July 30, 200915 yr comment_78294 Hej!Har köpt på mig en svensksåld '70 Mach 1 m. 351C 4V CC, så nu är jag mustangägare igen. Lägger ut mer bilinfo när medlemskapet är klart.Självklart så dyker det ju upp lite smågrejjer när man haft bilen några veckor. Knakningar i framvagn som inte fanns där tidigare och annat smått o gott... Jag har pysslat med lite byte av insugspackning, byte av oljetryckskontakt etc. Oljan vid köp och efter hemresa på ca. 50 mil har sett mkt fin ut.När jag nu kontrollerade för någon dag sedan så hade jag lite åt vita skummet-hållet på stickan, dock mest i överkant. Själva oljan ser fin ut. När jag idag lyfte på locket för vevhusventilationen på ventilkåporna så var där också en ansamling av vitt lite kompaktare gegg. Finns det en chans att det bildas kondens när man kör korta streckor i stan som jag gjort de senaste två veckorna, eller är det mest troliga att jag åkt på en blåst topppackning?
July 30, 200915 yr comment_78307 Jag skulle kolla upp motorn helt och hållet (riva ner den för en renovering)Om du har blåst en topplockspackning brukar det ryka vitt ur avgasröret.
July 30, 200915 yr comment_78310 Inte troligt med kondens mitt i sommaren. Men iofs. kondens beror ju på mycket med varmt/kallt o luftfuktigheten, hur ser vehusventilationen ut?Topp packningen kan ju blåsa på flera sätt, säkrast o kolla (det hade jag gjort)Kolla hur tändstiften ser ut !
July 30, 200915 yr comment_78311 Du kan ju inte köpa dig Mustang nu igen när jag flyttat. Troligen packning tror jag, sett liknande hos polare som hade blåst sin i ena toppen.Finns det ingen såndär "Motor Svets" som man kan hälla i oljan också, kanske vara någonting sånt?
July 30, 200915 yr Author comment_78317 Smakade på dropparna nyss, det är helt klart glykolvatten. Packningar har jag, kommer byta dem kanske nästa vecka. Hoppas man får åka hyfsat problemfritt sedan...Tobbe, du får flytta hem igen så kan vi vara träffsamordnare med egen hage på Max-parkeringen
July 31, 200915 yr comment_78407 Jag har pysslat med lite byte av insugspackning, byte av oljetryckskontakt etc. Oljan vid köp och efter hemresa på ca. 50 mil har sett mkt fin ut.Tror mer på att du fick ner kylvatten när du var och pysslade med, byte av insugspakningen. Kommer alltid ner kylvatten i motorn då.Prova att byta oljan först inkl filter. Kondensen finns där no för att de är för tätt i vevhusventilation.
August 1, 200915 yr Author comment_78412 Tror mer på att du fick ner kylvatten när du var och pysslade med, byte av insugspakningen. Kommer alltid ner kylvatten i motorn då.Prova att byta oljan först inkl filter. Kondensen finns där no för att de är för tätt i vevhusventilation.Nja, det går ju inget vatten genom ett Clevelandinsug så det blev inget blask när jag bytte packningen.Som S A sade så är det kanske lika bra att lyfta ut hela paketet och göra en service - byta lager, ringar etc.
August 2, 200915 yr comment_78438 Hade problem med gängade vipparmsbultar en gång på min 289. Jag hade inte fått fast en riktigt vid en justering, och den gick direkt med i en vattenkanal. Fick då fukt i oljepåfyllningen.Om du har gängade vipparmsbultar och varit på dessa kanske det kan vara en orsak?...men det finns ju en del att kolla innan du "river ned för en renovering", IMHO...
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.