Sundgren cmc1227 June 16, 2009 Report June 16, 2009 Nu var det ett tag sedan man postade frågor här, men solen har tittat fram och bilen är nybesiktigad. Fick påpekande om att det var ett litet glapp i höger hjullager fram och att det skulle vara så lätt att ordna vilket lät bra. Då det är min första gång jag ger mig på detta (är säkert grundsaker som jag borde känna till ) , är det något speciellt jag ska tänka på? Citera
Christ -CMC 2405- June 16, 2009 Report June 16, 2009 Haha! En grej jag faktiskt vet lite om! Har du en verkstadshanbok? Den är guld värd i garaget.Antar att du har trummor fram? (egentligen sak samma)I princip är det bara att skruva loss alltihopa & komma ihåg vilken ordning det satt i. Vad som kan vara knöligt att få ut är inre lagerbanan, men det brukar lösa sig med försiktigt våld. Samma sak när du ska ha i den nya. Se till att inte få den snett.När du drar åt grejerna igen skall du justera trycket mot yttre lagret med muttern som sitter. 10 till 20 Nm någonstans( gör detta två gånger, alltså dra åt, släpp upp & dra åt igen). Man brukar kunna pressa omkring brickan under lite med en spårmejsel när det är lagom.(Sen att man ska ha lagerfett på grejerna innan man sätter ihop det är lite smånaturligt)Är det något jag missat får ni gärna fylla på. Citera
Lars Oscarsson cmc383 June 16, 2009 Report June 16, 2009 Hej.Låt hjulet sitta kvar på bilen efter upphissat läge, tagbort hjulsidan (navkapsel), knacka försiktigt losscentrumkoppen genom att sätta en spårmejseri kanten, knacka lite och vrid. När centrumkoppen är borta så måste du ta bort ensprint (saxpinne) som går genom kronmuttern, närden är borta tar du bort den pressade plåthyllsansom sitter över mutter. Tag ett spärrskaft med rätt hylsa, helst sexkant hyllsa,drag åt muttern samtidigt som du snurrar på hjulet. När hjulet börjar att få motstånd i rull så släpper dumuttern ca: ½ varv, snurra på hjulet och kän ocksågenom att ta tag kl 6 och vicka inåt utåt. Nu skall du inte känna något märkbart glapp, sätt tillbaka pressade plåthyllsan och återmontera saxpinneeller sätt i en ny, du kan få använda hylsa och spärrskaftför att hitta hålet för sprinten. Det ingrepp som skivs av Christ är mer för lagerbyte ochkräver faktiskt att det görs av någon som kan eller attman får instruktioner, det är väldigt lätt att sabba lageroch banor vid återmontering, använd vid utknackningav lagerbana ett mässingdon. Vid montering kan man använda en större hyllsa ellerliknade och knacka runt hela nya banan för att den skallgå i rätt hela vägen. Ett råd försöka byta så mycket lagerfett som möjlig vid åtdragning och fyll i centrumkoppen med fett innan återmont. När man byter alla hjullager och tillhörande delar så är det givetvis nytt lagerfettsom skall till. Vilket jäkla svammel det blev IGEN av mig. Citera
Sundgren cmc1227 June 16, 2009 Author Report June 16, 2009 Svammel? Det är ju sådana här svar man bara älskar, utförligt med hur man går tillväga och vilka risker det kan innebära, alla svar i ett, klockrent! Verkar ju vara rätt simpelt, ger mig på det till helgen!Tack, tack för snabba och bra svar! Citera
Janne Holm CMC1740 June 16, 2009 Report June 16, 2009 Lasse är grym på sådant här ibland räcker det att justera "spänningen" på lagret och inte byta det, gäller självklart bara koniska lager men det är ju det det handlar om i detta fall. Glöm nu inte mycket fett i kåpan Citera
Sundgren cmc1227 June 17, 2009 Author Report June 17, 2009 Check, mycket fett i kåpan!Det är bara en justering som ska göras, inte byte. Citera
Christ -CMC 2405- June 17, 2009 Report June 17, 2009 Tänkte inte på det.. Är lite för byt-kåt ibland.. Citera
Sundgren cmc1227 July 6, 2009 Author Report July 6, 2009 Glömde bort att svara...lagret är nu justerat och allt gick bara bra! Citera
CMC 1061 Berra July 6, 2009 Report July 6, 2009 Lasse O är grym duktig på att förklara saker och ting. Skulle önska att man satt med samma begåvning. Berra Citera
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.