Jump to content

Sagan om en buckla


Daniel Linde

Recommended Posts

Edit: Ändrade Rubrik från: Airbag i dörrarna?

Snabb fråga, är det någon airbag i dörrsidorna på 05orna?

Ska få nån bula fixad i plåten och dom ville demontrera inredningen.

Så tänkte göra det själv, för o kunna pruta lite :)

Som jag fattat är det väl airbag i stolarna? Och inte i själva dörrsidorna?

Eller är jag ute o cyklar? Lyckas inte så nån airbag i demonteringspappren för sidorna?

// Danne

Link to comment
Share on other sites

japp, sitter i stolarna och sensorerna tror jag sitter längst ner i b-stolparna. inget i dörren alltså. Fast från 2010 så sitter det trycksensorer på vissa nya fordar. Istället för en sensor som känner g-krafter så känner denna när det blir övertryck i dörren.. det ni

Link to comment
Share on other sites

Återmonterat och allt höll :)

Bucklan på dörren borta.

Tyvärr så va den mest förargliga buckla på passagerarsidans bakskärm inte möjlig o komma åt.

Är ju tydligen dubbelplåt därbak och inga vägar in fanns.

Det är väl inte möjligtvis någon som har stött på samma problem?

Är det någon som kanske vet hur skärmen ser ut bakom plåten? Finns det några hål i "mitten" plåten som stoppar operationen?

Försökt o hitta nån bild, men är väl inte så många som monterat bort den kan tänkas.

Ett alt kan ju vara att borra ett litet hål i plåt 1 och mitten plåten för att komma åt och sen bomma igen med en plugg i passande storlek.

Link to comment
Share on other sites

Tjena Linde!

Jag har precis fått en bula på bakskärmen fixad, ca 30cm bakom handtaget på passagerarsidan. Det var inga problem, klockrent resultat. Det var på Bilvårdcenter (Ditec) i kristianstad som samarbetar med http://bucklor.nu/

Mvh/Mange

Intressant!

Skulle uppskatta att min buckla sitter ca 15-20cm från dörren mitt i vecket det övre. Bifogar bild!

Vet du möjligen vart han gick in med verktyget? Han jag va till igår sa ju bara dubbelplåt. Kan inte! :( Och då va ju min inredning demonterad. Gjorde dom det på din eller va den kvar?

Lasse, bulan jag trots allt fick bort gick på 1295:- då räknar dom att varje buckla på den panelen exempelvis en dörr ingår i priset. Så 1295/panel.

Link to comment
Share on other sites

Min bula satt några centimeter över vecket, gjorde vid den i samband med en ditec behandling. Kostade totalt 5000:- inkl moms. Varav bulan kostade 625:-. Var inte där när de fixade den så jag vet inget om ifall de demonterade nån inredning.

Mvh/Mange

Link to comment
Share on other sites

Min bula satt några centimeter över vecket, gjorde vid den i samband med en ditec behandling. Kostade totalt 5000:- inkl moms. Varav bulan kostade 625:-. Var inte där när de fixade den så jag vet inget om ifall de demonterade nån inredning.

Mvh/Mange

Mmm okej men då sitter den bakom samma plåtar då antagligen som min.

Måste vart en amatör som gjorde min då.

Jag får försöka hitta nån annan som sysslar med det.

Ska även kolla med PBR killarna(paintless buckle repair) i USA och se vad dom säger. Dom har väl sett fler mussar än deras svenska kolleger :)

Link to comment
Share on other sites

Värmepistol och ex en träslev är undrebara verktyg vid behandling av bucklor, bara att värma lite och sedan smeka bort dem.

Lärde mej av en fenomenal plåtknackare.

dubbelplåt då får man ex hålsåga vid sidan och sedan använda den andra plåten som mothåll sedan så blir det till att magga

Link to comment
Share on other sites

Kan ha hittat en väg att gå nu.

Det månne vara så att om jag tar bort säkerhetsbältets "rulle" på sidan så kan det vara ett hål där som går igenom "dubbel" plåten och då kan jag komma åt yttersta plåten.

Fick tipset från härliga landet i väst hoppas hoppas. Skall titta imorrn.

Link to comment
Share on other sites

Tog idag bort säkerhetsbältets "rulle" bakom denna satt en gummi"vägg" ;)

Sen va det rätt in till plåten!

Så va in til firman idag och dom va hoppfulla :) Bör gå. Resultatet kanske inte blir perfekt med tanke på platsen men bör bli mkt bättre.

Så nu vet ni vad ni ska demontera om det händer nått :)

Återkommer med slutet på sagan.

Bokat tid nästa onsdag.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...