Jump to content

Recommended Posts

Jag skulle vilja förtydliga mitt svar. I sverige kör vi normalt sett rätt korta stötar med bilarna. Kanske 800-1000 mil per år, eller kortare.

Det skulle innebära att första oljebytet sker efter 30 år. Frågor på det?

Jag skulle vilja förtydliga mitt svar. I sverige kör vi normalt sett rätt korta stötar med bilarna. Kanske 800-1000 mil per år, eller kortare.

Det skulle innebära att första oljebytet sker efter 30 år. Frågor på det?

Låter vettigt. Oftast står det ju antingen XXX mil eller XXX år.

Min har dock gått ca 13000 mil sen -05 ;)

Jag skulle vilja förtydliga mitt svar. I sverige kör vi normalt sett rätt korta stötar med bilarna. Kanske 800-1000 mil per år, eller kortare.

Det skulle innebära att första oljebytet sker efter 30 år. Frågor på det?

Det var faktiskt rätt kul!!!

Japp, hellre ofta och hel än sällan o fel... :--

Jag skulle vilja förtydliga mitt svar. I sverige kör vi normalt sett rätt korta stötar med bilarna. Kanske 800-1000 mil per år, eller kortare.

Det skulle innebära att första oljebytet sker efter 30 år. Frågor på det?

Hmm, om 30 år finns ingen olja kvar så det är bara att passa på att byta så ofta man kan :?

  • 2 weeks later...
  • 2 months later...
* Grufman säger 6000 mil (http://www.grufmanbil.se/info/263)

* Dock har de kopierat in tabellen från servicehandboken i deras katalog och där står 24000 mil

* Lokala serviceverkstaden säger 12000 mil

* Servicehandboken säger 150 000 miles = 241 401 km

Vad är rätt egentligen?

Enligt info från USA översatt till mil mellan 6000 till 8000 mil. Från början var oljebyte på automaten inte alls med på serviceshemat men efter ett tag kom väl Ford på att det nog kunde vara bra att byta ändå. Även filtret i automaten skall bytas.

Lite kul ändå, jänkarna är helt paranoida med oljebyte på motorn men ignorerade automaten totalt. Det finns ju för katten inte ens oljesticka på automaten!!

Ulf H

Enligt info från USA översatt till mil mellan 6000 till 8000 mil. Från början var oljebyte på automaten inte alls med på serviceshemat men efter ett tag kom väl Ford på att det nog kunde vara bra att byta ändå. Även filtret i automaten skall bytas.

Lite kul ändå, jänkarna är helt paranoida med oljebyte på motorn men ignorerade automaten totalt. Det finns ju för katten inte ens oljesticka på automaten!!

Ulf H

Moderna lådor behöver inte alls så täta intervall så över 10.000 mil är inte ovanligt.

Eftersom alla nuförtiden har "lockup" och elektroniskt styrda så blir det minimal värmeutveckling och därmed nedbrytning.

De nya syntetiska automatoljorna har ju dessutom tillsatser som förlänger oljans livstid och står pall för mer misshandel.

Det går inte jämföra med en motor där det blir föroreningar från förbränning.

Följ fabriksrekommendationerna så är allt okej.

Självklart har man hård körning på chemat så skulle jag byta betydligt oftare. :oops:

Enligt info från USA översatt till mil mellan 6000 till 8000 mil. Från början var oljebyte på automaten inte alls med på serviceshemat men efter ett tag kom väl Ford på att det nog kunde vara bra att byta ändå. Även filtret i automaten skall bytas.

Lite kul ändå, jänkarna är helt paranoida med oljebyte på motorn men ignorerade automaten totalt. Det finns ju för katten inte ens oljesticka på automaten!!

Ulf H

Moderna lådor behöver inte alls så täta intervall så över 10.000 mil är inte ovanligt.

Eftersom alla nuförtiden har "lockup" och elektroniskt styrda så blir det minimal värmeutveckling och därmed nedbrytning.

De nya syntetiska automatoljorna har ju dessutom tillsatser som förlänger oljans livstid och står pall för mer misshandel.

Det går inte jämföra med en motor där det blir föroreningar från förbränning.

Följ fabriksrekommendationerna så är allt okej.

Självklart har man hård körning på chemat så skulle jag byta betydligt oftare. :oops:

Aha, ja då skall det vara mellan 6000 - 8000 mil då. Ford har gått ut med nya rekomendationer som säger det.

Lite off topic men det skulle vara intresant att veta hur en automat tune typ tillman/bamachiap/steeda o.s.v. kan tänkas påverka serviceintervallen. Dom gör ju stora förendringar i växeltryck, stänger av torque management ändrar lookuppen och kickdown o.s.v. Tätare service gäller förmodligen.

Exakt min point!

Kör du hårt byt så ofta du har råd! ;)

Enkla tumreglar som att lukta och titta på oljan är bra hjälp.

Oljan ändrar färg vid överhettning= byt direkt.

Luktar den annorlunda typ "lamelllukt" = byt direkt.

Hård körning genererar även en hel del utfällningar från lager, turbin och lameller.

Ett större tråg med ett gäng neodym magneter i botten säkerställer hållbarheten bättre.

Nya lådan är tyvärr en av de sämre lådorna Ford gjort så vård lär nog vara A & O för er som har en tung högerfot

Exakt min point!

Nya lådan är tyvärr en av de sämre lådorna Ford gjort så vård lär nog vara A & O för er som har en tung högerfot

Hmm.... känner man sig träffad eller ???? :oops:

Ett alltid lika omtalat ämne :D Oljebyte på Automaten :D

Kan nog finnas en liten risk att tilverkarna vill att lådorna inte ska hålla så länge. Samt att det blir billigare för första ägaren att inte byta olja och den kommer sanoligt att hålla första ägerens tid ut, då denna troligen byter innan 20000 mil till en ny bil.

En automat verkar normalt hålla ungefär 20000 mil utan service sen rasar allt och är för sent att serva också. Men det lider ju bara den stakarn som köper bilen vid 20000 mil gränsen av. Med andra ord första ägaren blir inte drabad av det och det ansens räcka, denna får billig mil kostnad samt bilen håller den tid som tänkt.

finns ju många exempel på detta att dra, men köper du en begagnad bil se till att lådan har fått olje byte regelbundet om du inte vill riskera en dyr utgift.

Finns ju rätt biliga renoverade lådor att få tag i staterna men dyrar ju till det att frakta en lådan hem fort därifrån med den höga vikten en automat har.

Drar ett litet exempel på deta en taxi ägare jag haft som kund hade två identiska bilar varav den ena var ett år nyare och i den service boken stod det oljebyte i automaten inte behövdes, men i den som var ett år äldre skulle det bytas samt att den hade även plug på turbinen så man kunnde töma den vilket också gjordes vid varje oljebyte, han på peka detta att bör man inte göra det på den ett år nyare bilen oxå, behövdes inte enligt tillverkaren. Okej sa han efter knappt ett år hade den rullat 20000 mil och lådan la av han fick en ny på garantin och då skulle det helt plötsligt bytas olja som på den ett år äldre bilen då hade dom ändrat sig hos tillverkaren. Ja vilket som var rätt är till betraktarens sida att välja, dock brukar han säga att dom automater han byter olja på brukar han sälja bilarna vid 50000-80000 mil och då går orginal automaten fortfarande. (nu kör ju dessa bilar dygnet runt så dom är inte så gamla när dom säljs han brukar hinna averka ungefär 20000 mil om året på en bil som går dygnet runt)

Mvh

MrV8

Inte alls konstigt att det börjar ge sig vid runt 20.000mil

Varje växling sliter på en lamell så förr eller senare måste det ta slut.

Exakt samma sak med en manuell koppling.

Ligger du hela dagarna på landsväg kan det hålla 40.000 mil men kör du taxi i STHLM kan det vara slut vid 10.000.

Självklart har biltillverkarna inte överdimensionerat något eftersom det kostar pengar.

De har säkert räknat ut hur långt det håller för medelbrukaren.

Som konsument svär man kanske över det men ärligt talat skulle vi göra likadant om man var bilbyggare.

Få betalar en massa extra för att något ska hålla 40.000mil

Speciellt inte amerikanare! ;)

Geschäftfuhrer Mercedes Benz gör iallafall så det håller

Inte alls konstigt att det börjar ge sig vid runt 20.000mil

Varje växling sliter på en lamell så förr eller senare måste det ta slut.

Exakt samma sak med en manuell koppling.

Ligger du hela dagarna på landsväg kan det hålla 40.000 mil men kör du taxi i STHLM kan det vara slut vid 10.000.

Självklart har biltillverkarna inte överdimensionerat något eftersom det kostar pengar.

De har säkert räknat ut hur långt det håller för medelbrukaren.

Som konsument svär man kanske över det men ärligt talat skulle vi göra likadant om man var bilbyggare.

Få betalar en massa extra för att något ska hålla 40.000mil

Speciellt inte amerikanare! ;)

Geschäftfuhrer Mercedes Benz gör iallafall så det håller

Taxina är Mercedes (se exemplet ovan) och rullade i Stockholm.

Men även den behöve olje byte, kan man konstatera efter praktisk test.

För att klara längre än 20000 mil.

Man byter ju inte direkt en automat på en Mercedes, dom bilarna är ju allt annat än billiga att köpa reservdelar till :D

Det roligaste i alltihop är att han som hade taxina var nästan hundra på att det skulle bli så men han tänkte vi ska se vad dom säger när dom får byta en på garantin. Och vad händer jo den nya skulle det bytas på efter gamla intervallen ;)

Mvh

MrV8

ÄÄäähhh du kan vara lugn uffe!!

Har du någonsin bytt bakdäck??? ;)

Jorå... bytte i år, och dom är snart slut..... suck.... 8)

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...