Jump to content

Featured Replies

comment_75818

Det där är en fråga med ett svar som beror på hur man definierar Smal, Medium och Big Block. Definitionen i länken P-O lade ut är inte så tokig.

Måttmässigt är en Cleveland mindre än en FE som är mindre än en 429/460. Så ur den aspekten är en 351C definitivt en Small Block. Visst är den lite större än en 351W men det skiljer inte så mycket.

Small Block / Big Block är väl annars något man började prata om i Chevakretsar en gång i den grå forntiden. Det har aldrig varit lika enkelt när det gäller Ford med alla deras varianter (Y-block, MEL, FE/FT, 90°, 335, 385).

comment_75860

Mopar hade väl 318 smallblock i bilarna och 318 bigblock

i lastbilarna ( truckarna) :shock:

Jag hade som första bil en valiant 67 med 318 small i

gick som fan 13 tums däck och 3 petlåda diffadaxel

ahhhh det var tider det. :P:P:P:P

18 bast och V8 valle då var man kung eller hur Berra.

Men nu spårade jag ur det handlade ju om Fordmotorer, sorry alla. :oops:

MVH Lasse. 8)

comment_75968

Cleveland är klassad som smallblock/mediumblock i Mustangvärlden -så är det sedan kan man definiera det hur man vill.

Oldman, snyggt bygge och vacker maskin! Om du tvunget skall ha en bigblock så välj 429/460, 428 visst en kalasmaskin men den hör inte hemma i 71-73 som jag ser det, dessutom svårare att få att lira med låda,headers m.m.

Jag åker själv 72 Mach1 med Cleveland och om jag mot förmodan skulle byta maskin så blev det en strokad 351W som med rätt prylar käkar en

429 till frukost, dessutom finns det en uppsjö med trimdelar till Windsor till rimliga priser. Viktmässigt så tjänar du också på en 351W som är lättare än både 351C och 429/460.

Nu är jag en stor Cleveland freak själv så jag är nog inte rätt person att kommentera men jag hade aldrig sålt motorn, är det matching numbers så avråder jag starkt från att sälja!

Frågan är egentligen vill du ha bigblock eller vill du åka snabbare?

Om du vill ha bigblock för sakens skull så är det inte mycket att diskutera men vill du åka fortare och ha en trevligare bil väghållningsmässigt så satsa på vässad Windsor/Cleveland.

Jäkla snygg bil! Samma färg som min

Lycka till framöver!

mvh/Magnus

CMC852