Jump to content

Recommended Posts

Har en 70a med c6a(73a)i. Hade org 2.73:1 i bakaxeln men sitter nu en 3,55:1 så när jag har 120 på mätaren går det typ 85-90. Har kollat på forumet och hittat att standard är 21/8 till 3:50 utv orginal men vad är det som sitter org i lådan nu? Är 8 kugg standard så jag bara behöver jaga i kapp ett 21kuggars drev? Kollade på hansen men hittade inget större än 20 där plus att det fanns både höger o vänster vridna. Är det svårt att plocka ut det lilla drevet för att kolla?

Har funderat på 19/7 som borde bli hyfsat om jag inte kan få tag i ett 21as drev.

Jag köpte ett drivet 21 kuggars högervridna (typ 3) drev från NPD, artikelnummer 17271-8

C6:ans drivande drev är skuret direkt i utgående axeln så att byta det medför en del mer arbete än att bara byta det drivna drevet.

Fick tag i ett hos lokala handlaren, skulle ha det hemma om 2 veckor, SKÖNT!

Har funderat på att fixa till mätaren sen jag bytte utväxling för 2 år sedan, irriterande att aldrig veta hur fort man kör.

För att vara riktigt säker tar du reda på bakdäckens diameter,

8 kuggar på drive gear, 3.55 i utväxling och säger att du vill veta driven gear.

Var, jo, Automotive Programs by Bowling & Grippo.

Mycket bra program för alla uträkningar när det gäller bilar.

Om det visar 21 kugg har du köpt rätt.

Mvh Bosse

Jag klurar också på det där med drevet.

Råkade göra sönder mitt original drev och det jag fick tag på dagen innan bes var ett med en kugg mindre. Min hastighetsmätare visar la 10>15 kmh för mycket nu, men den rör på sig i vart fall. :--

Det jag vill veta är hur jag vet hur många kuggar drevet skall ha när jag satt i min 3,55 utväxling.

tn_Bild021.jpg

För att vara riktigt säker tar du reda på bakdäckens diameter,

8 kuggar på drive gear, 3.55 i utväxling och säger att du vill veta driven gear.

Var, jo, Automotive Programs by Bowling & Grippo.

Mycket bra program för alla uträkningar när det gäller bilar.

Om det visar 21 kugg har du köpt rätt.

Mvh Bosse

Oj,kan du ta det där en gång till? :oops:

Fattade nada.

Har "gissat" mig fram till 20kugg till 3.55 utväxling.

Läste i en annan tråd där det enligt nån facklitteratur satt 21/8 på mussar med 3:50 orginal så därav min chansning på ett 21as drev, 5-10km fel gör mig inget för det har dom flesta mätare men som nu med typ 30 fel i 90km/h... drygt.

Hej igen!

Om ni ger mig däcksdiametern eller exakt vilka däck ni använder

och om lådans drive gear har 6, 7 eller 8 kugg. Kom ihåg att man måste räkna antalet kuggar från startplatsen av varje kugg. Svårt att få rätt

annars. räknade som exempel på en 3.55 utväxling, 8 kugg på drive gear samt däcksdiameter 26.8 tum och fick 21 kugg på driven gear, dvs. det som sitter i änden på hastighetsmätarkabeln.

Mvh Bosse

Mina däck har en diameter på ca 25.2 tum , tror det blir bra med en 21a. Kommer nog att vara ungefär lika "exakt" som orginal.

Tusen tack för all hjälp!

Macke,

Om ditt drive gear i lådan har 8 kugg behöver du ett driven gear med

23 kugg om du har 3.55 bakaxelutväxling och 25.2" däck.

Har du kollat däcksdiametern hos handlaren ?

Om ditt drive gear har 7 kugg behöver du ett driven gear med 20 kugg.

Har försökt att hitta kuggantalet på en 73:a C6 drive gear på nätet men

inte lyckats.

Om du behöver 23 kugg och du har 21 blir inte hastighetsmätarens

utslag ens nära det verkliga.

Min 67:a har 6 kugg på drive gear, 26.1" däcksdiameter samt 3.89

utväxling och programmet räknade ut att jag behövde ett driven gear

med 18 kugg. Har klockat bilen och hastihetsmätaren visar exakt.

Min 65:a har 7 kugg, 27.61" samt 3.89 och jag fick 20 kugg på driven gear

vilket också är exakt.

Mvh Bosse

Mr Turbo,

Drive gear sitter på utgående axeln i lådan och är antigen av metal

eller plast eller svarvat direkt ur axeln. Driven gear sitter i änden på

hastighetsmätarkabeln och drivs av den föregående. Det finns höger och

vänstergängade drev. T.ex. 4-växlad har vänster L=Left där hålet i

lådan är på höger sida och automat etc där hålet sitter på vänster sida

behöver höger R=right.

Hoppas denna förklaring är förståelig.

Mvh Bosse

Hur räknar man på något dom sitter i lådan eller hur vet man vad man har?

Okej om jag framstår som dum men jag visste inte att det fanns något i lådan som kunde skilja, trodde det bara var drevet i änden av wire. :oops:

Det är inte så svårt egentligen, om din hastighetsmätare visar 120 km/h när den verkliga hastigheten är 90 km/h så visar den 33% för mycket. Då behöver Du byta till ett 33% större drev på hastighetsmätarwiren för att mätaren ska visa rätt hastighet.

Om Du nu har ett 16 kuggars drev på hastighetsmätarewiren så behöver Du byta till ett som är 33% större, dvs ett 21 kuggars drev (avrundat, det finns inga drev med 21,3 kuggar ;).

Så räkna vad Du har för drev i änden på wiren nu, och mät den verkliga hastigheten med t.ex. en GPS och gör samma beräkning.

Att blanda in hjuldiameter, drev på utgående axel, och andra konstanta värden är onödigt eftersom de tar ut varandra i ditt fall när ingenting ändras (utom drevet som resultat av beräkningen).

Nenne,

Med all respekt tycker jag nog det är lättare att räkna ut vilket driven gear

man behöver istället för att gissa. Om man får 21 kugg med gissningen och 23 via beräkningen skulle jag nog gå på 23 kugg. Det är en helt annan fråga om 23 kugg drev finns. Kör man med låga däck blir det här

resultatet och Ford använde en speedometer reducer enhet när bakaxelutväxlingen var väldigt låg dvs hög numeriskt. Det var innan dessa låga däck fanns. Jag kollade på nätet och det finns drev med 23 kugg.

Mvh Bosse

Typiskt, har redan beställt ett 21 kuggs drev men det kostar bara 250 pix så får invänta det o kolla. En chansning pga lathet helt enkelt, tror att det var ett vitt drev där men mins inte riktigt då det var ett par år sedan jag hade ner lådan.

Inga gissningar alls Bosse, att räkna kugg på det befintliga drivna drevet är enkelt, att kontrollera verklig hastighet med GPS (eller klocka bilen över en känd mätsträcka) och avläsa hastigheten på hastighetsmätaren är också lätt. Det handlar inte om "Rocket Science" för att sedan få fram vilken storlek på ett nytt drivet drev som behövs. Kolla Excekfilen nedan.

Om det bara är hastighetsmätarens felvisning man vill fixa (vilket jag tycker mig läsa i den urspungliga frågan) så behöver man inte bry sig om storleken på drivande drev, bakdäckens ytterdiameter, antal varv hastighetsmätarwiren snurrar per mile eller något annat. Forändringen av det drivna drevets storlek blir direkt proportionellt mot hastighetsmätarens felvisning.

Kommer man sedan fram till att man behöver ett 24 kuggars drev (eller något annat som inte finns att köpa) blir man naturligtvis tvungen att göra lite mer åtgärder, antingen byta ut det drivande drevet (i fallet C6 den utgående axeln), eller skaffa en reduceringsväxel liknande den Drag Pack-bilarna hade.

Nenne,

Generella beräkningen i din fil stämmer med Bowling och Grippo.

Resten är väl bara beräkningar i en annan form där man växlar den fasta

parametern. Faktum kvarstår att Macke behöver ett drev med 23 kugg istället för 21 om diametern, utväxling, och antal kugg på drive gear är korrekt uppgivna.

Mvh Bosse

Jag ser ingenstans i tråden vilket drivet drev Macke har idag och hastigheterna han anger i första posten är högst ungefärliga. Kvaliteten på utdata beror på kvaliteten på indata vilken modell man än väljer, så det borde väl vara självklart att kvaliteten på resultatet bara blir ungefärligt om indata är ungefärligt.

Stoppar man t.ex. in ett 17 kuggars drev i den enkla modellen, eller ändrar den verkliga hastigheten till 85 km/h, så blir resultatet också ett 23 kuggars drev.

  • 4 weeks later...

Någon som kan tipsa vart man får tag i drev, upp till 20 verkar inte vara nå problem men då måste ju det i lådan oxå bytas.. och det var väl inget att göra åt på en c6a?

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...