August 1, 200915 yr comment_78433 Vi har ju som bekant en Fb -69 med 351w och C4. Bilen startar hur bra som helst. MEN så plötsligt när man ska lägga i backen så dör den bara, ibland även när "D" ska i ..Hände så sent som igår em, bilen hade gått kanon tills jag parkerade och var tvungen att efter en stund backa. Efter kanske 15:e försöket gick det ...men då av ren ilska. I övrigt lirar C4:an perfekt.Den aktuella dagen var regnig och bilen stog parkerad i lite framåt lut, och hade som sagt gått klanderfritt innan.Känner någon igen symtomen? // Pierre
August 2, 200915 yr comment_78437 Hade samma problem med min för 4 år sedan den ville liksom inte "slira" då någon växel lades i, bytte då oljan i lådan och problemet försvann
August 2, 200915 yr comment_78439 Vi har ju som bekant en Fb -69 med 351w och C4. Bilen startar hur bra som helst. MEN så plötsligt när man ska lägga i backen så dör den bara, ibland även när "D" ska i ..Hände så sent som igår em, bilen hade gått kanon tills jag parkerade och var tvungen att efter en stund backa. Efter kanske 15:e försöket gick det ...men då av ren ilska. I övrigt lirar C4:an perfekt.Den aktuella dagen var regnig och bilen stog parkerad i lite framåt lut, och hade som sagt gått klanderfritt innan.Känner någon igen symtomen? // PierreHar under en längre tid haft just de symtomen som du beskriver.. Jag har även bytt oljan men inte fått något bättre resultat ändå. Jag får alltid ge "shoke" för att inte bilen ska dö då man lägger i R eller D men problemet försvinner då bilen väl varit igång ett tag, men som sagt just starterna kan man bli galen av!
August 2, 200915 yr comment_78443 Jag hade samma problem till jag fick ordning på tomgångsinställningarna ( tack ThomasFB för hjälpen ).Jag har en Holley 600 vac som jag köpte begagnad med alla fel en förgasare kan ha.Bränsleblandningen vid tomgång kommer via slitsar som mynnnar under spjällen. När förgasaren är grundjusterad ska en kvadratisk del av slitsen synas underfrån spjället ( förgasaren måste av och ligga upp och ner ).Det finns tomgångsdel även på sekundären.På min förgasare var grundspjället på sekundären justerat så att tomgångsslitsarna var stängda med påföljd att bilen gick på tomgång men när D-läget lades i dog den pga för lite soppa.Grundspjället på sekundären justeras underifrån förgasaren med en liten spårskruv.Här ser man slitsen för tomgångsblandningen och hur den ska vara justerad
August 2, 200915 yr comment_78453 Har samma problem jag oxå. De visade sig vara att en av vacumslangarna var inte som dom skall var. (sprucken)
August 2, 200915 yr Author comment_78455 Skönt att veta att fler har haft samma bekymmer Tackar för alla tipsen!! Upp till garaget igen // Pierre
August 2, 200915 yr comment_78456 Jag hade samma problem till jag fick ordning på tomgångsinställningarna ( tack ThomasFB för hjälpen ).Jag har en Holley 600 vac som jag köpte begagnad med alla fel en förgasare kan ha.Bränsleblandningen vid tomgång kommer via slitsar som mynnnar under spjällen. När förgasaren är grundjusterad ska en kvadratisk del av slitsen synas underfrån spjället ( förgasaren måste av och ligga upp och ner ).Det finns tomgångsdel även på sekundären.På min förgasare var grundspjället på sekundären justerat så att tomgångsslitsarna var stängda med påföljd att bilen gick på tomgång men när D-läget lades i dog den pga för lite soppa.Grundspjället på sekundären justeras underifrån förgasaren med en liten spårskruv.Här ser man slitsen för tomgångsblandningen och hur den ska vara justeradSka man alltså ha samma justering som din bild visar både på primär och sekundärspjället? Mina sekundärspjäll ar vacum styrda men vågar inte säga vad det är för storlek då den är ombygd av holley och jag inte kan uttyda vad som står på klistermärket....Jag försökte i alla fall justera skruven som sitter placerad på undersidan av förgasaren till sekundärspjället men med min vanliga otur så gick den inte alls att röra den skruven utan min skruvmejsel "vek" sig och bitsen gick av.... Om någon har tipps om hur jag löser detta så vore jag tacksam!! Bilen är inte snäll mot mig just nu då jag redan haft ur motorn på grund av skruv som inte vill....
August 2, 200915 yr comment_78458 Ska man alltså ha samma justering som din bild visar både på primär och sekundärspjället? Mina sekundärspjäll ar vacum styrda men vågar inte säga vad det är för storlek då den är ombygd av holley och jag inte kan uttyda vad som står på klistermärket....Jag försökte i alla fall justera skruven som sitter placerad på undersidan av förgasaren till sekundärspjället men med min vanliga otur så gick den inte alls att röra den skruven utan min skruvmejsel "vek" sig och bitsen gick av.... Om någon har tipps om hur jag löser detta så vore jag tacksam!! Bilen är inte snäll mot mig just nu då jag redan haft ur motorn på grund av skruv som inte vill....Skruven är ju knappast en skruv...en bit gängstång med ett spår i är nog en bättre förklaring.Som svar på din fråga: den satt utav h..vete på min förgarare också, jag droppade i lite VD40 och lirkade försiktigt fram och tillbaka tills jag kunde röra den så mycket jag ville. Den är antagligen låst med locktite eller något sådant för att inte lossna.Min bil går perfekt på tomgång efter det, 1000 rpm på neutralen och 800 rpm med drive i.
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.