JockeR CMC476 June 8, 2009 Report June 8, 2009 Hej på er!Jag blir inte klok på min tändning. Utan vakum inkopplat kan jag ställa tändningen på 12 grader förtändning och få 38 grader vid högre varv med hjälp av centrifugalvikterna i fördelaren. Sen när jag ska koppla in vakumet blir det knas den går upp till 60 grader vid högre varv.TDC märkningen på skivan är korrekt.Ny Edelbrock 600 med en "timed vacuum" och en "full vacuum"Ny vakumklocka, den gamla läckte in luft, spricka i membranet.Min första fråga:Vad gör vakumet för effekt? Sänker tändningen på tomgång? Eller höjer den bara fortare än den mekaniska höjningen av tändläget?Andra Frågan:Hur koppla? "Drag" sidan resp. "drag-tillbaka" sidan?Får ju ingen ordning på det.Undrar om jag har fel fördelare, vakumklockan är rätt till den fördelaren men när man kollar på scheman över vakum visas bara vakumklocka med en anslutning till 351W.Hoppas nån som kan vill hjälpa mig! Citera
Janne Holm CMC1740 June 8, 2009 Report June 8, 2009 Vet inte om jag ska svara kanske men det här kan jag lite om men det jag hört är att om du har en trimkam i motorn ska du inte ha något vaceum kopplat då kan du få de höga värdena på tändningen så kör man med trimkam inget vakum kopplat på fördelaren vi får se vad andra säger snart Citera
Janne Holm CMC1740 June 8, 2009 Report June 8, 2009 Det andra du menar är det detta du är ute efter Citera
JockeR CMC476 June 9, 2009 Author Report June 9, 2009 Ja då är det kanske så att det ska kopplas som på bilden och att jag saknar den ventilen med tre anslutningar. Jag antar att den röda slangen på bilden är manifold vacuum och den gula är timed port vacuum eller?Det går alltså inte koppla in en dubbelvakum direkt till utgångarna på förgasaren?Om jag har trimkam (vilket jag tror för jag har "fel" tändföljd) kan jag köra utan vakum då? Gör vakumet ingen nytta alls eller? Citera
JanneJ June 9, 2009 Report June 9, 2009 Hej på er!Jag blir inte klok på min tändning. Utan vakum inkopplat kan jag ställa tändningen på 12 grader förtändning och få 38 grader vid högre varv med hjälp av centrifugalvikterna i fördelaren. Sen när jag ska koppla in vakumet blir det knas den går upp till 60 grader vid högre varv.Det blir sådana värden när motorn är utan belastning ( = högt vacuum ) ingen fara, helt normalt. När motorn är belastad är vacuumet mycket lägre och funktionen med vacuumförställning funkar som den ska.Behåll vacuumförställningen då körbarheten på mellangas och bränsleförbrukningen blir bättre. Citera
JockeR CMC476 June 9, 2009 Author Report June 9, 2009 Okej! Då ska vakummet kopplas in!Frågan är bara hur det ska kopplas, Jag hade kopplat in fullt vakum på "drag tillbaka" sidan och "timed port" på "drag" sidan. Är det korrekt eller behövs det en sån där ventil som på bilden nedan En annan sak: När vakum är inkopplat och man gasar till och den går upp till 60 grader slår motorn nästan ifrån p.g.a. den höga tändningen. Det kan väl inte vara normalt? Känns som jag missat något... Citera
Janne Holm CMC1740 June 9, 2009 Report June 9, 2009 Då jag bytte insug så struntade jag i att föra över ventilen går alldeles utmärkt utan se på bilden och tänk dig att slangen inte går in i ventilen så att säga Citera
JockeR CMC476 June 9, 2009 Author Report June 9, 2009 Okej Janne... och Janne Då ska alltså fullt vakuum vara på drag-sidan. Men vad säger ni om att den höjer tändningen så mycket att den "slår ifrån", det kan väl inte vara normalt ens stillastående utan belastning eller? Vad kan det bero på?Kan man justera vakuumklockan med brickor på fjädern där inne?Vad har ni för tändutslag med vakuum stillastående?Varför har man dubbel vakuum då? Vad är det för skillnad mot en enkel?1000 frågor men jag har sökt länge utan att hitta svar någonstans.. Tack. Citera
JanneJ June 9, 2009 Report June 9, 2009 Vacuum till tändförställning på en normal fördelare är alltid ported/timed, inte full. Citera
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.