Jonasm June 1, 2009 Report Share June 1, 2009 Vad är de för nått som gjör den speciel ? Vet att den har fler häst.Har eve en bottendel på gång utan toppar. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nenne June 1, 2009 Report Share June 1, 2009 Här verkar det finnas en del matnyttigthttp://www.hipomustang.com/default2.asp Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jonasm June 1, 2009 Author Report Share June 1, 2009 Här verkar det finnas en del matnyttigthttp://www.hipomustang.com/default2.aspJo ja googla på den sidan med.. Men de ska finnas en sida där Fords alla V8or är med.. Men ja hittar den inte Tack iaf Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Equus June 1, 2009 Report Share June 1, 2009 Kolla den här sidan. Hoppas den är läsbar.E J Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
bosewallius June 2, 2009 Report Share June 2, 2009 Hej!289 HP tillverkades mellan 63 och 67 och fanns i olika bilmodeller såsom Fairlane, Mustang inkl. Shelby, Cobra, vissa Falcons 63 1/2 som var dealer installerade, några Racing Cougars Grupp II, och Mercury Comet. Har väl glömt vissa nu.Blocket är i stort sett samma som vanliga block med en skillnad, ramlageröverfallen är bredare upptill. Vevaxeln är också samma menman brinelltestade de flesta för att vara säker på hårdheten. Vevstaksbultarna är kraftigare än standard. Svängningsdämparen ärnästan dubbelt så bred och det finns en motvikt innanför undrekamdrevet som gör att drevet måste vara ca 4mm tunnare än standard 289. Toppar och grenrör är olika också. Topparna har en gjuten kant runtventilfjädrarna som har en dämparfjäder och är hårdare. Gängade vipparmsbultar.Förgasaren har större venturis och ger 595cfm. Märkta 1.12 istället för 1.08. Fläkten är speciell utom 67's Mustang. Svänghjulet är balanseratolikt de andra.Finns många artiklar i gamla tidningar som Mustang Monthly som specarskillnaden. Inte alltid 100% rätta uppgifter men duger bra. Var väldigt försiktig för många säger sig ha en HP motor men det är väldigt sällan korrekt på grund av sällsyntheten.Mvh Bosse Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jonasm June 2, 2009 Author Report Share June 2, 2009 Ok tack för dom svaren. Ä de mäkt på nått specielt sätt ? Typp K******* Jag har hört att dom är de. Men de kan oxå va fel.. eller ?? Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lassemålare CMC 2071 June 2, 2009 Report Share June 2, 2009 Jag tror att jag har läst på flera ställen genom årenatt den effekt som Ford uppgav på HP motorn 271 hkrinte var korrekt utan att den låg på närmare 230 hkr vid oberoende tester. Det var iofs inget ovanligt att jänkarna både pumpar upp och nereffekterna vart effter det passar. Men nu är frågan är det sant eller inte, med all kunskap som finnshär inne så borde någon veta vad som är sant. kanske du vet bosewallius. MVH Lasse. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jonasm June 2, 2009 Author Report Share June 2, 2009 Kolla den här sidan. Hoppas den är läsbar.E JDe va nästan samma text som ja hittade här. http://phystutor.tripod.com/stang/engines/289hp.htmlTacksam för mer info.. Ja lägger upp de ja hittar med Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
bosewallius June 2, 2009 Report Share June 2, 2009 Hej igen!HP motorer på Mustanger är stämplade med bilens chassinummerom det inte var ett utbytesblock. Det sitter på passagerarsidanlångt fram snett bakom generatorn. Numret skall vara:5R07Kxxxxxxx, 5R08Kxxxxxx, 5R09Kxxxxxx f6r San Jose byggda bilar,5T eller 5F för Metuchen respektive Dearborn..07=HT, 08=Conv, 09=FB. Samma mönster för 66 men 67 ändrades chassitypen till 01=HT, 02=FB och 03=Conv istället.Lasse Målare, du har säkert helt rätt att effekten var ca 230HK Din medanFord uppgav sina i SAE. /Bosse Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lassemålare CMC 2071 June 2, 2009 Report Share June 2, 2009 Ja, det borde jag ha tänkt på dom mätte ju i SAE. grossoch inte i DIN. Men numera mäter väl dom i SAE.Net, jag läste något om att dom 1972-73 gick över till SAE. net hästar och dom skall vara ganska lika DIN hästar om jag fattade rätt. Men det gör man ju inte alltid.Igår 30+ idag 13+ det svänger minnsan. MVH Lasse. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.