AdmiralGanja May 18, 2009 Report May 18, 2009 Hejsan,Jag har fått igenom min 66:a mustang rak 6:a (200) hardtop. Snart skall jag börja konservera den (rostskydd m.m.) men först och främst behöver jag veta om jag skall använda blyersättningsmedel eller ej i bensinen. Jag tankar 98 blyfri alternativt Shells "superbensin" vad den nu heter... Behöver jag hälla i nått blyersättningsmedel för att inte skada motorn?Jag har kört litegranna utan, och har inbillat mig själv att den är svagara (tomgång går fint men den dör väldigt lätt vid start i liten lutning om man inte sliter på kopplingen). finns det några andra tips på hur jag kan anpassa den till Sverige (den komemr från södra USA), tas dessa också gärna emot!! Detta har prio ett nu!tack på förhand/Jesper Citera
Janne Holm CMC1740 May 18, 2009 Report May 18, 2009 Om inte topparna är bearbetadde så att det går att köra blyfritt så bör du använda blyersättningsmedel Citera
Lars Oscarsson cmc383 May 18, 2009 Report May 18, 2009 Hej Jesper.Fan vilken fin Musse du har, i övrigt så tycker jag somJanne, kör på V-Power kostar lite mer men gör gott ivåra gamla maskiner. Jag vågar inte nämna Tripak så jag låter bli, det blirsådat skriveri om detta, använd sökfunktionen överstpå sidan och knappa in det jag inte vågar nämna. Citera
Janne Holm CMC1740 May 18, 2009 Report May 18, 2009 Finns många som använder tvåtaktsolja också är väl kanske en snikvariant men det borde nog funka Citera
Nenne May 18, 2009 Report May 18, 2009 Finns många som använder tvåtaktsolja också är väl kanske en snikvariant men det borde nog funka Vad i herrans namn skulle tvåtaktsolja göra för nytta i en fyrtaktsmotor? Citera
Janne Holm CMC1740 May 18, 2009 Report May 18, 2009 Finns många som använder tvåtaktsolja också är väl kanske en snikvariant men det borde nog funka Vad i herrans namn skulle tvåtaktsolja göra för nytta i en fyrtaktsmotor?2 takt eller 4 takt spelar nog ingen roll i resonemanget smörjning krävs främst av ventilsätena som tar stryk, vilka som bekant inte finns på två takt utan de som jag pratat med genom åren som sagt till mig att de använder tvåtaktsolja som bly ersättningsmedel. själv har jag inte provat fast å andra sidan så oftast rullar våra mussar inte så många mil längre så skaderna kanske inte blir så stora PS varför användande av just tvåtaktsolja kanske är att den löser sig bra med bensin förmodligen Citera
Nenne May 18, 2009 Report May 18, 2009 Det skulle förvåna mig om tvåtaktsolja (eller olja överhuvudtaget) har någon verkan som blyersättning. Citera
AdmiralGanja May 20, 2009 Author Report May 20, 2009 Tack för alla tips! Jag drar helt enkelt slutsatsen att det är säkrast att köra med blyersättning... Kör nog med "certifierad" ersättning till att börja med! Vill ju inte kompromissa med stangen innan jag känner den bättre!Tack igen /Jesper Citera
Ingo May 21, 2009 Report May 21, 2009 Lite lurigt det där.Vad jag förstått så är det vid hårdkörning framför allt som blyskiktet på avgasventilerna försvinner,så är bilen körd på blyad bensin ,aldrig renoverad och körs försiktigt sommartid så varar skyddet rätt länge.I det fallet finner jag det inte otroligt att TT olja kan skydda något.med rostfria ventiler lär man bara behöva hälften så mycket blyersättningsmedel,men hur fort det verkligen går innan det blir slitage verkar vara väldigt individuellt.men en hobbybil som går ett par hundra mil per år,har man råd att pytsa i blyersättning på.Jag försökte en gång med en volvo 140 utröna hur länga men kunde köra på blyfritt utan problem,och lyckades köra drygt 4000 mil ,men då gav kammen upp så bilen såldes som reservdels bil. Citera
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.