Jump to content

Recommended Posts

Hejsan,

Jag har fått igenom min 66:a mustang rak 6:a (200) hardtop. Snart skall jag börja konservera den (rostskydd m.m.) men först och främst behöver jag veta om jag skall använda blyersättningsmedel eller ej i bensinen.

Jag tankar 98 blyfri alternativt Shells "superbensin" vad den nu heter... Behöver jag hälla i nått blyersättningsmedel för att inte skada motorn?

Jag har kört litegranna utan, och har inbillat mig själv att den är svagara (tomgång går fint men den dör väldigt lätt vid start i liten lutning om man inte sliter på kopplingen).

finns det några andra tips på hur jag kan anpassa den till Sverige (den komemr från södra USA), tas dessa också gärna emot!! Detta har prio ett nu!

tack på förhand/Jesper

Hej Jesper.

Fan vilken fin Musse du har, i övrigt så tycker jag som

Janne, kör på V-Power kostar lite mer men gör gott i

våra gamla maskiner. 8)

Jag vågar inte nämna Tripak så jag låter bli, det blir

sådat skriveri om detta, använd sökfunktionen överst

på sidan och knappa in det jag inte vågar nämna. :oops:;)

Finns många som använder tvåtaktsolja också är väl kanske en snikvariant men det borde nog funka ;)

Vad i herrans namn skulle tvåtaktsolja göra för nytta i en fyrtaktsmotor?

Finns många som använder tvåtaktsolja också är väl kanske en snikvariant men det borde nog funka ;)

Vad i herrans namn skulle tvåtaktsolja göra för nytta i en fyrtaktsmotor?

2 takt eller 4 takt spelar nog ingen roll i resonemanget smörjning krävs främst av ventilsätena som tar stryk, vilka som bekant inte finns på två takt utan de som jag pratat med genom åren som sagt till mig att de använder tvåtaktsolja som bly ersättningsmedel. själv har jag inte provat fast å andra sidan så oftast rullar våra mussar inte så många mil längre så skaderna kanske inte blir så stora ;)

PS varför användande av just tvåtaktsolja kanske är att den löser sig bra med bensin förmodligen ;)

Tack för alla tips! Jag drar helt enkelt slutsatsen att det är säkrast att köra med blyersättning... Kör nog med "certifierad" ersättning till att börja med! Vill ju inte kompromissa med stangen innan jag känner den bättre!

Tack igen :) /Jesper

Lite lurigt det där.

Vad jag förstått så är det vid hårdkörning framför allt som blyskiktet på avgasventilerna försvinner,så är bilen körd på blyad bensin ,aldrig renoverad och körs försiktigt sommartid så varar skyddet rätt länge.

I det fallet finner jag det inte otroligt att TT olja kan skydda något.

med rostfria ventiler lär man bara behöva hälften så mycket blyersättningsmedel,men hur fort det verkligen går innan det blir slitage verkar vara väldigt individuellt.

men en hobbybil som går ett par hundra mil per år,har man råd att pytsa i blyersättning på.

Jag försökte en gång med en volvo 140 utröna hur länga men kunde köra på blyfritt utan problem,och lyckades köra drygt 4000 mil ,men då gav kammen upp så bilen såldes som reservdels bil.

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...