Jump to content

Featured Replies

comment_75762

Tjena på er,

När min 06a står på tomgång så gnisslar/kvittrar den med ett ganska högfrekvent ljud rätt oregelbundet. Det försvinner när jag gasar litegrann... Öppnade upp huven igår när den var igång för att lokalisera vartifrån det gnisslade men det var svårt att höra exakt vart, men det lät som det kom ifrån ungefär runt det hjulet längst upp som snurrar den remmen som går runt typ 7-8 hjul frampå motorn, alltså typ vid det som jag tycker ser ut som generatorn, precis under där luften går in till motorn.

Något vanligt fel, eller nån som vet vad det kan vara? Remmen verkar inte vara för slak heller när jag känner på den. Jag är inne på att det är nån rem då det försvinner när motorn blir lite belastad men jag vet inte...några förslag?

comment_75763

Det jag kommer att tänka på direkt bara är urtrampningslagret.

Vad händer om du trycker in kopplingen?

Min 95a hade dålig sådan och då va det ett kvitter, trök jag ner kopplingen lite grann bara försvann det. Blev bra när jag bytte.

Långskott men who knows.

• Author
comment_75775

Yes ska prova AC osv.

Så lagerproblem kanske..hmm svårt att veta vilken utav rullarna det gäller ju, jobbigt!

En sak till, när jag stod och studerade rullarna, den som är längst ner till höger om du står framför bilen, den vobblar som om det vore obalans i den, ska det vara så eller är det nåt som är skumt?

comment_75826
Dum fråga...kan man inte spänna remmen istället för att byta hela remspännaren då?

Var det förresten någon som visste om den rullen längst ner till höger ska vobbla?

det enklaste är att hänga av remmen och känna på alla rullar. Nej, den ska inte vobbla, men spännmekanismen ska röra på sig hela tiden, det är det den är till för. :-)

comment_75911
Remspännaren spänner sig självt. det kan man väl se om man har bilen igång o tittar remspännaren så rör den sig med jämna mellanrum eller har jag fel?

I så fall har du ovala remhjul... :P

Spännaren är fjäderbelastad för att hålla remmen spänd med automatik. Remmens längd och remhjulens storlek bör ju vara någotsånär konstant, om man bortser från slitage. Oftast passar 1/2" spärrskaft i spännararmen så det är lätt att trycka bort den när man ska lyfta av remmen.

comment_75913

jag bytte vattenpump på min voyager för ett halvår sedan i samband med detta passade jag på att byta drivremmen också. Passade även på att gå över all "hjul" och känna på glapp då det gnisslat lite men inget var glappt så det ända jag gjorde var att spruta på lite motsvarande 5-56 och efter detta är den tyst :D Kanske kan räcka med en så enkel åtgärd ;)