Jump to content

Recommended Posts

Hej. Jag har precis köpt en Mustang 67a :). Den är privatimport 2004 och ursprungkontroll och förregistrering är gjord av tidigare ägare, den har fått svenska skyltar.

Det jag funderar på är hur man går till väga för att registera in den riktigt, har läst en massa på internet men har inte riktigt koll på vad dom menar på Bilprovningens sida står det att samma person som sökt om ursprungskontroll måste registeringbesikta den, annars måste man ansöka om ny ursprungskontroll... läste om att det blev nya regler 2008

Är det någon här som kan något om detta lr varit med om samma situation''

TAck på förhand /Håkan

Jag ska hämta bilen nästa helg, så får fixa lite bilder på den då ..

Ska ringa bilprovningen imorron å höra vad dom har att säga, den har ju Regskyltar och regbevis redan, (står endast ägare och Årmodell på regbeviset nu) så förhoppningsvis borde det inte vara så krångligt att få den regbesiktigad.

Hoppas att de nya reglerna endast gäller för nyimport av bilar.

/Håkan

Jag vill inte kritisera någons nyinköpta pärla men jag tyckte att den låg 40k för högt i pris när han ville ha 120k för den iaf. Det fanns en hel del att göra och mycket av "renoveringen" var dåligt utfört. Man borde åtmindstånde kunna räkna med att folk slipar ner spacklet ordentligt innan lackering?

Det skall inte vara några problem att registrera, det är bara fordon intagna efter 2008 02 05 (el. 06?) som inte får byta ägare innan reggning.

Dvs bilar intagna efter nya regeln införts. Så se upp med att köpa fordon som inte är reggade, mycket vanligt förekommande i bilannonser.

/Tommy.

Vad är förregistrering?

tommy, med ej registrerade, menar du dom som är helt oreggade eller även dom som är förreggade?

red ut begreppen för mig tack.

Ej förreggad eller föreggad, samma sak. Det är importören som skall regga. När du importerar och förreggar så står det i det tillfälliga regbeviset att fordonet inte får avyttras innan det är registrerat.

Då den som reggar måste vara samma person som importerat.

(dokument, kvitton osv.)

/tommy.

tackar för svaret, så om man nu köper en bil som är förreggad, efter feb 2008, så vad ska man då göra för att få den registrerad?

Jag skulle inte köpa innan nuvarande ägare regbes. den,,,,

Jag skulle "ana ugglor i mossen om den inte vore det", bilen bettingar högre pris regbes. Så varför har inte den regbes?

/Tommy.

ja den är det.. pratade med bilprovningen idag och det är som ni säger inga problem med registeringen i detta fall.

Han nämnde att en besviken kille hade åkt från piteå och kollat på den,kan bara beklaga den långa ressträckan. Jag kan hålla med om att lackeringen var dåligt gjord med tanke på vad den hade kostat honom.

Jag dock tycker inte att bilen ligger så lågt i pris som 80,000 som du tycker,men det är ju en bedömningsfråga..(jag gav mer än så :P)

kommer att räkna på vad den har kostat mig efter regbesiktningen och sedan försöka få en någorlunda värdering på den.

/Håkan

tommy, Vad tror du är orsaken till att bilar endast är förreggade?

Jag har inget med bilen i fråga att göra, men ska köpa mig en 60talare senare i höst.

man kanske stöter på en sån då.

Kan finnas många orsaker,,,,

Innan regbes är det bara papprena som är kollade,,,,

Det är på bilprovningen det fastställs att det är rätt bil med äkta/korrekt chassinummer,,

Det kan också i vissa fall vara fel motor tex 6:a i papper men 8:a i bilen,,,

Sedan vill de försöka slippa avgifter etc.

finns säkert fler anledningar.

/Tommy.

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...