Bobbe cmc 2103 August 19, 2009 Author Report Share August 19, 2009 Var givaren/givarna sitter är väl som stickat eller virkat,äpplen eller päron.Vattnet cirkulerar ju, och vid rätt temp. slår fläkten av/på,så ere me de´.Och det är ju bara vid stillastående/kökörning de behövs!Och när man ändå håller på,så tipset är att montera ställbara temp.givare/relän.MEN,av egen och andras erfarenheter,placera inte giv. på insug för livslängden på batteriets skull,då det är en mycket längre efterkylning där. (lite tjatigt nu kanske?). Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ingo August 20, 2009 Report Share August 20, 2009 Var givaren/givarna sitter är väl som stickat eller virkat,äpplen eller päron.Vattnet cirkulerar ju, och vid rätt temp. slår fläkten av/på,så ere me de´.Och det är ju bara vid stillastående/kökörning de behövs!Och när man ändå håller på,så tipset är att montera ställbara temp.givare/relän.MEN,av egen och andras erfarenheter,placera inte giv. på insug för livslängden på batteriets skull,då det är en mycket längre efterkylning där. (lite tjatigt nu kanske?). Alltså rent optimalt måste ju då vara i underkant av nedre kylarslangen med en adepter .. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
grufman August 20, 2009 Report Share August 20, 2009 det är ju rimligt att sätta den på utloppsröret. Precis som tidigare skribent skrev så är ju elfläkten bara där för att öka kylarens kapacitet.Det enda sättet att veta när inte kylaren kyler tillräkligt (dvs att höja kapaciteten) är ju att mäta utloppstemperaturen.Att sätta termokontakten på termostathuset känns inte helt smart eftersom det kommer resultera i att motorn värms långsammare. Det måste ju rimligen vara önskvärt att kylfläkten ska slå igång så sent som möjligt av följande orsaker1) Elfläktar drar runt 30A styck (minst) och det belastar generatorn (ca 400w vilket är ungefär 0.5Hk som du förlorar per fläkt...)2) Det är ofta lämpligt att motorn kommer upp i rätt arbetstemperatur snabbt. Runt 90-100 grader är en lämplig arbetstemperatur. Gäller väl även för gammelbilar? Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
ThomasFB August 20, 2009 Report Share August 20, 2009 2) Det är ofta lämpligt att motorn kommer upp i rätt arbetstemperatur snabbt. Runt 90-100 grader är en lämplig arbetstemperatur. Gäller väl även för gammelbilar?Vattentemp 90, oljetemp lite över 100. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gtttggg August 21, 2009 Report Share August 21, 2009 2) Det är ofta lämpligt att motorn kommer upp i rätt arbetstemperatur snabbt. Runt 90-100 grader är en lämplig arbetstemperatur. Gäller väl även för gammelbilar?Vattentemp 90, oljetemp lite över 100.Tack för den upplysningen. Jag undrade över hur hög arbetstemperaturen ska vara på gammelbilar. Speciellt vattentempen. Min motor ligger på 90-95 grader vid vanlig körning men kryper upp ytterligare 5 grader vid cruising eller dyl. Ingen kokning som tur är. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.