Jump to content

289 HP


Jonasm

Recommended Posts

Hej!

289 HP tillverkades mellan 63 och 67 och fanns i olika bilmodeller såsom Fairlane, Mustang inkl. Shelby, Cobra, vissa Falcons 63 1/2 som var dealer installerade, några Racing Cougars Grupp II, och Mercury Comet. Har väl glömt vissa nu.

Blocket är i stort sett samma som vanliga block med en skillnad, ramlageröverfallen är bredare upptill. Vevaxeln är också samma men

man brinelltestade de flesta för att vara säker på hårdheten.

Vevstaksbultarna är kraftigare än standard. Svängningsdämparen är

nästan dubbelt så bred och det finns en motvikt innanför undre

kamdrevet som gör att drevet måste vara ca 4mm tunnare än standard 289. Toppar och grenrör är olika också. Topparna har en gjuten kant runt

ventilfjädrarna som har en dämparfjäder och är hårdare. Gängade vipparmsbultar.

Förgasaren har större venturis och ger 595cfm. Märkta 1.12 istället för 1.08. Fläkten är speciell utom 67's Mustang. Svänghjulet är balanserat

olikt de andra.

Finns många artiklar i gamla tidningar som Mustang Monthly som specar

skillnaden. Inte alltid 100% rätta uppgifter men duger bra.

Var väldigt försiktig för många säger sig ha en HP motor men det är väldigt sällan korrekt på grund av sällsyntheten.

Mvh Bosse

Link to comment
Share on other sites

Jag tror att jag har läst på flera ställen genom åren

att den effekt som Ford uppgav på HP motorn 271 hkr

inte var korrekt utan att den låg på närmare 230 hkr vid oberoende tester. :cry::cry::cry:

Det var iofs inget ovanligt att jänkarna både pumpar upp och ner

effekterna vart effter det passar. :lol::lol:

Men nu är frågan är det sant eller inte, med all kunskap som finns

här inne så borde någon veta vad som är sant. :shock:

kanske du vet bosewallius. :P

MVH Lasse. 8)

Link to comment
Share on other sites

Hej igen!

HP motorer på Mustanger är stämplade med bilens chassinummer

om det inte var ett utbytesblock. Det sitter på passagerarsidan

långt fram snett bakom generatorn. Numret skall vara:

5R07Kxxxxxxx, 5R08Kxxxxxx, 5R09Kxxxxxx f6r San Jose byggda bilar,

5T eller 5F för Metuchen respektive Dearborn..

07=HT, 08=Conv, 09=FB. Samma mönster för 66 men 67 ändrades

chassitypen till 01=HT, 02=FB och 03=Conv istället.

Lasse Målare, du har säkert helt rätt att effekten var ca 230HK Din medan

Ford uppgav sina i SAE.

/Bosse

Link to comment
Share on other sites

Ja, det borde jag ha tänkt på dom mätte ju i SAE. gross

och inte i DIN. :oops::oops:

Men numera mäter väl dom i SAE.Net, jag läste något om att

dom 1972-73 gick över till SAE. net hästar och dom skall vara ganska lika DIN hästar om jag fattade rätt. :P

Men det gör man ju inte alltid.

Igår 30+ idag 13+ det svänger minnsan. 8)

MVH Lasse. 8)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...