August 13, 200915 yr comment_79094 Hejsan.Någon som gjort eget patent på hur lösa kopplingen.Vill bygga bort original modellen, vet att det finns wire och hydraulisk att köpa.Jag funderar på att bygga eget från andra bilar med hydraulisk koppling.Då mina headers inte kommer att passa med original kopplingsarm./Tommy.
August 13, 200915 yr comment_79103 Hejsan.Någon som gjort eget patent på hur lösa kopplingen.Vill bygga bort original modellen, vet att det finns wire och hydraulisk att köpa./Tommy.Patentet avslöjar ja inte Men de har vart upp om de här tidigare på foumet.. Ang hydralisk koppling
August 13, 200915 yr Author comment_79107 Tackar, nu kommer jag ihåg att det disskuterats tidigare, hoppas det finns hydrauliskt urtrampningslager passandes en Toploader,,,Annars får det bli ett besök till skroten./Tommy.
August 13, 200915 yr comment_79143 Jag bytte nyligen på min 67a till ett Howe urtramplager och en Wilwood huvudcylinder som jag tycker funkar skitfint. Många gnäller på hydrauliska lager att de kan börja läcka och svåra att justera mm.... men men... åskan kan ju slå ner i bilen också om man har otur... Jag gjorde en platta som hållare för kopplingscylindern vilken jag fäste i bultarna som håller bromscylindern för att få in krafterna i pedalstället. Satte en "ball-link" på kopplingspedalen för att få ihop det smidigt. Det är dock inget patent så vill nån göra likadant så inga problem... http://www.garaget.org/mypage/gallery.p ... &cat=58328Där ser du ett par bilder på hur fästet till cylindern ser ut och lagret på lådan. Jag fick svarva av några tiondelar på retainern som lagret löper på då det var lite mindre i lagret av nån anledning. Vet fler här som vart ute för samma.Så gjorde jag...
August 13, 200915 yr comment_79157 Lagret på Summit, likaså slangarna. Cylindern tog jag från lokala motorsporthandlarn.
August 13, 200915 yr comment_79191 Jag har i stort sett likadant som 1096. Bara det at jag köpte det från Persåker med slangar. Sedan har jag en cylinder från en äldre typ av alfa romeo. Behövde endast tillvärka ett rör som förlängnin till cylindern för platsen under huvudcylindern. Sedan passade det som en smäck.Berra
August 13, 200915 yr comment_79210 1096 - skitsnyggt. Jag kör just nu med wire på min 66'a med T5-låda.Modifierad orginal kopplingspedal och wire från Granada (Tysk med V6).En förstärkning vid infästning av wirehölje i torpeden krävs....dessutom fick jag dra den så att det är höljet som trycker på kopplingsarmen för att inte få kontakt med header-rören.I planen ingår hydraulkoppling....vi får se om det blir så..../Björn
August 14, 200915 yr Author comment_79229 Hej.Har en mailkorrenspondens med Howe.Iom att jag har en toploader och de inte specificerat om de har en passande denna.Fick frågan: what is the od of the bearing retainer sleeve?Vilket mått är det, retainer??/Tommy.
August 14, 200915 yr comment_79233 Alltså hur grovt röret är som lagret ska gå på... det bör vara lite glapp på ett par tiondelar så det hela kan röra sig lite... Till min T10 passade det dock inte som man sagt att det skulle men det löser du ju om du har tillgång till en svarv. Sen har jag en huvudcylinder som är 0.75" eller 3/4" om man så vill - detta ger en väldigt kort och stum koppling så man borde kunna gå ner i storlek på cylinder för att få en mjukare och kanske mer behaglig gång.
August 15, 200915 yr Author comment_79271 Alltså hur grovt röret är som lagret ska gå på... det bör vara lite glapp på ett par tiondelar så det hela kan röra sig lite... Till min T10 passade det dock inte som man sagt att det skulle men det löser du ju om du har tillgång till en svarv. Sen har jag en huvudcylinder som är 0.75" eller 3/4" om man så vill - detta ger en väldigt kort och stum koppling så man borde kunna gå ner i storlek på cylinder för att få en mjukare och kanske mer behaglig gång.Tackar, kommer du ihåg vilket mått ditt rör har?Mitt är 36.5 mm eller 1 7/16". Kanske kan gå samma väg som dig och modifiera. /Tommy.
August 15, 200915 yr comment_79275 Jag gör ju inte det men jag kan mäta det gamla urtramplagret och kolla, så grovt skulle ju röret vart. Skillnaden mot det nya lagret fick jag ju ta på röret så att säga.Jag har för övrigt en gjutjärns T10 och vet inte om det är samma som alla de andra.
August 26, 200915 yr comment_79949 Låg under instrument brädan idag på en BMW Z3 deras koppling ställ kan vara nått att bygga på helt i alu och går snett neråt framåt, alltså under rattstången jag hade inte tid att mäta på den men den såg riktigt bra ut. då kan man nog komma rätt ner till kopplingshuset
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.