Jump to content

Startproblem


Recommended Posts

Låter som rubriken... den startar inte alltid. Det klickar från startreläet vissa gånger men startar som vanligt annars. Har knackat på reläet när problemet upptäcktes första gången men felet är kvar liksom. Det går att stänga av motorn med nyckeln så det kan inte vara reläet eller vad tror ni? (reläet köptes 2 år sen) Troligen dålig jord, batteriavskiljaren eller nåt. Kanske spaken var inte i p-läge ordentligt för kunna starta vilket det är viktigt för startspärren.

Nyligen hade jag loss kablarna från batteriet och när jag skulle sätta tillbaks dem, råkade jag vika batteriavskiljaren så jag vek tillbaka den.

Efter ha lusläst samtliga inlägg om startrelä, startproblem etc, verkar det som det är oftast skit på kontakterna, dålig jord, defekt startrelä, tändingslås, startmotor som är orsaken.

Link to comment
Share on other sites

Relät ger bara spänning till startmotorn under tiden du håller nyckeln i "start" ( återfjädrande ) läge.

På relät finns på ena sidan spänning från batteri och anslutningen till generatorn. På den andra sidan relät går bara en grov kabel ner till startmotorn. Mitt på relät finns en anslutning för startspänning som kommer från tändningslåset ( bara spänning vid "start" läget ).

Med en vanlig voltmeter kan du när du har felet framme kolla:

1: jordar relät i plåten, dvs. innerskärmen.

2: (förutsatt att 1 är ok) kommer den någon spänning på kabeln från tändningslåset ( den tunna på mitten ) när man vrider på nyckeln

3: (förutsatt att 1 + 2 är ok) kommer det någon spänning på den grova kabeln som går ner till startmotorn.

Laga så här:

1: fixa jordningen

2: felet i tändningslåset, byt eller putsa rent kontaktstycken

3: felet finns i reläet eller startmotorn. Har du spänning på batterisidan av relät men inte på startmotorsidan = fel i relä. Sjunker spänningen på både batterisidan och startmotorsidan = fel i startmotor eller batteri

Link to comment
Share on other sites

Jag har haft samma fel på min 66 :a i dag, där var felet i kontakterna som sitter på växelväljaren Den är lätt att byta, men jag hade ingen ny tillhands så jag öppnade brytaren och gjorde ren oxiderade kontakter som blev helt blanka igen och nu funkar det . Men pricis som det skrevs tidigare får man justera in den igen efter man har haft den loss, men det gör man enklast med en testlampa.

Link to comment
Share on other sites

Om du har en batteriavskiljare så skulle jag titta på den först.

Efter det ligger nog startreläet bra till trots att det inte är så gammalt, särskilt om det är ett nytillverkat billigt relä.

Jag vet att några även haft problem med startspärrkontakten (om det är en automat).

MVH

Björn

Link to comment
Share on other sites

Har nyligen haft liknande problem koll av startrelä ok,köpte nytt batteri, problemet kvarstod

plockade ur startmotorn och testade denna "kortslutning"inköp av ny startmotor.Nu Ok

Link to comment
Share on other sites

Tackar för alla tips. Det som behövde göras, var rengörning av kontakterna på jordkabel mellan motor och chassi + slipa på chassit, startrelä, batteriavskiljaren. Upptäckte även att startreläet satt löst i sina plåtskruvar på innerskärmen så jag misstänker det var främsta orsaken men rengjorde div kontakter ändå när jag hade *ångan* uppe redan. Bilen startade som den ska efteråt. Vad jag känner till, ska reläet jordas automatiskt genom dra fast det väl mot chassit så jag tog bort plåtskruvarna och ersatte dem med vanliga skruvar + muttrar. Givetvis slipade jag på ytan bakom reläet med sandpapper först.

Link to comment
Share on other sites

Tackar för alla tips. Det som behövde göras, var rengörning av kontakterna på jordkabel mellan motor och chassi + slipa på chassit, startrelä, batteriavskiljaren. Upptäckte även att startreläet satt löst i sina plåtskruvar på innerskärmen så jag misstänker det var främsta orsaken men rengjorde div kontakter ändå när jag hade *ångan* uppe redan. Bilen startade som den ska efteråt. Vad jag känner till, ska reläet jordas automatiskt genom dra fast det väl mot chassit så jag tog bort plåtskruvarna och ersatte dem med vanliga skruvar + muttrar. Givetvis slipade jag på ytan bakom reläet med sandpapper först.

Alternativ 1, alltså.

Gott att det löste sig

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...