AdmiralGanja June 22, 2009 Report June 22, 2009 Hejsan,Jag skall piffa till min mustang litegrann. Så småningom vill jag givetvis lacka om den helt och hållet, men det blir nån vinter. Till att börja med vill jag stoppa eventuell rostspridning. På vissa ställen har lacken slåtts av i små flisor och under ser jag ett grått skikt. På vissa ställen har lite rost börjat tränga upp genom lacken. Någon som vet någon bra gide för hur jag på bästa sätt ska fixa detta utan återfall på behandlade ytor samt för att få bästa möjliga finish.Hur skall man kunna måla på fläckvis utan att det syns, till skillnad från om man lackar om helt och hållet?Jag gissar att man iallafall måste slipa helt rent från rostangreppet oavsett hur djupt man måste slipa, och sen spackla / slipa tills ytan blir jämn, men då bler det väl en liten förhöjning orsakad av färglagret?Tack på förhand för alla skarpa tips!!/Jesper Citera
JanneJ June 22, 2009 Report June 22, 2009 Hejsan,På vissa ställen har lacken slåtts av i små flisor och under ser jag ett grått skikt. På vissa ställen har lite rost börjat tränga upp genom lacken. Någon som vet någon bra gide för hur jag på bästa sätt ska fixa detta utan återfall på behandlade ytor samt för att få bästa möjliga finish. En effektiv metod är en tryckluftsdriven blästerpistol med återvinning, finns för ca 500:-. Hur skall man kunna måla på fläckvis utan att det syns, till skillnad från om man lackar om helt och hållet? Svårt att få det osynligt. Är det din bil i avataren? tur i så fall, vitt är den färg som är tacksammast att bättra. Lacka helst större områden, fram till skarvar och lister. Jag gissar att man iallafall måste slipa helt rent från rostangreppet oavsett hur djupt man måste slipa, och sen spackla / slipa tills ytan blir jämn, men då bler det väl en liten förhöjning orsakad av färglagret? När det är rent från rost börja med en 2-komponents primer t.ex Hagmans CA primer som har bra rostskyddande egenskaper. Fortsätt med spackel-primer-topplack. Ta en ganska stor yta utanför den egentliga fläcken när du spacklar så är det lättare att få rätt nivå. Du kommer säkert att slipa bort 95% av det spackel du lägger på .Tack på förhand för alla skarpa tips!!/Jesper Citera
SCJ - 205 June 24, 2009 Report June 24, 2009 Kolla runt lite på denna sida så kan tänkas att du får fler svar på dina funderingar ... http://lackering.forum24.se/ Citera
AdmiralGanja June 24, 2009 Author Report June 24, 2009 Tackar tackar för skarpa tips! Nu har jag lite att göra i Helgen!!! /Jesper Citera
Recommended Posts