Jump to content

Recommended Posts

Funderar på att köpa en GT-04 d.v.s 305 hästar...men skulle gärna vilja trimma den till 350 hästar..... och funderar hur långt man kommer med avgassystem(+racecat), sportfilter och någon chip/predator historia.... vad kan man räkna att få ut av det?(utan att överdriva givetvis). Bilen är dessutom aut med det ska väl hålla för en sådan "liten" trimning?

Funderar på att köpa en GT-04 d.v.s 305 hästar...men skulle gärna vilja trimma den till 350 hästar..... och funderar hur långt man kommer med avgassystem(+racecat), sportfilter och någon chip/predator historia.... vad kan man räkna att få ut av det?(utan att överdriva givetvis). Bilen är dessutom aut med det ska väl hålla för en sådan "liten" trimning?

Tja

En GT 04 har ca 225 hk. Cobra 02 har 305 och Cobra 03-04 ligger lite över, runt 400 tror jag (där är jag dock osäker)

Funderar på att köpa en GT-04 d.v.s 305 hästar...men skulle gärna vilja trimma den till 350 hästar..... och funderar hur långt man kommer med avgassystem(+racecat), sportfilter och någon chip/predator historia.... vad kan man räkna att få ut av det?(utan att överdriva givetvis). Bilen är dessutom aut med det ska väl hålla för en sådan "liten" trimning?

Tja

En GT 04 har ca 225 hk. Cobra 02 har 305 och Cobra 03-04 ligger lite över, runt 400 tror jag (där är jag dock osäker)

att en gt har 225hk kan inte stämma eftersom en 02 har 260 eller 265hk

jag kopierar mitt svar på din andra tråd här också

-----------------------------------------------------------------------------------

är det en mach1 du tänker köpa? den har antal hk du säger, annars har väll 1999-2004 260 eller 265 kanske det var.

så det blir nog svårt att få ur den 350hk med avgassystem och luftfilter.

jag prövade luftfilter osv + avgassystem men det vart som ingen skillnad alls inte värt det iallafall.

så jag säger köp kompressor

Funderar på att köpa en GT-04 d.v.s 305 hästar...men skulle gärna vilja trimma den till 350 hästar..... och funderar hur långt man kommer med avgassystem(+racecat), sportfilter och någon chip/predator historia.... vad kan man räkna att få ut av det?(utan att överdriva givetvis). Bilen är dessutom aut med det ska väl hålla för en sådan "liten" trimning?
Tja

En GT 04 har ca 225 hk. Cobra 02 har 305 och Cobra 03-04 ligger lite över, runt 400 tror jag (där är jag dock osäker)

att en gt har 225hk kan inte stämma eftersom en 02 har 260 eller 265hk

Källa på det?

Nu får vi se om jag är ute och cyklar.. har varit borta från forumet något år.... har lekt med supror ett tag...

Men vad jag kommer ihåg så hade 99:ans cobra 320 hk som sedan steg flitigt fram till -04 cobra som hade då 390 hk.

MEN under 2004 (tror jag även sett någon 2003) så gjorde de någon jubileumsmodell med lite extra pulver i d.v.s 305 hästar(Är detta mach1 tro?), innan det var dags för nya 2005.... Har för mig det var något sådant....

Sätta i kompressor gör jag inte för jag har bilprovningsskräck

03-04 cobra köper jag inte heller för då får jag dubbla priset på bil..

Någon mer kunnig får gärna rätta/tillägga info om detta :)

Kan tillägga att Town Car 2001 står angiven som 235 Hp i wikipedia, medan mustang 01 står angiven som 260hp.

Enligt reservdelskatalogen har dom samma artikelnummer på sina kamaxlar. Blocket är samma, topparna är samma.

well?

Nu får vi se om jag är ute och cyklar.. har varit borta från forumet något år.... har lekt med supror ett tag...

Men vad jag kommer ihåg så hade 99:ans cobra 320 hk som sedan steg flitigt fram till -04 cobra som hade då 390 hk.

MEN under 2004 (tror jag även sett någon 2003) så gjorde de någon jubileumsmodell med lite extra pulver i d.v.s 305 hästar(Är detta mach1 tro?), innan det var dags för nya 2005.... Har för mig det var något sådant....

Sätta i kompressor gör jag inte för jag har bilprovningsskräck

03-04 cobra köper jag inte heller för då får jag dubbla priset på bil..

Någon mer kunnig får gärna rätta/tillägga info om detta :)

Det där verkar stämma rätt bra. Det där med Mach1 är intressant. Det är en 32v 4.6L V8 som sitter däri, i princip samma rova som satt i Mercury Marauder. Ford verkar ha fått lite för mycket DOHC-motorer på hyllan helt klart. Någon som har en Mach 1 i sverige? Jag har iallafall aldrig sett någon.

det finns en 03 tror jag mach1 en blå med stripes finns på garaget.org har jag för mig.

har sett mach1 motorer dem säljer som har 300hp eller 305 minns inte vilket.

men mach1 har ju ett riktigt luftintag på huven så det är rätt lätt att se om det är en mach1

Det är denna bilen jag är sugen på..

http://www.blocket.se/skaraborg/Mustang ... ?ca=16&w=3

Hoppas att ägaren inte misstycker att jag visar upp den:) har inte hittat honom på forumet iallafall

... antar att det är en mach1 då? den har huvscoop och han skriver till och med att hästarna är 305...

Har för mig att jag sett prestande på dessa motorer någonstans, de vanliga gör väl 0-60mph på 5,5 eller så medans denna gör på 5.1 eller 5.2.

Men tillbaka till min första fråga:

Någon som vet hur mycket man får ungefär med filter,avgassystem och något chip/predator eller vad det heter. Grufman kanske har på något ungefär vad det borde ge?

Det är denna bilen jag är sugen på..

http://www.blocket.se/skaraborg/Mustang ... ?ca=16&w=3

Hoppas att ägaren inte misstycker att jag visar upp den:) har inte hittat honom på forumet iallafall

... antar att det är en mach1 då? den har huvscoop och han skriver till och med att hästarna är 305...

Har för mig att jag sett prestande på dessa motorer någonstans, de vanliga gör väl 0-60mph på 5,5 eller så medans denna gör på 5.1 eller 5.2.

Men tillbaka till min första fråga:

Någon som vet hur mycket man får ungefär med filter,avgassystem och något chip/predator eller vad det heter. Grufman kanske har på något ungefär vad det borde ge?

Det där är en GT med vanligt GT-scoop. Mach 1 har en annan front också. Jag tror man får typ 10% mer i bästa fall med cai och tune. Jag är dock inte så bra på trim så någon annan kanske vet bättre?

Det är denna bilen jag är sugen på..

http://www.blocket.se/skaraborg/Mustang ... ?ca=16&w=3

Hoppas att ägaren inte misstycker att jag visar upp den:) har inte hittat honom på forumet iallafall

... antar att det är en mach1 då? den har huvscoop och han skriver till och med att hästarna är 305...

Har för mig att jag sett prestande på dessa motorer någonstans, de vanliga gör väl 0-60mph på 5,5 eller så medans denna gör på 5.1 eller 5.2.

Men tillbaka till min första fråga:

Någon som vet hur mycket man får ungefär med filter,avgassystem och något chip/predator eller vad det heter. Grufman kanske har på något ungefär vad det borde ge?

Generellt ska man ta hk uppgifter på Blocket med en nypa salt. Inte alltid ägaren (eller den förra) vet exakt.

2004 hade Mach 1 305 hk och GT 260 (enligt flera källor)

Kolla VIN och ta en Carfax....

Hur som helst så verkar bilen värd sitt pris (om alla uppgifter stämmer) - absolut. Det finns massor av trim till 4.6:an - så oaktat hur många kusar du får - så är det enkelt (och billigt) att trimma till 350 hk - utan att plånboken ser ut som ett russin 8)

Med det du beskriver - så jizzar jag på 25-30 hk.......

Om vi ska krångla till det.... :roll: så är Fords uppgifter ofta anpassade till skatt/försäkringspremier i US. Det förekommer ofta media-artiklar där uppmätta hk är lite mer än vad som är officiellt. T.ex så har SVT Cobra 03-04 flera gånger hamnat över 400hk. Lika så för 93 SVO (diff på 30 pållar)

Samtidigt glömms vridet ofta bort, kurvan och hur man vill använda bilen.

Tycker nog det är viktigare än det eviga tjatet om hk.

En Ferrari varvar 10 000 på 1:an och gör 15 km/h.... Lite överdrivet - givetvris - men man får träna högerarmen ordentligt för att få ut den stegrande kusenes potential (på raksträcka) - om man inte är en britt förståss - då gäller vänster arm :roll:

Å så ett litet klipp....

. Despite pre-production rumors, the horsepower and torque ratings were not increased in 2004. At 305 hp (228 kW) and 320 lbf·ft (430 N·m), many observers believed the motors to be underrated. Chassis dynomometers typically hold stock 2003 and 2004 cars at 275-285 rwhp [1] and 295-305 rwtrq (SAE). With a drivetrain loss of 15% this equates to 323–335 hp and 345–360 lbf·ft (465–490 N·m) of torque.

En annan sak jag blev osäker på, de bilar jag kollat regnr på. Kan man lita på att det stämmer? Reggas alltid bilarna med rätt motor? Varför jag frågar är att jag vet att mina gamla importerade mustanger hade aldrig rätt hk på bes-papper. det stod att det var 289 på båda mina,fast det aldrig suttit någon sådan motor i bilen. Men jag antar att det är mycket exaktare kontroller på nyare bilar vid reg. va?

som grufman säger så är scoopet på den bilen ett orginal, på mach1 ser det anorlunda ut.

sen att trimma från 260 till 350hk tror jag inte alls blir så lätt utan kompressor.

och 25-30hk på det tvivlar jag på. känner en kille här uppe som gjorde ungefär vad du säger och bänkade bilen, han hade fått 9 extra hk.

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...