Jump to content

Recommended Posts

Då borde man kunna fylla på medlet, eller. :shock:

Det finns en påfyllnings ventil enligt instruktionsboken. :?::?:

Jag har hittat ventilen skruvar man på den pyser det väldigt tyst

ska det vara så. :?:

Ja det kommer i varje fall ingen kyla, den funkade före vintern men

inte efter vintern så det har kanske med tiden läckt ut. :shock:

MVH Lasse. 8)

Eftersom gasen är slut (om den nu är det) så lär du först fixa läckan. Brukar vara nån o-ring som behöver bytas.

det här är ju inget man gör själv utan lämnas till en auktoriserad verkstad.

Lustigt att vi har den inställningen i Sverige medans dom köper AC repair kits i USA och gör det hemma i garaget...

vet inte, men skulle kunna tänka mig att om man ska pyssla med kylmedel och såna saker så lär man vara ackrediterad av något statligt verk. Typ...

Men vill minnas att det finns några på forumet som är väl pålästa om detta.

Det största problemet med våra bilar och deras AC är de rätt värdelösa kopplingar som finns lite överallt... alltså de "springlock" eller vad de heter som sitter bla mellan kondensor och ledningarna och på en del andra ställen... Jag fick rekomendationen av min ac-reparatör att byta dessa vid kondensorn/kylaren mot riktiga klämkopplingar istället... han menade att fick dessa inte motion alltså att det rörde sig lite så att o-ringen hölls igång så börjar de läcka med tiden... Med andra ord då våra bilar står stilla över vintern. Kör man med bilen rör det ju alltid lite på sig och även värmen påverkar ju det mesta i olika riktningar.

Har du lite tryck i systemet (du nämner ett svagt pys) så kan det ju räcka att motionera kopplingarna så de tätar bättre och att sen fylla på gasen. Har du inget tryck så är det stor risk att systemet är tomt och har ventilerats och då bör man efter att fixat läckan sätta systemet under vacuum för att sedan låta fylla med rätt mängd gas för respektive bilmodell. Mängden anges i kilo därför vägs flaskan innan och under fyllning för att se hur mycket man skickat i systemet.

Det går att tvångköra kompressorn om man är klar över att det finns media kvar i och olja och får man då lite kyla så kan det vara så att det bara fattas gas och tryckvakten inte låter ac-pumpen starta.

Men att be någon som kan systemen kolla upp det hela är värt rätt många kronor... Men visst en enkel påfyllning kanske vart annat/tredje år vid en liten läcka kan vara lockande.... särskillt med de där refillkitten de har i Usa... och även här hemma vid många av de swapmeets som förekommer...

Jag konverterade R12 till R134 på min 88:a GT Cab för några år sedan.

I år var det dags att fylla lite igen. Köpte 2 burkar R134, lånade slangar

och mätare från en granne och fick hjälp av en annan med att tyda

visarnas läge. Körde motorn med AC på max under fyllningen och allt blev bra. P.S. Byte till R134 var enkelt, tömde systemet totalt på R12

bytte anslutningsventiler som är annorlunda och fick systemet fyllt.

Kostade totalt ca $100.

Mvh Bosse

Om ac/acc inte används regelbundet så kan det försvinna. Lämnade in min då kylan slutat fungera och då tömde dom systemet och vägde innehållet som var några gram för lite. Provtryckte och tillsatte spår medel men inte någon läcka. Så då fyllde dom upp den igen och nu funkar allt fint igen. Kostnad 2450:- på maltemånsons

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...