Jump to content

Mystiskt fenomen -67


Recommended Posts

Jag har lite problem med min Mustang -67.

Det är så att när bilen står en längre tid (ex när den står över natten) så är det något som drar ur strömmen ur batteriet.

När man åkt runt för att ladda upp batteriet så är det fortfarande inte tillräckligt med kräm för att få igång den (det räcker med att man låter den vara avstängd i 5 min).

Mätte spänningen som gick ut från generatorn och den låg på 13,8 V och ändå är det som att batteriet inte laddas.

Någon som har någon lösning eller tips om detta?

Tacksam för svar.

Link to comment
Share on other sites

Hur gammalt är batteriet? Har du provat att bytt det? Många som har problem med laddningen är det just batteriet som e slut. Det kan vara en cell i batteriet som gett upp. Annars kan man prova att mäta hur mycket ström den drar när den står med allt avslaget. Koppla loss ena kabeln från batteriet och lägg strömmätaren (Ja en multimeter som tål MINST 10Ampere är inte dumt) i serie med batteriet och den losskopplade kabeln. D.v.s ena mätsladden till den batteipol som du tog loss kabeln och den andra till den lösa kabeln. Stäng alla dörrar så ingen innerbelysninge o.d. är tända. Då ska förhoppningsvis det vara 0,0-0,1A på mätaren (beror på om det sitter en klocka eller stereo med minne som kan dra lite lite stöm) Ligger det på mer är det nåt som drar lite för mycket. Vi får ofta in kunder med dessa problem men som sagt, kolla upp batteriet ;)

Lycka Till!

Link to comment
Share on other sites

Mange har helt rätt. Deta med att en cell är trasig är inget ovanligt fel om batteriet är gammalt. Då kan du åka till någon verkstad och fråga om dom kan prov ditt batteri. Genom att koppla den så kallade grillen. Den gör så man ser hur mycket batteriet faller vi belastning. Plus vliken cell som är trasig. Och glöm inte kolla allt mange skrev. Detta kan göra så ett nytt batteri falerar. Jag har precis bytt ut mitt nya gel batteri Pga detta.

Bera

Link to comment
Share on other sites

Hade exakt samma problem som beskrivs för några veckor sedan med min Ford 56:a, försökte leta felorsaker lite varstans, men det var till slut endast batteriet som var kvar att kolla. Med ett nytt batteri var det bara att tuta, köra och vara glad igen. :D

Nu har jag sålt 56:an och köpt en '70 Mach 1 istället. Lägger ut info inom kort. 8)

Link to comment
Share on other sites

Har du en säkerhetsbrytare av typen man monterar på batterikabelskon och sedan "skruvar av"?

Liknande denna ( finns säker både bra och dåliga varianter )

http://www.seasea.se/UserFiles/Byggplas ... x/5485.jpg

Jag vet flera som haft problem med den typen av brytare, att den oxiderar eller på annat sätt blir risig kontakt......

/Björn

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...