Jump to content

tändinställning efter kam byte


hanssjögestam

Recommended Posts

Hej!

Jag har totarenoverat min 302 -68 i vinter och då även bytt till en lite vassare kam. är det ngn som kan tala om för mig vad jag skall sätta tändningen på. Har ställt den på 6 grader FÖD är det rätt?

kammen är ES 1217R

int=204-280 grader vall lift 448

exh=214-290 grader vall lift 472

sen står det K=23=07

hoppas att ngn kan ge mig ett svar på detta

Link to comment
Share on other sites

De 6 grader du använt är säkert bra som grundinställning.

Nu skall du kolla att motorn inte spikar vid belastning, dvs

när du accellererar. Om inte, öka två grader till 8 och gör om

samma sak. Du fortsätter till motorn börjar spika och därefter

backar du tändningen just så mycket att spikningen lägger av.

Kolla att den totala förtändningen inte överstiger 38 grader.

Alla motorer är olika och genom ovan metod får du ut maximalt

ur motorn.

Lycka till,

Mvh Bosse

Link to comment
Share on other sites

Testat detta idag jag fick aldrig motorn att spika men redan vi 10 grader så var jag uppe i 38 grader med vakumen påkopplad vid högre varrv. vet du hur många grader vakum fördelaren skall justera som max från inställt läge?

Link to comment
Share on other sites

Kolla alltid tändningen med vakumslangen bortkopplad från fördelaren och pluggad. Vakumet höjer (förställer) sen tändningen när du fisåker,gasspjället lite öppet och höga varv=mycket vakum.

Ställ tändningen till och börja med på ca 10-12grader på tomgång vid varv ca 36-38. Vakumet kan nog säkert höja totaltändningen med 10 grader till men det gör inget det är bara när du fis åker utan belastning.

Gresse

Link to comment
Share on other sites

jo det är nog rött som du skriver men centrifugalregulatorn ställer ju om en del. jag fick svaret innan att när jag varvar får inte tändningen bli mer än 38 grader. och då hmnar jag på 10 grader utan vacum slangen i. men jag undrar hur mycket skall det ändras , och om man kan justera detta så att jag kan ligga på tidigare tändning vid låga varv.

Link to comment
Share on other sites

Många eftermarknads fördelare kan man justera utslänget på.

En originalare får man riva isär och modifiera slitsarna i för att begränsa utslänget.

Vissa originalfördelare verkar slänga ut nästan hur mycket som helst,blir bara mer och mer ju mer man varvar.

Varje motor är unik och vill ha sin speciella tändkurva,med en jättevass kamaxel och lös turbin kan man sågott som ha fast tändning på ex.38 grader. Men generellt brukar fullt utsläng ca 20-25 grader vid 3000 varv funka bra.

Gresse

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...