Gtttggg July 19, 2009 Report July 19, 2009 Låter som rubriken... den startar inte alltid. Det klickar från startreläet vissa gånger men startar som vanligt annars. Har knackat på reläet när problemet upptäcktes första gången men felet är kvar liksom. Det går att stänga av motorn med nyckeln så det kan inte vara reläet eller vad tror ni? (reläet köptes 2 år sen) Troligen dålig jord, batteriavskiljaren eller nåt. Kanske spaken var inte i p-läge ordentligt för kunna starta vilket det är viktigt för startspärren.Nyligen hade jag loss kablarna från batteriet och när jag skulle sätta tillbaks dem, råkade jag vika batteriavskiljaren så jag vek tillbaka den.Efter ha lusläst samtliga inlägg om startrelä, startproblem etc, verkar det som det är oftast skit på kontakterna, dålig jord, defekt startrelä, tändingslås, startmotor som är orsaken. Citera
JanneJ July 19, 2009 Report July 19, 2009 Relät ger bara spänning till startmotorn under tiden du håller nyckeln i "start" ( återfjädrande ) läge.På relät finns på ena sidan spänning från batteri och anslutningen till generatorn. På den andra sidan relät går bara en grov kabel ner till startmotorn. Mitt på relät finns en anslutning för startspänning som kommer från tändningslåset ( bara spänning vid "start" läget ).Med en vanlig voltmeter kan du när du har felet framme kolla:1: jordar relät i plåten, dvs. innerskärmen.2: (förutsatt att 1 är ok) kommer den någon spänning på kabeln från tändningslåset ( den tunna på mitten ) när man vrider på nyckeln3: (förutsatt att 1 + 2 är ok) kommer det någon spänning på den grova kabeln som går ner till startmotorn.Laga så här:1: fixa jordningen2: felet i tändningslåset, byt eller putsa rent kontaktstycken3: felet finns i reläet eller startmotorn. Har du spänning på batterisidan av relät men inte på startmotorsidan = fel i relä. Sjunker spänningen på både batterisidan och startmotorsidan = fel i startmotor eller batteri Citera
Janne Holm CMC1740 July 19, 2009 Report July 19, 2009 Smörj upp batterfrånskiljaren med vaselin eller något motsvarande polfett, den kan ställa till problem med dålig kontakt eller så kan kontakten på växelväljaren vara något feljusterad då kan dessa problem uppkomma Citera
orås cmc 2332 July 19, 2009 Report July 19, 2009 Jag har haft samma fel på min 66 :a i dag, där var felet i kontakterna som sitter på växelväljaren Den är lätt att byta, men jag hade ingen ny tillhands så jag öppnade brytaren och gjorde ren oxiderade kontakter som blev helt blanka igen och nu funkar det . Men pricis som det skrevs tidigare får man justera in den igen efter man har haft den loss, men det gör man enklast med en testlampa. Citera
bj0rne July 19, 2009 Report July 19, 2009 Om du har en batteriavskiljare så skulle jag titta på den först.Efter det ligger nog startreläet bra till trots att det inte är så gammalt, särskilt om det är ett nytillverkat billigt relä.Jag vet att några även haft problem med startspärrkontakten (om det är en automat).MVHBjörn Citera
u43jln July 20, 2009 Report July 20, 2009 Har nyligen haft liknande problem koll av startrelä ok,köpte nytt batteri, problemet kvarstodplockade ur startmotorn och testade denna "kortslutning"inköp av ny startmotor.Nu Ok Citera
Gtttggg July 20, 2009 Author Report July 20, 2009 Tackar för alla tips. Det som behövde göras, var rengörning av kontakterna på jordkabel mellan motor och chassi + slipa på chassit, startrelä, batteriavskiljaren. Upptäckte även att startreläet satt löst i sina plåtskruvar på innerskärmen så jag misstänker det var främsta orsaken men rengjorde div kontakter ändå när jag hade *ångan* uppe redan. Bilen startade som den ska efteråt. Vad jag känner till, ska reläet jordas automatiskt genom dra fast det väl mot chassit så jag tog bort plåtskruvarna och ersatte dem med vanliga skruvar + muttrar. Givetvis slipade jag på ytan bakom reläet med sandpapper först. Citera
JanneJ July 20, 2009 Report July 20, 2009 Tackar för alla tips. Det som behövde göras, var rengörning av kontakterna på jordkabel mellan motor och chassi + slipa på chassit, startrelä, batteriavskiljaren. Upptäckte även att startreläet satt löst i sina plåtskruvar på innerskärmen så jag misstänker det var främsta orsaken men rengjorde div kontakter ändå när jag hade *ångan* uppe redan. Bilen startade som den ska efteråt. Vad jag känner till, ska reläet jordas automatiskt genom dra fast det väl mot chassit så jag tog bort plåtskruvarna och ersatte dem med vanliga skruvar + muttrar. Givetvis slipade jag på ytan bakom reläet med sandpapper först.Alternativ 1, alltså.Gott att det löste sig Citera
Gtttggg July 21, 2009 Author Report July 21, 2009 Japp, tur det inte var nåt värre men jag visste det skulle vara nåt enkelt fel med tanke på det inträffade inte hela tiden. Citera
Gtttggg July 21, 2009 Author Report July 21, 2009 Skönt att det va lätt fixat Japp. Jag har haft tur hittills med bilen när det gäller småfel. Kolla ditt startrelä. Citera
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.