mill June 30, 2009 Report June 30, 2009 * Grufman säger 6000 mil (http://www.grufmanbil.se/info/263)* Dock har de kopierat in tabellen från servicehandboken i deras katalog och där står 24000 mil* Lokala serviceverkstaden säger 12000 mil* Servicehandboken säger 150 000 miles = 241 401 kmVad är rätt egentligen? Citera
RoTe June 30, 2009 Report June 30, 2009 Med tanke alla dom automater jag spolat genom åren, mest Volvo iof... Så är 6000 mil MAX man ska köra. Citera
mill June 30, 2009 Author Report June 30, 2009 Varför skriver de 24k i manualen då? Kostar ju en slant. Citera
grufman June 30, 2009 Report June 30, 2009 Varför skriver de 24k i manualen då? Kostar ju en slant.för att driftskostnaderna ska bli så låga som möjligt Citera
grufman June 30, 2009 Report June 30, 2009 Jag skulle vilja förtydliga mitt svar. I sverige kör vi normalt sett rätt korta stötar med bilarna. Kanske 800-1000 mil per år, eller kortare.Det skulle innebära att första oljebytet sker efter 30 år. Frågor på det? Citera
mill June 30, 2009 Author Report June 30, 2009 Jag skulle vilja förtydliga mitt svar. I sverige kör vi normalt sett rätt korta stötar med bilarna. Kanske 800-1000 mil per år, eller kortare.Det skulle innebära att första oljebytet sker efter 30 år. Frågor på det?Låter vettigt. Oftast står det ju antingen XXX mil eller XXX år.Min har dock gått ca 13000 mil sen -05 Citera
Gäst June 30, 2009 Report June 30, 2009 Jag skulle vilja förtydliga mitt svar. I sverige kör vi normalt sett rätt korta stötar med bilarna. Kanske 800-1000 mil per år, eller kortare.Det skulle innebära att första oljebytet sker efter 30 år. Frågor på det?Det var faktiskt rätt kul!!!Japp, hellre ofta och hel än sällan o fel... Citera
AJ June 30, 2009 Report June 30, 2009 Jag skulle vilja förtydliga mitt svar. I sverige kör vi normalt sett rätt korta stötar med bilarna. Kanske 800-1000 mil per år, eller kortare.Det skulle innebära att första oljebytet sker efter 30 år. Frågor på det?Hmm, om 30 år finns ingen olja kvar så det är bara att passa på att byta så ofta man kan Citera
mill July 13, 2009 Author Report July 13, 2009 Servade hos HC Bilservice i Lund (http://www.hcbilservice.com/), tips för er nere i Skåne (Stockholmarna har ju Grufman). Citera
Sa-Malmoe July 13, 2009 Report July 13, 2009 Servade hos HC Bilservice i Lund (http://www.hcbilservice.com/), tips för er nere i Skåne (Stockholmarna har ju Grufman).Vad tar de för en service då? Citera
mill July 13, 2009 Author Report July 13, 2009 Servade hos HC Bilservice i Lund (http://www.hcbilservice.com/), tips för er nere i Skåne (Stockholmarna har ju Grufman).Vad tar de för en service då?Tja det beror på vad du ska göra. Ring dem och fråga, är nog enklast. Citera
UlfH September 24, 2009 Report September 24, 2009 * Grufman säger 6000 mil (http://www.grufmanbil.se/info/263)* Dock har de kopierat in tabellen från servicehandboken i deras katalog och där står 24000 mil* Lokala serviceverkstaden säger 12000 mil* Servicehandboken säger 150 000 miles = 241 401 kmVad är rätt egentligen?Enligt info från USA översatt till mil mellan 6000 till 8000 mil. Från början var oljebyte på automaten inte alls med på serviceshemat men efter ett tag kom väl Ford på att det nog kunde vara bra att byta ändå. Även filtret i automaten skall bytas.Lite kul ändå, jänkarna är helt paranoida med oljebyte på motorn men ignorerade automaten totalt. Det finns ju för katten inte ens oljesticka på automaten!!Ulf H Citera
Per Berglund September 24, 2009 Report September 24, 2009 Enligt info från USA översatt till mil mellan 6000 till 8000 mil. Från början var oljebyte på automaten inte alls med på serviceshemat men efter ett tag kom väl Ford på att det nog kunde vara bra att byta ändå. Även filtret i automaten skall bytas.Lite kul ändå, jänkarna är helt paranoida med oljebyte på motorn men ignorerade automaten totalt. Det finns ju för katten inte ens oljesticka på automaten!!Ulf HModerna lådor behöver inte alls så täta intervall så över 10.000 mil är inte ovanligt.Eftersom alla nuförtiden har "lockup" och elektroniskt styrda så blir det minimal värmeutveckling och därmed nedbrytning.De nya syntetiska automatoljorna har ju dessutom tillsatser som förlänger oljans livstid och står pall för mer misshandel.Det går inte jämföra med en motor där det blir föroreningar från förbränning.Följ fabriksrekommendationerna så är allt okej.Självklart har man hård körning på chemat så skulle jag byta betydligt oftare. Citera
UlfH September 24, 2009 Report September 24, 2009 Enligt info från USA översatt till mil mellan 6000 till 8000 mil. Från början var oljebyte på automaten inte alls med på serviceshemat men efter ett tag kom väl Ford på att det nog kunde vara bra att byta ändå. Även filtret i automaten skall bytas.Lite kul ändå, jänkarna är helt paranoida med oljebyte på motorn men ignorerade automaten totalt. Det finns ju för katten inte ens oljesticka på automaten!!Ulf HModerna lådor behöver inte alls så täta intervall så över 10.000 mil är inte ovanligt.Eftersom alla nuförtiden har "lockup" och elektroniskt styrda så blir det minimal värmeutveckling och därmed nedbrytning.De nya syntetiska automatoljorna har ju dessutom tillsatser som förlänger oljans livstid och står pall för mer misshandel.Det går inte jämföra med en motor där det blir föroreningar från förbränning.Följ fabriksrekommendationerna så är allt okej.Självklart har man hård körning på chemat så skulle jag byta betydligt oftare. Aha, ja då skall det vara mellan 6000 - 8000 mil då. Ford har gått ut med nya rekomendationer som säger det.Lite off topic men det skulle vara intresant att veta hur en automat tune typ tillman/bamachiap/steeda o.s.v. kan tänkas påverka serviceintervallen. Dom gör ju stora förendringar i växeltryck, stänger av torque management ändrar lookuppen och kickdown o.s.v. Tätare service gäller förmodligen. Citera
Per Berglund September 24, 2009 Report September 24, 2009 Exakt min point!Kör du hårt byt så ofta du har råd! Enkla tumreglar som att lukta och titta på oljan är bra hjälp.Oljan ändrar färg vid överhettning= byt direkt.Luktar den annorlunda typ "lamelllukt" = byt direkt.Hård körning genererar även en hel del utfällningar från lager, turbin och lameller.Ett större tråg med ett gäng neodym magneter i botten säkerställer hållbarheten bättre.Nya lådan är tyvärr en av de sämre lådorna Ford gjort så vård lär nog vara A & O för er som har en tung högerfot Citera
uffeg September 24, 2009 Report September 24, 2009 Exakt min point!Nya lådan är tyvärr en av de sämre lådorna Ford gjort så vård lär nog vara A & O för er som har en tung högerfotHmm.... känner man sig träffad eller ???? Citera
Per Berglund September 24, 2009 Report September 24, 2009 ÄÄäähhh du kan vara lugn uffe!! Har du någonsin bytt bakdäck??? Citera
mrv8 September 24, 2009 Report September 24, 2009 Ett alltid lika omtalat ämne Oljebyte på Automaten Kan nog finnas en liten risk att tilverkarna vill att lådorna inte ska hålla så länge. Samt att det blir billigare för första ägaren att inte byta olja och den kommer sanoligt att hålla första ägerens tid ut, då denna troligen byter innan 20000 mil till en ny bil.En automat verkar normalt hålla ungefär 20000 mil utan service sen rasar allt och är för sent att serva också. Men det lider ju bara den stakarn som köper bilen vid 20000 mil gränsen av. Med andra ord första ägaren blir inte drabad av det och det ansens räcka, denna får billig mil kostnad samt bilen håller den tid som tänkt.finns ju många exempel på detta att dra, men köper du en begagnad bil se till att lådan har fått olje byte regelbundet om du inte vill riskera en dyr utgift.Finns ju rätt biliga renoverade lådor att få tag i staterna men dyrar ju till det att frakta en lådan hem fort därifrån med den höga vikten en automat har.Drar ett litet exempel på deta en taxi ägare jag haft som kund hade två identiska bilar varav den ena var ett år nyare och i den service boken stod det oljebyte i automaten inte behövdes, men i den som var ett år äldre skulle det bytas samt att den hade även plug på turbinen så man kunnde töma den vilket också gjordes vid varje oljebyte, han på peka detta att bör man inte göra det på den ett år nyare bilen oxå, behövdes inte enligt tillverkaren. Okej sa han efter knappt ett år hade den rullat 20000 mil och lådan la av han fick en ny på garantin och då skulle det helt plötsligt bytas olja som på den ett år äldre bilen då hade dom ändrat sig hos tillverkaren. Ja vilket som var rätt är till betraktarens sida att välja, dock brukar han säga att dom automater han byter olja på brukar han sälja bilarna vid 50000-80000 mil och då går orginal automaten fortfarande. (nu kör ju dessa bilar dygnet runt så dom är inte så gamla när dom säljs han brukar hinna averka ungefär 20000 mil om året på en bil som går dygnet runt)MvhMrV8 Citera
grufman September 24, 2009 Report September 24, 2009 jag kan bara vidimera det där med att det brukar hända grejjer runt 18-20 000 mil. Då jäklar börjar det gå sönder.. hehe Citera
Per Berglund September 24, 2009 Report September 24, 2009 Inte alls konstigt att det börjar ge sig vid runt 20.000milVarje växling sliter på en lamell så förr eller senare måste det ta slut.Exakt samma sak med en manuell koppling.Ligger du hela dagarna på landsväg kan det hålla 40.000 mil men kör du taxi i STHLM kan det vara slut vid 10.000.Självklart har biltillverkarna inte överdimensionerat något eftersom det kostar pengar.De har säkert räknat ut hur långt det håller för medelbrukaren.Som konsument svär man kanske över det men ärligt talat skulle vi göra likadant om man var bilbyggare.Få betalar en massa extra för att något ska hålla 40.000milSpeciellt inte amerikanare! Geschäftfuhrer Mercedes Benz gör iallafall så det håller Citera
mrv8 September 24, 2009 Report September 24, 2009 Inte alls konstigt att det börjar ge sig vid runt 20.000milVarje växling sliter på en lamell så förr eller senare måste det ta slut.Exakt samma sak med en manuell koppling.Ligger du hela dagarna på landsväg kan det hålla 40.000 mil men kör du taxi i STHLM kan det vara slut vid 10.000.Självklart har biltillverkarna inte överdimensionerat något eftersom det kostar pengar.De har säkert räknat ut hur långt det håller för medelbrukaren.Som konsument svär man kanske över det men ärligt talat skulle vi göra likadant om man var bilbyggare.Få betalar en massa extra för att något ska hålla 40.000milSpeciellt inte amerikanare! Geschäftfuhrer Mercedes Benz gör iallafall så det hållerTaxina är Mercedes (se exemplet ovan) och rullade i Stockholm.Men även den behöve olje byte, kan man konstatera efter praktisk test.För att klara längre än 20000 mil.Man byter ju inte direkt en automat på en Mercedes, dom bilarna är ju allt annat än billiga att köpa reservdelar till Det roligaste i alltihop är att han som hade taxina var nästan hundra på att det skulle bli så men han tänkte vi ska se vad dom säger när dom får byta en på garantin. Och vad händer jo den nya skulle det bytas på efter gamla intervallen MvhMrV8 Citera
uffeg September 25, 2009 Report September 25, 2009 ÄÄäähhh du kan vara lugn uffe!! Har du någonsin bytt bakdäck??? Jorå... bytte i år, och dom är snart slut..... suck.... Citera
Recommended Posts