Jump to content

Featured Replies

comment_79094

Hejsan.

Någon som gjort eget patent på hur lösa kopplingen.

Vill bygga bort original modellen, vet att det finns wire och hydraulisk att köpa.

Jag funderar på att bygga eget från andra bilar med hydraulisk koppling.

Då mina headers inte kommer att passa med original kopplingsarm.

/Tommy.

comment_79103
Hejsan.

Någon som gjort eget patent på hur lösa kopplingen.

Vill bygga bort original modellen, vet att det finns wire och hydraulisk att köpa.

/Tommy.

Patentet avslöjar ja inte ;) Men de har vart upp om de här tidigare på foumet.. Ang hydralisk koppling

comment_79143

Jag bytte nyligen på min 67a till ett Howe urtramplager och en Wilwood huvudcylinder som jag tycker funkar skitfint. Många gnäller på hydrauliska lager att de kan börja läcka och svåra att justera mm.... men men... åskan kan ju slå ner i bilen också om man har otur... 8)

Jag gjorde en platta som hållare för kopplingscylindern vilken jag fäste i bultarna som håller bromscylindern för att få in krafterna i pedalstället. Satte en "ball-link" på kopplingspedalen för att få ihop det smidigt.

Det är dock inget patent så vill nån göra likadant så inga problem... :P

http://www.garaget.org/mypage/gallery.p ... &cat=58328

Där ser du ett par bilder på hur fästet till cylindern ser ut och lagret på lådan. Jag fick svarva av några tiondelar på retainern som lagret löper på då det var lite mindre i lagret av nån anledning. Vet fler här som vart ute för samma.

Så gjorde jag... ;)

comment_79210

1096 - skitsnyggt.

Jag kör just nu med wire på min 66'a med T5-låda.

Modifierad orginal kopplingspedal och wire från Granada (Tysk med V6).

En förstärkning vid infästning av wirehölje i torpeden krävs....dessutom fick jag dra den så att det är höljet som trycker på kopplingsarmen för att inte få kontakt med header-rören.

I planen ingår hydraulkoppling....vi får se om det blir så....

/Björn

comment_79233

Alltså hur grovt röret är som lagret ska gå på... det bör vara lite glapp på ett par tiondelar så det hela kan röra sig lite... Till min T10 passade det dock inte som man sagt att det skulle men det löser du ju om du har tillgång till en svarv. Sen har jag en huvudcylinder som är 0.75" eller 3/4" om man så vill - detta ger en väldigt kort och stum koppling så man borde kunna gå ner i storlek på cylinder för att få en mjukare och kanske mer behaglig gång.

  • Author
comment_79271
Alltså hur grovt röret är som lagret ska gå på... det bör vara lite glapp på ett par tiondelar så det hela kan röra sig lite... Till min T10 passade det dock inte som man sagt att det skulle men det löser du ju om du har tillgång till en svarv. Sen har jag en huvudcylinder som är 0.75" eller 3/4" om man så vill - detta ger en väldigt kort och stum koppling så man borde kunna gå ner i storlek på cylinder för att få en mjukare och kanske mer behaglig gång.

Tackar, kommer du ihåg vilket mått ditt rör har?

Mitt är 36.5 mm eller 1 7/16". Kanske kan gå samma väg som dig och modifiera. :?

/Tommy.

comment_79275

Jag gör ju inte det :oops: men jag kan mäta det gamla urtramplagret och kolla, så grovt skulle ju röret vart. Skillnaden mot det nya lagret fick jag ju ta på röret så att säga.

Jag har för övrigt en gjutjärns T10 och vet inte om det är samma som alla de andra.

  • 2 weeks later...
comment_79949

Låg under instrument brädan idag på en BMW Z3 deras koppling ställ kan vara nått att bygga på helt i alu och går snett neråt framåt, alltså under rattstången jag hade inte tid att mäta på den men den såg riktigt bra ut. då kan man nog komma rätt ner till kopplingshuset

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...