Jump to content

Recommended Posts

Nu var det ett tag sedan man postade frågor här, men solen har tittat fram och bilen är nybesiktigad. Fick påpekande om att det var ett litet glapp i höger hjullager fram och att det skulle vara så lätt att ordna vilket lät bra. Då det är min första gång jag ger mig på detta (är säkert grundsaker som jag borde känna till :oops:) , är det något speciellt jag ska tänka på?

Haha! En grej jag faktiskt vet lite om! :D

Har du en verkstadshanbok? Den är guld värd i garaget.

Antar att du har trummor fram? (egentligen sak samma)

I princip är det bara att skruva loss alltihopa & komma ihåg vilken ordning det satt i. Vad som kan vara knöligt att få ut är inre lagerbanan, men det brukar lösa sig med försiktigt våld. Samma sak när du ska ha i den nya. Se till att inte få den snett.

När du drar åt grejerna igen skall du justera trycket mot yttre lagret med muttern som sitter. 10 till 20 Nm någonstans( gör detta två gånger, alltså dra åt, släpp upp & dra åt igen). Man brukar kunna pressa omkring brickan under lite med en spårmejsel när det är lagom.

(Sen att man ska ha lagerfett på grejerna innan man sätter ihop det är lite smånaturligt)

Är det något jag missat får ni gärna fylla på. :)

Hej.

Låt hjulet sitta kvar på bilen efter upphissat läge, tag

bort hjulsidan (navkapsel), knacka försiktigt loss

centrumkoppen genom att sätta en spårmejser

i kanten, knacka lite och vrid. :?

När centrumkoppen är borta så måste du ta bort en

sprint (saxpinne) som går genom kronmuttern, när

den är borta tar du bort den pressade plåthyllsan

som sitter över mutter. :)

Tag ett spärrskaft med rätt hylsa, helst sexkant hyllsa,

drag åt muttern samtidigt som du snurrar på hjulet. :roll:

När hjulet börjar att få motstånd i rull så släpper du

muttern ca: ½ varv, snurra på hjulet och kän också

genom att ta tag kl 6 och vicka inåt utåt. :)

Nu skall du inte känna något märkbart glapp, sätt

tillbaka pressade plåthyllsan och återmontera saxpinne

eller sätt i en ny, du kan få använda hylsa och spärrskaft

för att hitta hålet för sprinten. :)

Det ingrepp som skivs av Christ är mer för lagerbyte och

kräver faktiskt att det görs av någon som kan eller att

man får instruktioner, det är väldigt lätt att sabba lager

och banor vid återmontering, använd vid utknackning

av lagerbana ett mässingdon. :roll:

Vid montering kan man använda en större hyllsa eller

liknade och knacka runt hela nya banan för att den skall

gå i rätt hela vägen. :?

Ett råd försöka byta så mycket lagerfett som möjlig vid

åtdragning och fyll i centrumkoppen med fett innan återmont. :)

När man byter alla hjullager och tillhörande delar så är

det givetvis nytt lagerfettsom skall till. ;)

Vilket jäkla svammel det blev IGEN av mig.

Svammel? Det är ju sådana här svar man bara älskar, utförligt med hur man går tillväga och vilka risker det kan innebära, alla svar i ett, klockrent! :D

Verkar ju vara rätt simpelt, ger mig på det till helgen!

Tack, tack för snabba och bra svar!

  • 3 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...