Patryk June 14, 2009 Report June 14, 2009 Var ute och körde en student i det regniga vädret i fredags. Helt plötsligt dör halvljuset (helljuset också för den delen). Ställde in bilen i garaget över natten och på morgonen när jag tittade på den så fungerade lyset igen. Någon som har en aning vad detta kan bero på? Citera
Ingo June 14, 2009 Report June 14, 2009 Antagligen ljuskontakten som blev överbelastad.brukar oftast börja blinka.Finns ett motståndsbläck i den som när det blir överhettat bryter strömmen.oftast är H4 lampor skurken i dramat.bästa lösningen är att köpa en reläsats på Biltema el dyl ,som avlastar kontakten och dessutom ger bättre lyse.en del löder ihop ljuskontakten,men då offrar man justeringsmöjligheterna på instrumentbelysningen.att byta kontakt löser ju problemet tillfälligt,men det kommer igen.. Citera
CMC 1061 Berra June 14, 2009 Report June 14, 2009 Om du tänker köpa en relä sats. Köp då av våran moderator Lasse Oscarsson. Han har färdig sats. Bara att sätta igång och koppla. Bara det är värt mycket. Berra Citera
Lars Oscarsson cmc383 June 14, 2009 Report June 14, 2009 Hej.Jag har har hel/halvljusmedicin , detta är något somjag upplevt en gång i tiden, aldrig mer kommer det att hända mig, alltså att bli av med Hel-Halvljuset. Hände en sensommarkväll för några år sedan, varute på dåligt upplysta (Vägbelysning) vägar, detblev totalt svart, jävlar tänkte jag, säkring eller vad,tryckte in ljusknapen till P-ljusläge efter att ha panik-stanat. Kollade att i elväg och drog ut knappen, ljuset fungerade in i bilen och iväg, samma sak igen, vad i helsike är det för fel. Stannade igen ut och upp med huven för att rycka och ruskapå el kablar mm, som tidigare tryckte jag in till P-Läge pålyset då jag mekade, gick tillbaka och drog ut knappen,allt funkade igen. Detta hände flera gånger under färden hem att lyset slocknadeoch återkom hela tiden, jag som är nyfiken på allt kände ettkall att få veta vad som gör att detta händer, nu vet jag ochvarför. Vill också informera att när det händer att ljuset slocknar och man är ute och åker i mörker kan jag bara säga attden första reaktionen är oförutsägbar, alla reagerar olika,panik, tvärnit, undan manöver mm. Är du även en sådan som är laglydig och åker med halvljuspå dagtid med din Mustang och ljuset blinkar under körningkan jag garantera dig att du undrar varför några blinkar tilldig vid möte, kan också vara iriteterande för framförvarande,kanske slutar med att den framför blir förbanand och tar tillkonstiga och kanske farliga meddel. Citera
pools June 14, 2009 Report June 14, 2009 Är du även en sådan som är laglydig och åker med halvljuspå dagtid med din Mustang och ljuset blinkar under körningkan jag garantera dig att du undrar varför några blinkar tilldig vid möte, kan också vara iriteterande för framförvarande,kanske slutar med att den framför blir förbanand och tar tillkonstiga och kanske farliga meddel. Det har jag också varit med om, att många man mötte blinkade. Jag tänkteatt vad kul att dom gillar bilen, trodde jag! Men så kom jag på vad somvar fel. Ljuskontakten överbelastades. Och lösningen blev Lassas reläsats.Har aldrig haft problem sen dess.Så jag rekommenderar att du köper Lasses reläsats. Den är mycket enkelatt montera, du behöver inte göra några modifieringar, bara att koppla in.Det följer med instruktioner. Hur enkelt som helst! Mvh.pools Citera
Janne Holm CMC1740 June 14, 2009 Report June 14, 2009 Skulle själv också satsa på Lasses sats som både är enkel att montera och billig, om jag inte själv redan monterat ett rele på ett lite mer komplicerat sätt Citera
Patryk June 15, 2009 Author Report June 15, 2009 Det låter ju mycket intressant. Lasse: Hur kan jag köpa en reläsats från dig? Citera
Janne Holm CMC1740 June 15, 2009 Report June 15, 2009 Det är sådant här som gör Classic Mustang Club lite unik att det tas fram lösningar på problem som inte behöver kosta skjortan att lösa utan att våra medlemmar i klubben fixar detta. har ni fler "hemmasnickrade" lösningar så in med dem på vårat eminenta forum. Lasses lösning är bara ett exempel på brilliant lösning av ett problem som många har eller kommer att kunna få. Citera
Recommended Posts