Jump to content

Parkeringsskada.......


pineman

Recommended Posts

Den 18/8 i år i Täby Centrums garage anländer jag med två polare vid 12.30 tiden. Vi ska handla o fika lite. Ställer Mussen så långt bort från entren som möjligt för att inte behöva trängas med andra o riskera P-skador. Efetr 15 minuter inne i centrum ringer en kompis till mig o undra om jag är i centrum för han tycker sig känna igen min bil. Jag säger att jag är där o ska börja fika när han berättar att det är två tjejer i 35-40 års åldern som står och fotar min bil.

Han tror det har hänt en olycka o ber mig komma dit. Jag rusar ner o ser honom samt dom två tjejerna vid min o deras bil. Jag frågar vad som hänt o ena tjejen (föraren) säger då att jag kört in i deras bil????? Va säger jag, och säger att jag skulle aldrig köra in i en bil för att sedan lämna bilarna ihop o gå att fika. Jag säger då att dom måste ha backat in i min bil.

Ett tag står vi o tjafsar om detta, sedan ringer jag mitt f-bolag och gör anmälan. Det har nu gått tre veckor och senast i fredags ringde jag mitt f-bolag för att höra vad som händer. Dom säger att dom väntar på att motpartens bolag ska höra av sig med en en anmälan. Inget händer till idag måndag 3/8. Då ringer ägaren av bilen, en Passat och säger att deras lilla bula är fixad och att dom inte tänkt eller gjort någon anmälan av detta till sitt bolag, och ber sedan mig att dra tillbaka min anmälan.

Varför undrar jag, jag har ju fått lite färg avskavt på min kofångare samt att silver stripen lossnat lite. Mest blir jag förbannad och vill dra det vidare när nu dom indirekt erkänner att det var dom som kört in i min bil o sedan bara skakar på huvudet för dom små skador som uppkommit.

Jag ringer mitt bolag o berättar hela storyn och dom ber om mera vittnesuppgifter än det som redan kommit in samt säger att risken är med bara min anmälan att jag kan få stå för hela självrisken på 4000:-

Inte fan tänkte jag, jag tänker inte betala när hon lagt i backen på sin automatlåda o backat in i min bil, det är hon som ska betala. Nu ringer jag polisen o får veta att jag ska komma in och göra en anmälan samt att dom ska ta bilder på mina skador.

Har nån råkat ut för samma grej som jag, jag vill be om råd i detta då jag för tillfället inte riktigt vet vad jag ska göra. Skadorna är inte sådana att jag behöver lacka om kofångaren eller byta stripen, men långsint som jag är och förbannad när dom ringer o ber mig dra tillbaks allting så DÅ vill jag verkligen köra på så långt jag bara kan. Ingen ska stå o anklaga mig för påkörning när jag inte gjort det och sedan be mig dra tillbaks allting, dom erkänner ju att dom orsakat allt.

/Pineman

Link to comment
Share on other sites

Jäkligt tråkigt!

Jag var med om en liknande sak förra året. Jag blev påkörd bakifrån vid ett rödljus. Ingen större kollision men fick repor + att bagageluckan inte gick att öppna.

Han som körde på mig påstår att skadorna fans från början. Trots att vi tydligt kunde se avtrycket av hans reg.nr. på min fångare. Jag skickade in min anmälan till försäkringsbolaget där jag beskrev vad som har hänt. Väntade i tre veckor och hörde inget från mitt försäkringsbolag varav jag ringer upp. De berättar att dom (länsförsäkringar) har skickat en skadeanmälan till det andra försäkringsbolaget och väntade på besked från dom. Då berättade skaderegleraren att förfarandet är på följande sätt:

1, jag gör en anmälan.

2, mitt försäkringsbolag skickar denna vidare till den andra partens försäkringsbolag eftersom det är dom som ska betala ev. reparation.

3, det andra försäkringsbolaget skickar ut ett besked till sin part om att hans/hennes bil har varit inblandad i en olycka. De har då 4 veckor på sig att inkomma med en redogörelse om vad som har hänt. Påminnelse skickas ut efter en viss tid.

4, om den andre parten inte har inkommit med redogörelsen efter 4 veckor regleras skadan mellan försäkringsbolagen.

Jag behövde inte betala något för reparation eller självrisk trots att han som körde på mig inte hörde av sig till försäkringsbolaget.

Lite rörigt men jag hoppas att du förstår. Ring ditt försäkringsbolag igen och fråga vad som händer om motparten inte hör av sig till sitt försäkringsbolag.

Link to comment
Share on other sites

På dom bara. Visa vart f*n skåpet ska stå.

Krävs att man blir lite förbannad också för att folk ska lyssna på en.

Har tyvärr inge mer råd än att du gör rätt i att bli förbannad. Själv hade jag vänt Passaten upp å ner och sen

släpat den runt stan bakom Mustangen.

Link to comment
Share on other sites

hade de vart min bil vetetusan vad jag hade gjort hade blivit skogstokig och troligen gjort något dumt som att plocka fram baseball trät o gett mig på deras bil.Men jag tycker helt klart du skall bråka vidare för du har rätten på din sida då du var o fika hur fan skall bilen kunna köra på deras inte direkt spöket laban som kör bilen åt dig när du fikar.FAN blir oxå förbannad kan dom inte bara erkänna att dom backat på dig!!Jävla människor det finns säger jag bara.

Link to comment
Share on other sites

Jag har råkat utför samma sak i ´fredags på våran V70R höger bakdörr bucklad av en Saab ägare som smet, men jag har redan lyckats spåra ägaren HON har chansen att höra av sig t.o.m onsdag,,,,,,,,

Link to comment
Share on other sites

Tråkigt att läsa att du blivet påkörd.För att du ska slippa och betala själv så måste du få tjejen att ekänna att det är hon som har kört på dig.Om hon vägrar så tala om för henne att du gör en Polisanmälan och hon har smitit från en olycksplats och det kan vara körkortsindragning då kanske hon vaknar till liv.Men är det så att hon blånekar och det inga vittnen finns så fär du tyvärr stå för det själv.

Jag har ofta kunder med parkeringsskador som andra orsakat och dom får betala själva och är oftast mycket arga och besvikna.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Efter att ha pratat med IF nu igen och en annan handläggare så kommer dom göra följande.

Om inte motparten kommer in med anmälan inom 30 dagar efter skadan så kommer IF gå helt på min linje efter att mitt och mina vittnens uppgifter kontrollerats. Då kommer motparten få stå för rubbet. Det är skillnad på handläggare kan jag säga, detta vart jag inte upplyst om tidigare.

Så det känns nu som att den 18/8 så kommer allt ordna upp sig...

Ha det/Pineman :lol::lol::lol:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...