Jump to content

Vilken typ av låda?


Recommended Posts

Hej!

Undrar över skillnaden mellan Toploader och "Rug" - 4-växlad låda,och hur man enkelt kan se vilken typ det sitter i bilen om man tittar på lådan underifrån på plats i bilen? :roll:

lådan sitter i en 69:a,bakom en 390 4v.

är lite osäker på vilken typ det är...

Undrar oxå var man kan hitta fakta om distanser och toleranser för lådan vid en renovering?

Tacksam för svar,

MVH Jesse.

69:a S-code sportsroof.

Link to comment
Share on other sites

Mustang lådor är Toploaders enkelt beskrivet allting sitter i ett hus med ett lock på toppen (laddad från toppen).

RUG är en av fords identiter på dessa toploaders och började användas 66-67,

Om du tänker renovera din låda så kanske du skule köpa ett kit från toploader heaven.

http://www.toploaderheaven.com

JL

Link to comment
Share on other sites

Jag blev lite förvirrad när folk började fråga om jag hade en RUG eller toploader... misstänkte att det var som du sade!

är skillnaden mellan lådorna då bara utväxlingar och grovlek(splines)

på ingående,utgående axel beroende på vilken motor de är anpassade för?

ja,och antal växlar då..(ursäkta mitt ovetande men har ej meckat med lådorna något..)

Har en Centerforce Dual-friction koppling som jag tycker funkar toppen,lite mindre slitage på vänsterbenet nu!

bilen kom original med W-kod bakaxel(4.30:1 Limited slip,)(som sitter kvar) ,men 1-kod växellåda(3-växlad). undrar om förste beställaren var mest inriktad på acc på strippen?

Jo,jag har redan ett renoveringskit hemma som jag köpte från Cobra Automotive(www.cobraautomotive.com). ska plocka ur lådan ur bilen om 2 veckor. intressant att lager m.m i kitet var SKF,svenska prylar verkar tyckas vara bäst?!

MVH Jesse.

Link to comment
Share on other sites

glömde säga att det sitter en B&M Växelspak,som ser ut som Hurst-shifters,med ett sånt T-bar handle.

Jo,problemet med lådan nu,är att vid vissa tillfällen när man ska växla ner typ 3:an till 2:an,eller oftare 2:an till 1:an, så "hänger" sig lådan,det går ej att få i nån växel, det enda att göra är att stanna och lägga i backen,då "släpper" det. låter som att synkringarna är kass eller? någon anna som råkat ut för samma problem?

ja om 2 veckor får jag se iallafall..

MVH Jesse.

Link to comment
Share on other sites

Har du svårt att växla ner så låter det som synkringarna har gjort sitt, det är ju dom som ska se till att det går att växla smidigt.

Knepigt det där med 3 petad låda, om man var strip intresserad så borde ju en 4 växlad ha varit mera intressant. Kan ju ha varit en sniken köpare från början då standard växellåda på mussar ofta har varit just 3 växlad manuell.

Link to comment
Share on other sites

Ja han kanske var lite sniken.. 390 GT motor istället för 428..

Bilen är nysåld nov. -68 i sthlm enl. vägverkets info och D.S.O:n är tom på VIN plåten, när jag tittade på det så funderade jag på det,trodde att bilen borde fått en siffra på 90´nånting,för en exportbil?

Link to comment
Share on other sites

glömde säga att det sitter en B&M Växelspak,som ser ut som Hurst-shifters,med ett sånt T-bar handle.

Jo,problemet med lådan nu,är att vid vissa tillfällen när man ska växla ner typ 3:an till 2:an,eller oftare 2:an till 1:an, så "hänger" sig lådan,det går ej att få i nån växel, det enda att göra är att stanna och lägga i backen,då "släpper" det. låter som att synkringarna är kass eller? någon anna som råkat ut för samma problem?

ja om 2 veckor får jag se iallafall..

MVH Jesse.

Hej Jesse.

Jag har haft samma typ av problem med växlarna.

Det behöver inte vara synkringar som är slut.

Du kan dycka under bilen igen och kolla på växelsegmentet delen under växelspaken, det finns ett centreringshål på segmentet som man sticker en borr av lämplig dia i.

Om inte borren går genom hela segmentet så måste det justeras. Justeringen görs när växelspaken står i friläge.

Stick i borren i hålet går den inte att få igenom så måste den armen till lådan lossas så att segmentet centrerar och sedan justerar du änden på armen till lådan.

Det kan vara en vetenskap att få loss armen för det finns olika infästningar i segmentet.

Alt gör från undersidan av bilen.

Link to comment
Share on other sites

Hej Lars- och tack för tipset!

Jag har faktiskt redan gjort den justeringen, det var lite snett,borret gick ej igenom till att börja med, så jag fick lossa två växelförar-armar innan det centrerade bra, sedan drog jag fast. men jag tycker fortfarande att det kändes som mycket spel i armarna,ej så fasta,"exakta" lägen,ska ta en koll igen och se hur slitna armarna är,var lite snabb när jag gjorde justeringen och kollade inte upp skicket så noga...

Undrar dock fortfarande vart jag kan hitta lämplig källa för "toleranserna" i lådan för lager,axlar m.m.? finns det någon bra bok,eller källa på Internet kanske?

Link to comment
Share on other sites

HAR RENOVERAT NÅGRA TOPLOADER/RUG LÅDOR,MEN HAR ALDRIG STÖTT PÅ NÅGRA UTBYTBARA SHIMS TILL DEM. DET FINNS MIG VETERLIGEN INTE NÅGRA OLIKA DIMENSIONER PÅ BRICKORNA/SHIMSEN.

ÄR DU SÄKER PÅ ATT DU FÅR TILLRÄCKLIG SLAGLÄNGD PÅ KOPPLINGS ARMEN/GAFFELN ? ETT MYCKET VANLIGT ``FEL´´ PÅ VÄXELLÅDORNA ÄR ATT KOPPLINGEN INTE FRIKOPPLAR HELT. KAN ÄVEN VARA EN KÄRVANDE LAMELL PÅ INGÅENDE AXELN.DET ÄR INTE SÅ VANLIGT ATT FELET LIGGER I LÅDAN. MEN DOCK INTE OMÖJLIGT.AV DE LÅDORNA JAG HAR RENOVERAT HAR BARA EN VISATS SIG VARA DEFEKT,SKURET LAGER MELLAN INGÅENDE/UTGÅENDE AXELN(NÅLLAGRET).OM SYNKRONISERINGARNA ÄR SLITNA BRUKAR DET ``SKRAPA´´ NÄR MAN FÖRSÖKER VÄXLA.(VANLIGTVIS).

BARA NÅGRA TIPS SOM DU KAN KONTROLLERA,LYCKA TILL.

Link to comment
Share on other sites

Tack Thomas för Info!

ska kolla upp kopplingens slaglängd, att den är korrekt och frikopplar helt. hade loss kopplingsarmen för ca. ett år sedan för att komma åt då jag bytte ut styrväxeln till en ny. ställde in slaglängden efter rep.handbok efteråt. men det kan ju ha vibrerat iväg sedan dess...

MVH Jesse.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...