Jump to content

Featured Replies

comment_74239

Ännu en till tråd om laddningsproblem.

Har ett relativt nytt laddningsrelä. Det har väl varit med i ca; 500mil.

Genaratorn hade jag inne på renovering och den är uppmätt, så den laddar.

Ändå så dras batteriet ur?

Vet inte helt om jag gjort rätt när jag monterat allting igen.. men då det funkar "till och från" så undrar

jag om det kan ha med jordningen?

Ska det gå en jordkabel från laddningsrelät direkt in i karossen?

Svårt när man inte har bilen i närheten men ska ta med mig den till Norge så då får den gärna funka innan resan. :)

Mvh / Tobias

Ps.

Nu när jag kollar på bilderna innan nedmontering så ser jag att det inte går någon direkt jord till relät.

Men jordar den sigsjälv under? .. där är det ju massvis av färg nu.

Om inte annat så är det ju väldigt nasty ihopsatt av den förra mekanikern som varit där.

Kanske glappkontakt?

Den jordkabeln som går upp i karossen har jag tagit bort också då den automatiskt blir jordad i huvudströmbrytaren. (Höger på bild)

bild163.jpg

comment_74250

Ett litet enkelt tips som kanske inte löser huvudproblemet men sätt en huvudströmbrytare på batteriet (för övrigt ett krav på en MHRF försäkring som du måste skaffa dig om du inte har det innan ( billigare)) Sedan när du har tid får du leta fel. Sedan borde nog felet ligga någon annanstans då jordfel knappast leder till att batteriet laddas ur. Dessutom bör du se till att laddningsrelet är jordat

comment_74256
Regulatorn måste vara jordad,annars är risken stor att du har bränt den.

Kan vara så har bränt upp en efter tur till Västerås Power Meet efter ett tag luktade ruttet ägg i bilen kollade på kompisen men han sa inget gick några mil till sedan var batteriet sönderkokt :cry: laddade fullt spjut 17-18 volt men man såg bra i natten ett tag ;)

Den jordas via skruvarna i chassit som svar på Bobbes fina bild :D

comment_74310

Pilla inte med kablaget när motorn är igång, det kan skada likriktardioderna, dessutom tror jag om jag nu minns skolelektriciteten rätt att generatorn laddar inte om magnetiseringsström till fälten saknas.

En användbar voltmeter kostar inte många kronor på Biltema/Clas Ohlson/Jula.

  • Author
comment_74430

Ville bara lägga in att jag funnit problemet.

Då jag inte hade bilen hos mig så var det ju lite svårt att se.

Men nu så insåg jag att generatorn aldrig varit jordad!

Kollade igenom lite bilder från nedmontering och på GRD satt det aldrig någon kabel.

Innan renoveringen så var fästet i bar metall samt att det saknades färg mest överallt.

Nu efter renoveringen så har det blivit färg överallt och generatorn har inte fått någon jord via motorn.

Så en jordkabel till generatorn gjorde att allt funkar prima igen. :--

Töntigt simpelt. :roll::lol:

comment_74462
Det kanske inte är något fel på generatorn utan batteriet som kanske inte orkar ta emot mer en 12.6v. kolla spänningen på batteriet utan motorn igång resp igång och se så du får en positiv skillnad
12.86V Får jag när motorn inte är igång!
  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...