Jump to content

Instrumenten funkar inte...


Recommended Posts

Hej.

Mina instrument fungerar inte. Jag menar alltså att hela i-panelen är död. Förutom det mekaniska då. Hastighetsmätaren alltså. Har hört att det är regulatorn, men om det nu INTE skulle vara den, vad e de då?

mvh

Anders.

Link to comment
Share on other sites

Hej.

Kanske du skulle ladda hem elchema så att du får kolla

var strömen tagit vägen(avbrott?).

Låter mer som det är en säkring eller att det är någon

som lekt med kablar klippt av någon kanske. :?:

Förmodar att du kollat om instrumentbelysning fungerar,

övrigt el bakom instrumenpanelen har egen ström,

matas oftast från säkringsdosan. :wink:

Jag flyttar ännu en gång detta ämne EL till rätt plats

Mvh Lars O. :lol:

Link to comment
Share on other sites

Alla instrumenten matas med ca.5 Volt. Vad jag vet så är alla mustanger cougars med flera från 60 talet utrustade med denna regulator. Det är en form av mekanisk regulator som "pulsar" ut spänningen. Kan vara svårt att mäta med snabba digitala multimetrar eftersom de fladdrar. Instrumenten är alltså så tröga så de inte störs av detta. Regulatorn sitter bakom instrumenten i panelen. En rektangulär "bulle" Elschema måste man ha för att veta vad man håller på med.

Problemet är att ersätta denna regulator med en kiselvariant. Alla givare, såsom t.ex. oljetryck, temp, tank -mätare mm. drar ganska mycket ström. En 7805 regulator på 1A är alltså alldeles för dålig.

Det finns entusiaster på nätet men jag kommer inte ihåg någon länk. Sök och finn. :) Min regulator fungerar ännu fint så jag har inte behövt jobba med det ännu. Kollade upp ganska grundligt i somras och kalibrerade t.ex oljetrycksmätaren för att konstatera att jag faktiskt inte hade något oljetryck ! Varför ? Ja, det är en annan historia :D

Link to comment
Share on other sites

Janebrink

Vi är ju nästan grannar. Kanske vi ses till våren.

Jag sätter precis ihop min maskin efter en del åtgärder. He he, det med oljetrycket som kom och gick var bara det lilla problemet. Klarade sig bra. Det är värre när tidigare ägare fräst ner nytt ventilsäte och fräst för djupt ..... :shock: Felkopplat elsystem (mindre kabel brand), söndrig generator (som var nyrenoverad), söndertrampat bromsrör, växelförare som hoppade loss mm. Fan vet hur jag kom hem ända från Blekinge, där köpet skedde.

Det blev nya (begagnade) toppar som skall renoveras, packningar, bultar mm. hmmm.. rullvippor och guideplatekit är fint + lite annat när jag ändå handlar. Det blir ingen tält till campingsemestern för familjen i år heller :(

Mitt första jänkebilköp blev hel lyckat :roll:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...