med.Ibland ska man ha tur med Citera
awikst May 19, 2009 Report May 19, 2009 Följade utspelade sig den 22 apr.Mussen skulle ju besiktigas så vi åker till SBP. Loggar in (20 min förtidigt men man vet ju aldrig... Gåbbasäkerhet)Mitt regnr kommer upp direkt! fram till porten och där kommer en....tjej.. Känner på mej att detta blir de långa förklaringarnas dag...huh.Tösen hoppar in i bilen och första kommentaren är; -Hurstkit va fräckt!-De´e´NNs gamle bil som är omlackad va? Va inte den röd innan? Nja NN har en röd -69 kaross stående men ..försöker jag -Bra bromsar! avbryts jag av.. En runda på gården där jag försöker med..-Ja den har ju ingen styrservo den här..så den är ju lite trö...-Du brorsan hade ju en läbbig Edsel med Dana 40axlar och ångvälts-däck om du kommer ihåg -Där snackar vi trögstyrt! -Jaha..mumlar jag..Efter koll under och kommentaren som - Nya länkarmar och bussningar - Du har ju inte mycket space undet här..-Ja just det den e´ju diffad kommer frågan; -Är det ok om jag gasar lite när jag provkör? Mer än ok säger jag (rodnande och blek.om man nu kan vara det på samma gång.) Lämnar med blankt papper och kommentaren:- De´va en jävel te´å gå!!! Citera
MrTurbo_1645 May 22, 2009 Report May 22, 2009 Jag fortsätter här då...Imorgon 11.20 räknar jag med att ni håller tummarna för mig och min Mustang. Vad jag vet att de kan gnälla om:Bakdäcken går utanför skärmar. (ytterst lite dock)Sidepipes, ett på var sida.Avgasljudet, den e inget diskret om man säger så.CO-värde har de visst börjat kolla.Min rattstång glappar i höjdled eftersom lagringen längst ner saknas. Återkommer imorgon med rapport om utgången. Citera
pools May 22, 2009 Report May 22, 2009 Fortsättning nr. 3.Första besiktningen efter jag köpt bilen var jag "lite" närvös! Hade ju ingen koll alls på hur bilen var med rost och sånt. Jag hadde juingen möjlighet eller kunskap själv att kunna kolla det. Och kvällen innan hadejag haft loss instrumentpanelen för att byta några lampor. När jag skulle sättatillbaka den så gick kontakten till vindrutetorkarna sönder. Det är ju nåt backlit-material, och inte plast. Jag tejpade ihop kontakten det bästa jag kunde men,torkarna funkade bara om man höll reglaget i rätt läge.När jag kom in i hallen, hälsat på killen som skulle besiktiga, bad jag honom attgå igenom bilen på undersidan ordentligt, därför jag ville veta om det fannsrost som måste åtgärdas. Jag har aldrig varit med om en mer nogrann kille.Han knackade, knackade och knackade. Sen sa han, den här bilen är heltrostfri. Det som varit rostigt är antingen lagat eller utbytt. Vilken lättnad! När han tittade under huven, stod han länge och tittade... sen vinkade hantill sina kolegor och sa: Kom grabbar ska ni få se! (Jo, det var välputstat, deterkänns.) Så här ska det se ut i ett motorrum! Gissa om jag kände nej stolt! När han sen skulle provköra och testa torkarna så blev det ju inte lika roligt.Dom funkade ju inte alls nu. Men, sa han, du ska väl aldrig köra i regn, detär ju en cab. Nä, ALDRIG, sa jag. Då kan du väl fixa det här till nästa gång.Självklart! OK! Bilen godkänd trots fel! Det blev hög volym både på stereonoch de egna stämbanden på vägen hem. Mvh.pools Citera
Lassemålare CMC 2071 May 22, 2009 Report May 22, 2009 Jorå dom kan vara snälla ibland.jag var inne 4 april och den första frågan jag fick var har du bytt däck bak, öhhhhh jorå svarade jag. Kul kille, förra året kom jag igenom med ett skit däck bak ( besiktarens egna ord) med löfte att byta, klart jag bytte men man blir lite paff närdet är första frågan man får detta år. Sen kliade han sig i håret och sa att min blinkers var lite snabb, jorånu skulle vi räkna blink, han mummlade om 30 blink på 15 sek. Killen sätter igång ock räkna, men problemet var att han klarade inte av att räkna och kolla klockan samtidigt så han gav upp. Ähhh jag skiter i det sa han det får någon nnan göra. Han kör ut bilen kollar bromsar no problemo, kommer till kontrollen avavgaserna, tvärstopp öhhh du grabben lite mycket lambda här sörru, suck. Han rusar in i hallen till en kompis och ska kolla, polarn suckar och säger en jänkare vaaa, öhh ja säger min gubbe dom har pump säger den andra killen med en suck. Blankt papper och hem vi for. mVH lasse. Citera
pools May 22, 2009 Report May 22, 2009 Killen sätter igång ock räkna, men problemet var att han klarade inte av att räkna och kolla klockan samtidigt så han gav upp. Ähhh jag skiter i det sa han det får någon nnan göra. En karl alltså, kan inte göra två saker samtidigt säger min fru. Mvh.pools Citera
Lassemålare CMC 2071 May 22, 2009 Report May 22, 2009 SCHHHHHHHH håll bara med, säg inte att hon har fel, det är bättre att dom tror det, du vet dom är inte smarta nog för att fatt att vi lurar dom HAHAHAHA. MVH Lasse. Citera
Jonasm May 22, 2009 Report May 22, 2009 Fortsättning nr4Jag har bes min pärla oxå, den 20 maj. Min tur. Jag kör in och stänger av Mussen och kliver ur.Han sa fin bil. Betala där borta och pekar. Och slog en runda runt Mussen och satt sig i den startade, och upp på lyften, skickade upp bilen under taket och slog en runda till å ut och provade bromsarna (ja åkte med) parkerade Mussen å sa. -DU !- Ja? svarade ja-Du måste skruva fast ratten!-Ok.Sen in och hämta pappret som var blankt.5 min senare och 300kr fattigare.Så ja är nöjd nu med. Med en ratt som sitter fast numera. Citera
pineman May 22, 2009 Report May 22, 2009 var inne i onsdags i Högdalen och hade sovit oroligt natten innan, allt pga av detta med bakblinkers i backlyktorna. Fick en orolig känsla när jag körde in och möttes av en snubbe som sa att han skulle gjort besiktningen men avstod för en annan kille, varför då? tänkte jag. In kommer en ung kille som bara lös upp när han såg min bil. Då inträdde ett lugn när han log från öra till öra och sa att han alltid drömt om en musse. Allt gick utan problem så jag erbjöd honom att få köra ut på Örbyleden och gasa på lite. Han gasade på utav fan och när vi kom tillbaks 5 minuter senare så drog han ett streck över papperet och sa -ha en trevlig sommar o kör försiktigt. Fan va skönt....... Citera
MrTurbo_1645 May 23, 2009 Report May 23, 2009 WOHO!!! Nu är min Mustang besiktigad utan anmärkning! En mycket trevlig tjej rådde om den i besiktningshallen. Hon tyckte väl INTE att avgassystemet var riktigt bra men eftersom det inte fanns annat att säga någe om så fick det gå. Det var inte konstruktionen av systemet hon sa något om utan att det satt lite väl lågt! Så gott folk, Det går utmärkt att besikta en äldre Mustang med sidepipes på, även om de går ut på var sida!!! Jag satte dock en 60° krök på var ändrör så avgaser gick snett nedåt bakåt mot var bakdäck. Dessa är dock borttagna nu. Nu är bilen godkänd i två år, frågan är om motor / låda / bakaxel är med så länge... Citera
mikeo cmc 748 May 23, 2009 Report May 23, 2009 WOHO!!! Nu är min Mustang besiktigad utan anmärkning! En mycket trevlig tjej rådde om den i besiktningshallen. Hon tyckte väl INTE att avgassystemet var riktigt bra men eftersom det inte fanns annat att säga någe om så fick det gå. Det var inte konstruktionen av systemet hon sa något om utan att det satt lite väl lågt! Så gott folk, Det går utmärkt att besikta en äldre Mustang med sidepipes på, även om de går ut på var sida!!! Jag satte dock en 60° krök på var ändrör så avgaser gick snett nedåt bakåt mot var bakdäck. Dessa är dock borttagna nu. Nu är bilen godkänd i två år, frågan är om motor / låda / bakaxel är med så länge... Du har inte bild o lägga upp på sidepipsen? Hade varit skoj o se hur det ser ut. Får hoppas att de godkänner mina sidepipes med sen Citera
MrTurbo_1645 May 23, 2009 Report May 23, 2009 WOHO!!! Nu är min Mustang besiktigad utan anmärkning! En mycket trevlig tjej rådde om den i besiktningshallen. Hon tyckte väl INTE att avgassystemet var riktigt bra men eftersom det inte fanns annat att säga någe om så fick det gå. Det var inte konstruktionen av systemet hon sa något om utan att det satt lite väl lågt! Så gott folk, Det går utmärkt att besikta en äldre Mustang med sidepipes på, även om de går ut på var sida!!! Jag satte dock en 60° krök på var ändrör så avgaser gick snett nedåt bakåt mot var bakdäck. Dessa är dock borttagna nu. Nu är bilen godkänd i två år, frågan är om motor / låda / bakaxel är med så länge... Du har inte bild o lägga upp på sidepipsen? Hade varit skoj o se hur det ser ut. Får hoppas att de godkänner mina sidepipes med sen [/quote:3027451a]Besiktningsversionen eller som det ser ut nu?Jag kommer bygga riktigt avgasystem sedan när skattepengarna kommer iofs. Jag anser inte att det låter så som jag vill nu. Citera
mikeo cmc 748 May 23, 2009 Report May 23, 2009 Besiktningsversionen eller som det ser ut nu?Ja varför inte båda två, skadar inte med lite bilder Citera
MrTurbo_1645 May 23, 2009 Report May 23, 2009 Besiktningsversionen eller som det ser ut nu?Ja varför inte båda två, skadar inte med lite bilder [/quote:2ea8dlsw]Vid bes:Nu: Citera
CMC 1061 Berra May 23, 2009 Report May 23, 2009 inte så coolt när det kommer olja på bakdäcken. Men utseende faktor hög.Grattis till den posetiva bes. Berra Citera
MrTurbo_1645 May 23, 2009 Report May 23, 2009 Olja skall väl inte komma ur ändrören? Nu utan de fula krökarna så blåser den i vart fall kondensvattnet från avgasröret bra mö längre än ut framför däcken. Typ i sidan på bilen bredvid... Tack!Skall som sagt bygga riktigt avgas senare detta är "tillfälligt", inte för att jag ogillar sidepipes utan för att jag inte får det rätta ljudet nu. Citera
bege May 23, 2009 Report May 23, 2009 Olja skall väl inte komma ur ändrören? Nu utan de fula krökarna så blåser den i vart fall kondensvattnet från avgasröret bra mö längre än ut framför däcken. Typ i sidan på bilen bredvid... Tack!Skall som sagt bygga riktigt avgas senare detta är "tillfälligt", inte för att jag ogillar sidepipes utan för att jag inte får det rätta ljudet nu.Kanske göra som jag har det Citera
MrTurbo_1645 May 24, 2009 Report May 24, 2009 Olja skall väl inte komma ur ändrören? Nu utan de fula krökarna så blåser den i vart fall kondensvattnet från avgasröret bra mö längre än ut framför däcken. Typ i sidan på bilen bredvid... Tack!Skall som sagt bygga riktigt avgas senare detta är "tillfälligt", inte för att jag ogillar sidepipes utan för att jag inte får det rätta ljudet nu.Kanske göra som jag har det Ooh, det var läckert. Men frågan är ju hur LJUDET är, jag måste få till rätt ljud, sedan vart ändrören går ut spelar mindre roll för mig. Tyvärr har jag ju ingen tröskel att dra ut dem genom så jag är mer inne på att ha mer dolda ändrör, oavsett vart de går ut. Citera
Recommended Posts