Tobias CMC1505 May 26, 2009 Report May 26, 2009 Ännu en till tråd om laddningsproblem.Har ett relativt nytt laddningsrelä. Det har väl varit med i ca; 500mil.Genaratorn hade jag inne på renovering och den är uppmätt, så den laddar.Ändå så dras batteriet ur?Vet inte helt om jag gjort rätt när jag monterat allting igen.. men då det funkar "till och från" så undrarjag om det kan ha med jordningen?Ska det gå en jordkabel från laddningsrelät direkt in i karossen?Svårt när man inte har bilen i närheten men ska ta med mig den till Norge så då får den gärna funka innan resan. Mvh / TobiasPs.Nu när jag kollar på bilderna innan nedmontering så ser jag att det inte går någon direkt jord till relät.Men jordar den sigsjälv under? .. där är det ju massvis av färg nu.Om inte annat så är det ju väldigt nasty ihopsatt av den förra mekanikern som varit där.Kanske glappkontakt?Den jordkabeln som går upp i karossen har jag tagit bort också då den automatiskt blir jordad i huvudströmbrytaren. (Höger på bild) Citera
Janne Holm CMC1740 May 26, 2009 Report May 26, 2009 Ett litet enkelt tips som kanske inte löser huvudproblemet men sätt en huvudströmbrytare på batteriet (för övrigt ett krav på en MHRF försäkring som du måste skaffa dig om du inte har det innan ( billigare)) Sedan när du har tid får du leta fel. Sedan borde nog felet ligga någon annanstans då jordfel knappast leder till att batteriet laddas ur. Dessutom bör du se till att laddningsrelet är jordat Citera
Tobias CMC1505 May 26, 2009 Author Report May 26, 2009 Jag har länsförsäkringar och dom kräver bara en huvudströmbrytare, ingen specefik. Och för min del är det lugnt så.Vill bara få bilen att funka.. skulle kunna vara skönt att få stänga av den när man åker in på en mack å ska tanka. Citera
Bobbe cmc 2103 May 26, 2009 Report May 26, 2009 Regulatorn måste vara jordad,annars är risken stor att du har bränt den. Citera
Janne Holm CMC1740 May 26, 2009 Report May 26, 2009 Jag har länsförsäkringar och dom kräver bara en huvudströmbrytare, ingen specefik. Och för min del är det lugnt så.Vill bara få bilen att funka.. skulle kunna vara skönt att få stänga av den när man åker in på en mack å ska tanka. Oopps missade att du hade en brytare sorry Citera
Tobias CMC1505 May 26, 2009 Author Report May 26, 2009 Regulatorn måste vara jordad,annars är risken stor att du har bränt den.Kan du specificera hur den jordas ?OPS.Fick inte upp någon bild första gången.Tack! Citera
Janne Holm CMC1740 May 26, 2009 Report May 26, 2009 Regulatorn måste vara jordad,annars är risken stor att du har bränt den.Kan vara så har bränt upp en efter tur till Västerås Power Meet efter ett tag luktade ruttet ägg i bilen kollade på kompisen men han sa inget gick några mil till sedan var batteriet sönderkokt laddade fullt spjut 17-18 volt men man såg bra i natten ett tag Den jordas via skruvarna i chassit som svar på Bobbes fina bild Citera
Tobias CMC1505 May 27, 2009 Author Report May 27, 2009 En kanske dum fråga, men det är ju min kategori på frågor så. Men om man inte har någon voltmätare, kan man inte då bara lyfta plus-polen på batteriet när bilen står på tomgång bara för att se om generatorn laddar.. det borde väl gå? :$ Citera
Nenne May 27, 2009 Report May 27, 2009 Pilla inte med kablaget när motorn är igång, det kan skada likriktardioderna, dessutom tror jag om jag nu minns skolelektriciteten rätt att generatorn laddar inte om magnetiseringsström till fälten saknas.En användbar voltmeter kostar inte många kronor på Biltema/Clas Ohlson/Jula. Citera
lennart lundberg May 27, 2009 Report May 27, 2009 Lyft INTE på någon av kablarna till batteriet när motorn går. Gäller växelströmsgenerator.På en likströmsgenerator kan man göra detta för att kontrollera om den laddar.Lennart CMC1507 Citera
Tobias CMC1505 May 28, 2009 Author Report May 28, 2009 Ville bara lägga in att jag funnit problemet.Då jag inte hade bilen hos mig så var det ju lite svårt att se.Men nu så insåg jag att generatorn aldrig varit jordad!Kollade igenom lite bilder från nedmontering och på GRD satt det aldrig någon kabel.Innan renoveringen så var fästet i bar metall samt att det saknades färg mest överallt.Nu efter renoveringen så har det blivit färg överallt och generatorn har inte fått någon jord via motorn.Så en jordkabel till generatorn gjorde att allt funkar prima igen. Töntigt simpelt. Citera
Draken May 29, 2009 Report May 29, 2009 Bytte Generator igår men det vart ingen skillnad!Laddar fortfarande bara 12.6VProvade innan bytet polarns Laddregulator och det vart ingen skillnad!12.6 då med!Har även jordat generatorn till batteriet !Några förslag på vad som kan va fel? Citera
Janne Holm CMC1740 May 29, 2009 Report May 29, 2009 Det kanske inte är något fel på generatorn utan batteriet som kanske inte orkar ta emot mer en 12.6v. kolla spänningen på batteriet utan motorn igång resp igång och se så du får en positiv skillnad Citera
Draken May 29, 2009 Report May 29, 2009 Det kanske inte är något fel på generatorn utan batteriet som kanske inte orkar ta emot mer en 12.6v. kolla spänningen på batteriet utan motorn igång resp igång och se så du får en positiv skillnad12.86V Får jag när motorn inte är igång! Citera
Tobias CMC1505 May 29, 2009 Author Report May 29, 2009 Testa nytt batteri, verkar väldigt konstigt annars då du bytt allt. Citera
Draken May 29, 2009 Report May 29, 2009 Har provat att "ringa" kablarna och det är Ok!Drog startkablar över till ett annat batteri men det vart ingen skillnad! Citera
Bobbe cmc 2103 May 29, 2009 Report May 29, 2009 Ingen skillnad alls på spänning om du varvar upp lite?(kan ladda dåligt eller inte alls på tomgång). Citera
Draken May 29, 2009 Report May 29, 2009 Ingen skillnad alls på spänning om du varvar upp lite?(kan ladda dåligt eller inte alls på tomgång).ingen skillnad! Citera
Draken June 8, 2009 Report June 8, 2009 Nu har vi laddning igen =)Provade ju polarns nya laddrelä utan resultat!Köpte mig ett nytt idag i alla fall!Vipps så hade vi laddning igen =)Äntligen kan man ta ut bilen igen Lustigt att hans nya reläinte funkade!? Citera
Gtttggg June 9, 2009 Report June 9, 2009 Det var roligt att ni hittade felet och kan köra bilen MED laddning så du slipper tänka på ev dött batteri. Får mig tänka på tv-reklamen med el-bilar vid laddplatser. Citera
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.