Jump to content

SVT Cobra -03 Steg 1


nikohm

Recommended Posts

Har precis hittat och lagt handpenning på en cobra i staterna. Bilen är helt stock så min undran är vilka grejer ska jag sätta på för att få ut mest ur ett steg 1 kit. Vilken pulley? Cai el Rai? mappning ? System?

Kom med förslag :? finns ju så mkt att välja på :D

Kommer lägga ut bilder på bilen så fort jag fått hem den Längtar :twisted:

Link to comment
Share on other sites

Trevlig bil det där... Grattis!

Som vanligt - ta en titt i plånboken och agera därefter, vågar nog säga att nästan alla vi här på forumet gör tvärt om när det handlar om att "trimma" våra bilar. Rätt snart blir det lipen när man inser hur mycket man plöjt ner i bilen.... skämt o sido..

Att välja inriktning är ju alltid svårt, men kompressormotorn i ditt fall hänger ju med ett tag innan den börja gnägga om vassare grejer i form av innehållet.

Mest för pengarna tycker jag låter som ett byte av utväxling i bakaxeln, med din överväxel på 6an kan man växla om rätt mycket och ändå ha en bra ekonomi på långkörning.

En mappning är aldrig fel då det som kommer från fabrik är mer eller mindre universal. Kolla med NoFear så löser dom det åt dig, de har även alla tips och ideér om hur dessa bilar ska tas om hand på ett bra sätt...

Link to comment
Share on other sites

Har precis hittat och lagt handpenning på en cobra i staterna. Bilen är helt stock så min undran är vilka grejer ska jag sätta på för att få ut mest ur ett steg 1 kit. Vilken pulley? Cai el Rai? mappning ? System?

Kom med förslag :? finns ju så mkt att välja på :D

Kommer lägga ut bilder på bilen så fort jag fått hem den Längtar :twisted:

Det första du ska göra är byta till Lethal Performance pulley, JLT CAI och en xcal med ny custom tune. Sjuk effekthöjning med enbart det!

Motorn håller för hur mycket som helst (i dom flesta fallen...) och tål långt över 6-700rwhp sträcket med oööpnad motor. Paul Meister, min affärspartner och tillika mappare i firman hade en 03 Cobra med HP Dubbelturbo kit. 817RWHP på original motor är inte fy skam.

Bilen har sjuk potential iallafall, grattis!

Link to comment
Share on other sites

Bilen är nu upphämtad i Detroit och lastning på båten sker med förhoppningar kommande vecka. Blev en svart 03 med ca 6000mil på mätaren.

Prövade att gå in på gettorq.com men utan resultat nån annan som kommer in bara en kolfiberframsida sen händer inget !!

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Ser sjukt najs ut. Hoppas den är lika fin när den kommer hem. Jag har också en kärra påväg hem. Jag bad handlaren att lägga alla lösa grejjer i en svart sopsäck under reservhjulet. Allt som inte är fastskruvat har en tendens att försvinna på vägen annars, speciellt i hamnen.

Lösa saker: Stereofrontar, golvmattor, extranycklar, handböcker, cd-skivor.

Link to comment
Share on other sites

Magnaflow 03-04 Cobra Cat-Back Exhaust System

UPR Off Road X-Pipe (no cats) Includes 02 extensions

JLT-RAI-FMC-0... JLT 03-04 Cobra True Ram Air Intake Complete kit Black

SCT-3000 SCT Xcalibrator 3 flash tuning device

TR6 NGK TR6 V-Power Spark Plugs

Billetflow 03-04 Cobra Non-Slip Pulley and Hub Kit 2.76" CLR

BilletFlow 03-04 Cobra Snub Idler Bracket and Pulley - CLR

FIORE-ADJKIT Fiore Micro-Click Firewall Adj. & Clutch Quadrant Kit

Ford OE Third Brake Light for 03/04 Cobra

Canton Power Steering Tank

Moroso Aluminum CoolantExpansion Tank (Stock Cap)

Lethal Performance Intercooler Coolant Reservoir Tank - BLACK

GATES-8RIBS... Gates/NAPA V-Ribbed Supercharger Belt

AFCO dual heat exchanger

MGW short shifter (Orange)

Vad tros om detta kit ?

Detta ska sättas på nu i vinter. Någon som vet någon seriös bänkare norr om Sundsvall?

Link to comment
Share on other sites

Ser sjukt najs ut. Hoppas den är lika fin när den kommer hem. Jag har också en kärra påväg hem. Jag bad handlaren att lägga alla lösa grejjer i en svart sopsäck under reservhjulet. Allt som inte är fastskruvat har en tendens att försvinna på vägen annars, speciellt i hamnen.

Lösa saker: Stereofrontar, golvmattor, extranycklar, handböcker, cd-skivor.

Skickar du Ro-Ro eller? Då kan jag lova att det försvinner grejor! man får inte enligt lag ha något löst i bilen så jag har t.o.m fått lapp från tullen att även dom har tömt bilen på vissa saker. Ibland har man tur, ibland otur.

Jag skickar enbart med container frakt sen ett par år tillbaka, den tusenlappen mer tjänar jag med att kunna ha en totalt fullpackad bil och en bil utan skador.

Link to comment
Share on other sites

Magnaflow 03-04 Cobra Cat-Back Exhaust System

UPR Off Road X-Pipe (no cats) Includes 02 extensions

JLT-RAI-FMC-0... JLT 03-04 Cobra True Ram Air Intake Complete kit Black

SCT-3000 SCT Xcalibrator 3 flash tuning device

TR6 NGK TR6 V-Power Spark Plugs

Billetflow 03-04 Cobra Non-Slip Pulley and Hub Kit 2.76" CLR

BilletFlow 03-04 Cobra Snub Idler Bracket and Pulley - CLR

FIORE-ADJKIT Fiore Micro-Click Firewall Adj. & Clutch Quadrant Kit

Ford OE Third Brake Light for 03/04 Cobra

Canton Power Steering Tank

Moroso Aluminum CoolantExpansion Tank (Stock Cap)

Lethal Performance Intercooler Coolant Reservoir Tank - BLACK

GATES-8RIBS... Gates/NAPA V-Ribbed Supercharger Belt

AFCO dual heat exchanger

MGW short shifter (Orange)

Vad tros om detta kit ?

Detta ska sättas på nu i vinter. Någon som vet någon seriös bänkare norr om Sundsvall?

Låter riktigt bra, men inga headers? :)

Vem har gjort tune'en som sitter på Xcal'en?

Link to comment
Share on other sites

tjena Lethalperf kommer att lägga tunen till bilen. Jag kör container på frakten man törs inte köra annat när man har alla grejorna med sig.

Vad tror du whp blir på detta kit?

Vad tycker du nästa uppg borde bli, kanske nånting på väghållningen ? men finns ju så mkt att välja på så vad ger mbftb ?

Link to comment
Share on other sites

tjena Lethalperf kommer att lägga tunen till bilen. Jag kör container på frakten man törs inte köra annat när man har alla grejorna med sig.

Vad tror du whp blir på detta kit?

Vad tycker du nästa uppg borde bli, kanske nånting på väghållningen ? men finns ju så mkt att välja på så vad ger mbftb ?

Dom har mellan 360-380RRWHP original, och detta kit ger ungefär en ökning på 80-90RWHP. Så mellan 460-480bakhjulshästar med rätt tune på V-power kan du förvänta dig.

Nästa HP uppgradering borde vara ett par long tube headers, shorty headers är meningslösa på en Cobra. Du kommer förlora lite vrid i botten men tjäna mycket mer högre upp i registret pga mindre mottryck.

Det är inte lönt att göra några fler "mindre" hp uppgraderingar innan du byter till en Whipple. Efter allt du har gjort så är det den enda modden som verkligen kommer göra skillnad. Vi har jusrt nu 3 bilar inne med i stort sett likadana moddar som du kommer ha, och alla är här för Whippleuppgradering :--

Chassimässigt finns en hel uppsjö med saker du bör göra, och kan göra. Vad är dina mål med bilen? Är det en sjukt snabb gatbil som kör lite rödljusrejs och kurviga vägar, eller en raktframåkabil som enbart kör rödljus och stripp?

Vilka däck kommer du köra på?

Till en början bör du styva upp chassit oavsett vilken väg du kommer gå, en mycket bra början är fullängds subframe connectors. Du kommer vrida ur chassit utan dom med ditt pulver!

Sen är wheelhop problemet relativt enkelt, billigt och mycket viktigt att fixa så du inte bryter en drive shaft eller nåt. Ett komplett bussningskit från t.ex. Energy Suspension kommer råda bot på det, sen ett par riktiga dämpare så är det bara bränna däck för hela slanten.

Lethal använder sig av John Lund för deras Tune's och han är duktig så det borde inte vara några konstigheter. Jared och Derek på Lethal är goda vänner (och leverantör) till oss och är mycket bra att jobba med!

Link to comment
Share on other sites

Okej låter ju riktigt fint med ca 460whp , ja min tanke med bilen är en riktigt grym rödljuskung samt kommer köra lite strip men mest på skoj inget seriöst körande på strippen utan bara för att se vad man kan komma ner i för tider. Jag la på nya däck i Florida Nitto II extreme samt gjorde en framvagns inställning på bilen också.

long tube headers vad skulle de ge i extra effekt till detta kit ?

Min tanke är ju en ny SC så småningom men vad kör du med KB el whippel eller nåt annat? lek med tanken att jag stoppar på en KB 2.6 vart landar jag då ungefär med mina andra mods?

ska kanske över snart för att hämta en bil till polaren så då ska jag svänga förbi i shoppen och även ta hem lite grejor kanske ;) .

Link to comment
Share on other sites

Okej låter ju riktigt fint med ca 460whp , ja min tanke med bilen är en riktigt grym rödljuskung samt kommer köra lite strip men mest på skoj inget seriöst körande på strippen utan bara för att se vad man kan komma ner i för tider. Jag la på nya däck i Florida Nitto II extreme samt gjorde en framvagns inställning på bilen också.

long tube headers vad skulle de ge i extra effekt till detta kit ?

Min tanke är ju en ny SC så småningom men vad kör du med KB el whippel eller nåt annat? lek med tanken att jag stoppar på en KB 2.6 vart landar jag då ungefär med mina andra mods?

ska kanske över snart för att hämta en bil till polaren så då ska jag svänga förbi i shoppen och även ta hem lite grejor kanske ;) .

Gjorde du en 4-hjuls inställning eller bara framvagn?

Long tubes ger 20-25 extra hästar på hjulen.

Skit i Kenne Bell, dom skapar värme som en jävla förbränningsung. Senaste Whipple (2.3L) är utan tvekan den du ska köra på. Här har du en film på whipple 03 Cobra som vi gjorde för ett tag sen:

591rwhp på originalmotor med enbart en x-pipe. Lägg till en 20-30 utöver det med dina mods. Sugen på en Whipple? ;)

/Erik

Link to comment
Share on other sites

Okej låter ju riktigt fint med ca 460whp , ja min tanke med bilen är en riktigt grym rödljuskung samt kommer köra lite strip men mest på skoj inget seriöst körande på strippen utan bara för att se vad man kan komma ner i för tider. Jag la på nya däck i Florida Nitto II extreme samt gjorde en framvagns inställning på bilen också.

ska kanske över snart för att hämta en bil till polaren så då ska jag svänga förbi i shoppen och även ta hem lite grejor kanske ;) .

Har bilen originalchassi nu? Bilen är nästan på SUV nivå original så ett par sänkningsfjädrar vore på sin plats. Finns många bra chassikit till Cobran beroende på budget och mål. Men bussningar, dämpare och fjädrar (eller ett coil-over kit) kommer man långt med.

Link to comment
Share on other sites

Låter sjukt fint!! :twisted: måste ha begäret växer

chassit är orginal ja allt är orginal förutom stereon.

Kitet med Even flow är det nånting jag bör tänka på med mitt nuvarande kit?

Vad ligger en whippel 2.3 på med allt tillhörande vad utöver whippeln behöver jag ?

Tack för snabba svar ;)

Link to comment
Share on other sites

Låter sjukt fint!! :twisted: måste ha begäret växer

Kitet med Even flow är det nånting jag bör tänka på med mitt nuvarande kit?

Vad ligger en whippel 2.3 på med allt tillhörande vad utöver whippeln behöver jag ?

Tack för snabba svar ;)

Det är verkligen nåt vi rekommenderar. Om du letar upp alla 03-04 Cobra där motorn har sagt tack o hej, så är det till 70-80% förarsidans kolvar som har gått. Den sidan, närmast föraren har knappt någon kylning alls och är i stort behov av detta vid större hp. Relativt enkelt att installera så den inte syns, och din motor och plånbok kommer tacka dig senare.

Whipple säljer vi för 3500USD

Sen behövs det en uppgradering av soppasystemet, bl.a. spridare.

Sen finns det två alternativ. Billigast och enklast (men på gränsen för vad som behövs) är ett boost a pump kit, spridare och våran "wireing upgrade kit". Den kostar 300USD och kommer funka, men är som sagt på gränsen om du fick för dig att ladda ännu mera sen.

Alternativ två har vi kört på många bilar nu, och består av följande:

Torq Dual FPDM Wire Harness Kit, två st Focus pumpar och spridare. Dyrare men bland det bästa man kan göra utan att gå till retursystem.

389USD för Torq Dual FPDM Wire Harness Kit och 169USD st för pumparna. Då kommer du garanterat inte behöva oroa dig för soppaproblem.

Så för att sammanfatta ett komplett Whipplekit:

4199USD för ett komplett kit inkl soppasystem (boost-a-pump kittet)

4626USD för ett komplett kit inkl soppasystem (dual pump kittet)

Link to comment
Share on other sites

Låter ju riktigt fint det. blir att köra resten av denna sommar orginal och sedan i vinter kitar jag upp den med det jag köpt nu men känner jag mig själv rätt så kommer jag ha köpt en whippel av dig innan sommaren är slut (HMM blir ju kanske snart att åka över så kanske blir snarare än tänkt HEHE).

Hur är det med att sätta dit whippeln på egen hand? har rätt bra koll i garaget men aldrig skruvat i SC förut dock!

Sedan undrar polaren hur det går med listan som du skulle PM:a ;)

Hur långt ifrån Palm Harbor är din shop även hur långt ifrån hamnen fort lauderdale eller vad den nu heter hamnen :?:

Link to comment
Share on other sites

Låter ju riktigt fint det. blir att köra resten av denna sommar orginal och sedan i vinter kitar jag upp den med det jag köpt nu men känner jag mig själv rätt så kommer jag ha köpt en whippel av dig innan sommaren är slut (HMM blir ju kanske snart att åka över så kanske blir snarare än tänkt HEHE).

Hur är det med att sätta dit whippeln på egen hand? har rätt bra koll i garaget men aldrig skruvat i SC förut dock!

Sedan undrar polaren hur det går med listan som du skulle PM:a ;)

Hur långt ifrån Palm Harbor är din shop även hur långt ifrån hamnen fort lauderdale eller vad den nu heter hamnen :?:

Säg bara till en bit innan då det tar ett par dagar att få hit allt ;)

Om du följer beskrivningen till punkt och pricka, inte har nån brådska och kollar på lite forum och sånt så ska det inte vara några problem alls. Soppasystemet är lite svårare, men kan du el och sånt så är det inte heller några problem.

Skriver till honom just nu! Den kommer till din brevlåda strax.

Palm Harbour ligger ca 3h härifrån, men Ft. Lauderdale ligger bara 15min.

Link to comment
Share on other sites

Okej ja men då ska det lösa sig med installationen iaf.

Okej låter bra min bil är i fort lauderdale på 5min och förhoppningsvis åker den med båten torsdag eller fredag !! Längtar som ett syck !!

Link to comment
Share on other sites

Skit i Kenne Bell, dom skapar värme som en jävla förbränningsung.

/Erik

Har de slutat med lysholms skruvpatent?

Hallo!

När jag läser min text urklippt sådär så inser jag att jag kanske var lite orättvis mot Kenne Bell! Allt är ju relativt till vad man använder bilen till, men vi har mätt upp 10-15grader skillnad jämfört med t.ex whipple. 10-15 grader är inte mycket på gatan kanske, men vid lite hårdare körning så kan det vara droppen som får bägaren att rinna över.

Deras design är väldigt effektiv, men pga det så skapar den även mera värme.

/Erik

Link to comment
Share on other sites

Blev lite förvånad eftersom de har "samma" rotorer o arbetssätt. Var kompressorerna på samma literantal? mättes temp innan eller efter ic? Motorer helt identiska? kam, toppar, avgasrör? kanske insugslösningen som skiljer lite?

Ja några grader gör mycket, särskilt eftersom intercooler lösningarna (om ens någon) kanske inte är 100% då det ska vara lite "bolt on". Tur det inte är 2L japps motorer som samma effekt ska tas ut ur :)

Vad kan ni klämma ut med en 2.3L whipple? rent teoretiskt borde det ligga väl ligga på straxt under 800 med lite lagom övervarv på kompressorn samt en ic som inte begränsar?

ursäkta hijack av tråden..

Gillar tryckmatning :D

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...