Jump to content

Recommended Posts

Hej!

Har alldeles nyligen förverkligat drömmen om att en gång ha en Mustang. Det blev en Fastback från 1966. Skicket verkar vara bra överlag, men idag hände något i växellådan (4-växlad manuell), eller snarare i växellänkaget: Det går inte att få ur 4:ans växel och spaken verkar mer glapp än vanligt. Var lite besvärligt att komma hem, men det gick till slut. (Tackar vridmomentet för det!)

Nu till min fråga som novis i Mustangvärlden (har försökt hitta liknande problem här på forumet, men inte hittat något passande): Är detta något som går att åtgärda hyfsat enkelt på egen hand eller tror ni det krävs mer avancerad "kirurgi"?

Har inte haft möjlighet att kolla under bilen ännu så jag vet inte om något lossnat. Uppifrån (tog bort damasken) kan man se att det verkar lite glappt, men jag vet inte vad som är normalt. Men som sagt, känslan i spaken just nu är att den är mer glapp än vanligt.

Kanske har någon fler varit med om liknande och kan dela med sig av lite erfarenheter om vad jag ska titta efter och vad som är möjligt att justera.

Ola

Hejsan.

Kolla in den länkade bilden, antagligen om du har en växellåda av modell toploader. Växellänkaget ser du på bilden det finns justerbara armar med bussningar i. Antagligen har en av bultarna lossnat, alternativt att bussningarna är utslitna.

Länk: http://www.mustangsunlimited.com/ProdIm ... 8KIT-B.jpg

Kryp under och kolla.

Kolla samtidigt växellådsfästet i gummi och motorfästena, om du gasat mycket och de är utslitna kan hela paketet vrida sig och därmed orsakat dina växlingsproblem,,,,,

/Tommy.

Hej.

Allt skall göras från undersidan, segmentet skall centreras,

det är inte ovanligt att just detta händer efter att antal års

lit i spaken. :?

Det du gör är att hissa upp bilen, ställ in pallbockar som

säkerhet, så att du kan ligga under och skruva, allternativ

är givetvis att ha bilen på en lyft. :)

Armarna som sitter under spaken är förbundna med länkar

eller stag som kommer från lådan, varge stag har en (två)

uppgifter. :roll:

Ett stag sköter växlingslägen 1-2 nästa sköter 3-4

och slutligen ett ensammet stag för bakväxel.

Lossa stagen på armarna från växelspakens segment,

tag inte den muttrar o brickor, lossa bara så att du kan

flytta segmentfingrar framåt bakåt. :roll:

Ställ växelspaken i friläge, lossa muttrar så att du kan

justera länkar, vicka på utgående axel från lådan för varje

växel så att du hittar mitten även här friläge alltså. :)

Nu tar vi en titt på segmentet igen under spaken, här

finns ett hål borrat genom alla segmentfingrar och det

är i det här hålet du gör centrering. :shock:

Använd en borr som har 6mm använd bara delen på

borren som är avsedd att sätta fast i borrmanskin,

alltså bryt borren då den annars är för lång för att

få plats att sticka genom segmentfingrarna, alla segmenten

skall vara låsta samtidigt med borren genom segment

innan du drar åt alla lossade muttrar som du tidigare

lossat. :roll:

Ha koll hela tiden att att grejorna sitter i neutralt läge

så att ingen del hamnat i växeläge, skruva åt och

upp i bilen och prova, det kan hända att du får göra

lite finjobb efteråt men troligen är ditt problem löst

nu, lycka till. 8)

Ja det är herr snurrig igen som skrivit, är något

oklart fär du stöta på igen. ;)

  • Like 1

Till och börja med. Vilken typ av låda har du? Vilken typ av shifter länkage är det som sitter där. Sånt är viktigt att skriva om. För det finns olika. Top loader räknas som orginal. Men det fanns även Borgwarner T10 som leverades som orginal. Så en bättre beskrivning tack.

Berra

Jag är imponerad av den snabba responsen! Tack så mycket!

Ska se till att ta mig en titt under så snart jag kommer åt att göra det på ett säkert sätt. Tyvärr har jag inte alls koll på exakt vilken låda det är frågan om, eller vilket länkage som sitter där. Är ju som sagt novis inom det här området ännu. Det jag vet är att det inte är en originallåda, då det var en 3-växlad manuell från fabriken. Nu alltså en 4-växlad manuell. Ska försöka ta reda på mer.

Nu vet jag i alla fall oceaner mer än innan jag ställde frågan. Ska se om jag kan följa tipsen om segmentcentrering mm!

O.

Om det är en Borg Warner T10 ser du om det sitter en kåpa

på sidan som 1-2, 3-4 länkagens främre fästen sitter på.

Om ingen sidokåpa är det en Top Loader.

BW T10 har en tendens att paja fortare och det är ganska

vanligt att växlar låser sig. Ofta på grund av problem med

sidokåpan. Förra aluminium T10 jag hade i min 65:a Shelby

låste sig mellan ettan och backen ibland när jag backade

ur garaget.

Mvh Bosse

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...