July 10, 200915 yr comment_77058 Hej,Jag är tyvärr inte medlem i CMCS (då jag numera bor i Schweiz) men jag följer Mustang forumet med intresse.... Alltid mängder med kunniga Mustang vänner och givande inlägg. Tack för det...Har precis importerat en 1966 GT till Schweiz och om ni tror att Sverige är byråkratiskt är det ingenting jämfört med Schweiz. Herregud, det bor en liten polisman i varje Schweizare..Nu till frågan. Vad är den officiella hastigheten på en 66;a med A-code 289? Vid typbesiktningen hävdade de att mina däck med hastighets kod "S" (vilket jag tror är för max hastighet 180 km/h) inte skulle vara tillräckligt...Johan
July 10, 200915 yr comment_77065 Hej, A-code är en 4-portare som gav 225 bhp. (Du kanske har GT-paket? GT hade K-kod) Mättes nog på utgående axel. Men kan ej jämföras med dagens mätningar.1965 testades en -65 med 289-4 med 210 bhp. Utfördes av det kända magasinet "Car and Driver". Topphastighet uppskattades till 110 mph = ca 175 km/h. Accet till 160 km tog 28 sek. (Mätaren tror jag var graderad till 120 mph)En 289 med 271 bhp uppskattades till 112 mph = 179 kmph men tog 14 sek till 160 km, så utväxlingen var viktigare än topphastighet.Man testade inte topphastigheten på den tiden. Tvivlar på att du orkar passera 160 km/h med din musse??Lycka till
July 10, 200915 yr comment_77072 HejSitter och tittar i Teknikens Värld nr 12 fr 14/6 1967 som har en test med bl a en 1967 Mustang med en motor på 225 hk (vid 4800 v /min SEA) och 4-vxl låda. Toppfarten anges till ca 185 km/tim.E J
July 11, 200915 yr comment_77085 Tittar man i den svenska broschyren för 1966 Mustang står det "och toppfarten ligger närmare över än under 190 km/tim". Det gäller då bilar med 225 hk-motor och 3,00:1 i bakaxelutväxling.
July 11, 200915 yr comment_77125 ...just for the record - GT har ingenting med K-code att göra. GT har alltid "minst" A-code, och kunde beställas med K-code (sällsynt) som vilken annan Mustang som helst, men 225 hästars A-code var standard motorn i 1966 års GT paket.
July 11, 200915 yr comment_77129 Hej,Jag är tyvärr inte medlem i CMCS (då jag numera bor i Schweiz) men jag följer Mustang forumet med intresse.... Alltid mängder med kunniga Mustang vänner och givande inlägg. Tack för det...JohanJag lovar att du kan va med i CMCS även om du bor i Schweiz! En ansökan kommer att beviljas, det är jag helsäker på! Välkommen! Kriteriet för att va medlem i klubben är INTRESSE, inte bilinnehav eller Sverigeboende. Mvh.pools
July 12, 200915 yr Author comment_77132 Tack för svar,Det var lite som jag misstänkte, att topp hastigheten inte direkt var nån viktig uppgift från fabriken på 60-talet. Jag får väl prata sams med gubbarna på besiktningen, eftersom den enda uppgift dom har (193 km/h) kom från mig (efter lite googlande och inte vetandes vad dom skulle använda uppgifterna till)....Det är korrekt att GT;n kunde vara en A-code eller K-code... allt tyder på att denna är en Factory GT (avgas upphängning/förstärkning, styrväxel, dimljus ledningar etc enligt specifikation), fast utan buck-tag eller original faktura kan man aldrig vara säker.Jag ska givetvis ansöka om medlemskap i Svenska mustang klubben!Johan
July 12, 200915 yr comment_77171 Bjud dom på Swiezernöt choklad. Jäklar vad glad dom blir då. Och allt rullar så lätt igenom. Lycka till Berra
July 12, 200915 yr comment_77174 ...just for the record - GT har ingenting med K-code att göra. GT har alltid "minst" A-code, och kunde beställas med K-code (sällsynt) som vilken annan Mustang som helst, men 225 hästars A-code var standard motorn i 1966 års GT paket.Håller med, GT-paket är paket, men Mustang GT är för mig en udda GT350 som väl är K-kod? (Och kanske man hittare ägare till dessa i Schweiz?? )
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.