Jump to content

Recommended Posts

Ännu en till tråd om laddningsproblem.

Har ett relativt nytt laddningsrelä. Det har väl varit med i ca; 500mil.

Genaratorn hade jag inne på renovering och den är uppmätt, så den laddar.

Ändå så dras batteriet ur?

Vet inte helt om jag gjort rätt när jag monterat allting igen.. men då det funkar "till och från" så undrar

jag om det kan ha med jordningen?

Ska det gå en jordkabel från laddningsrelät direkt in i karossen?

Svårt när man inte har bilen i närheten men ska ta med mig den till Norge så då får den gärna funka innan resan. :)

Mvh / Tobias

Ps.

Nu när jag kollar på bilderna innan nedmontering så ser jag att det inte går någon direkt jord till relät.

Men jordar den sigsjälv under? .. där är det ju massvis av färg nu.

Om inte annat så är det ju väldigt nasty ihopsatt av den förra mekanikern som varit där.

Kanske glappkontakt?

Den jordkabeln som går upp i karossen har jag tagit bort också då den automatiskt blir jordad i huvudströmbrytaren. (Höger på bild)

bild163.jpg

Ett litet enkelt tips som kanske inte löser huvudproblemet men sätt en huvudströmbrytare på batteriet (för övrigt ett krav på en MHRF försäkring som du måste skaffa dig om du inte har det innan ( billigare)) Sedan när du har tid får du leta fel. Sedan borde nog felet ligga någon annanstans då jordfel knappast leder till att batteriet laddas ur. Dessutom bör du se till att laddningsrelet är jordat

Jag har länsförsäkringar och dom kräver bara en huvudströmbrytare, ingen specefik. Och för min del är det lugnt så.

Vill bara få bilen att funka.. skulle kunna vara skönt att få stänga av den när man åker in på en mack å ska tanka. :--

Jag har länsförsäkringar och dom kräver bara en huvudströmbrytare, ingen specefik. Och för min del är det lugnt så.

Vill bara få bilen att funka.. skulle kunna vara skönt att få stänga av den när man åker in på en mack å ska tanka. :--

Oopps missade att du hade en brytare sorry :oops::oops:

Regulatorn måste vara jordad,annars är risken stor att du har bränt den.

Kan vara så har bränt upp en efter tur till Västerås Power Meet efter ett tag luktade ruttet ägg i bilen kollade på kompisen men han sa inget gick några mil till sedan var batteriet sönderkokt :cry: laddade fullt spjut 17-18 volt men man såg bra i natten ett tag ;)

Den jordas via skruvarna i chassit som svar på Bobbes fina bild :D

En kanske dum fråga, men det är ju min kategori på frågor så.

Men om man inte har någon voltmätare, kan man inte då bara lyfta plus-polen på batteriet när bilen står på tomgång bara för att se om generatorn laddar.. det borde väl gå? :$

Pilla inte med kablaget när motorn är igång, det kan skada likriktardioderna, dessutom tror jag om jag nu minns skolelektriciteten rätt att generatorn laddar inte om magnetiseringsström till fälten saknas.

En användbar voltmeter kostar inte många kronor på Biltema/Clas Ohlson/Jula.

Ville bara lägga in att jag funnit problemet.

Då jag inte hade bilen hos mig så var det ju lite svårt att se.

Men nu så insåg jag att generatorn aldrig varit jordad!

Kollade igenom lite bilder från nedmontering och på GRD satt det aldrig någon kabel.

Innan renoveringen så var fästet i bar metall samt att det saknades färg mest överallt.

Nu efter renoveringen så har det blivit färg överallt och generatorn har inte fått någon jord via motorn.

Så en jordkabel till generatorn gjorde att allt funkar prima igen. :--

Töntigt simpelt. :roll::lol:

Bytte Generator igår men det vart ingen skillnad!

Laddar fortfarande bara 12.6V

Provade innan bytet polarns Laddregulator och det vart ingen skillnad!

12.6 då med!

Har även jordat generatorn till batteriet !

Några förslag på vad som kan va fel?

Det kanske inte är något fel på generatorn utan batteriet som kanske inte orkar ta emot mer en 12.6v. kolla spänningen på batteriet utan motorn igång resp igång och se så du får en positiv skillnad
12.86V Får jag när motorn inte är igång!
  • 2 weeks later...

Nu har vi laddning igen =)

Provade ju polarns nya laddrelä utan resultat!

Köpte mig ett nytt idag i alla fall!

Vipps så hade vi laddning igen =)

Äntligen kan man ta ut bilen igen :--

Lustigt att hans nya reläinte funkade!?

Det var roligt att ni hittade felet och kan köra bilen MED laddning så du slipper tänka på ev dött batteri. Får mig tänka på tv-reklamen med el-bilar vid laddplatser. ;)

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...