Jump to content

Modifiera koppling, manuell låda.


Tommyax

Recommended Posts

Hejsan.

Någon som gjort eget patent på hur lösa kopplingen.

Vill bygga bort original modellen, vet att det finns wire och hydraulisk att köpa.

Jag funderar på att bygga eget från andra bilar med hydraulisk koppling.

Då mina headers inte kommer att passa med original kopplingsarm.

/Tommy.

Link to comment
Share on other sites

Hejsan.

Någon som gjort eget patent på hur lösa kopplingen.

Vill bygga bort original modellen, vet att det finns wire och hydraulisk att köpa.

/Tommy.

Patentet avslöjar ja inte ;) Men de har vart upp om de här tidigare på foumet.. Ang hydralisk koppling

Link to comment
Share on other sites

Jag bytte nyligen på min 67a till ett Howe urtramplager och en Wilwood huvudcylinder som jag tycker funkar skitfint. Många gnäller på hydrauliska lager att de kan börja läcka och svåra att justera mm.... men men... åskan kan ju slå ner i bilen också om man har otur... 8)

Jag gjorde en platta som hållare för kopplingscylindern vilken jag fäste i bultarna som håller bromscylindern för att få in krafterna i pedalstället. Satte en "ball-link" på kopplingspedalen för att få ihop det smidigt.

Det är dock inget patent så vill nån göra likadant så inga problem... :P

http://www.garaget.org/mypage/gallery.p ... &cat=58328

Där ser du ett par bilder på hur fästet till cylindern ser ut och lagret på lådan. Jag fick svarva av några tiondelar på retainern som lagret löper på då det var lite mindre i lagret av nån anledning. Vet fler här som vart ute för samma.

Så gjorde jag... ;)

Link to comment
Share on other sites

Jag har i stort sett likadant som 1096. Bara det at jag köpte det från Persåker med slangar. Sedan har jag en cylinder från en äldre typ av alfa romeo. Behövde endast tillvärka ett rör som förlängnin till cylindern för platsen under huvudcylindern. Sedan passade det som en smäck.

Berra

Link to comment
Share on other sites

1096 - skitsnyggt.

Jag kör just nu med wire på min 66'a med T5-låda.

Modifierad orginal kopplingspedal och wire från Granada (Tysk med V6).

En förstärkning vid infästning av wirehölje i torpeden krävs....dessutom fick jag dra den så att det är höljet som trycker på kopplingsarmen för att inte få kontakt med header-rören.

I planen ingår hydraulkoppling....vi får se om det blir så....

/Björn

Link to comment
Share on other sites

Hej.

Har en mailkorrenspondens med Howe.

Iom att jag har en toploader och de inte specificerat om de har en passande denna.

Fick frågan: what is the od of the bearing retainer sleeve?

Vilket mått är det, retainer??

/Tommy.

Link to comment
Share on other sites

Alltså hur grovt röret är som lagret ska gå på... det bör vara lite glapp på ett par tiondelar så det hela kan röra sig lite... Till min T10 passade det dock inte som man sagt att det skulle men det löser du ju om du har tillgång till en svarv. Sen har jag en huvudcylinder som är 0.75" eller 3/4" om man så vill - detta ger en väldigt kort och stum koppling så man borde kunna gå ner i storlek på cylinder för att få en mjukare och kanske mer behaglig gång.

Link to comment
Share on other sites

Alltså hur grovt röret är som lagret ska gå på... det bör vara lite glapp på ett par tiondelar så det hela kan röra sig lite... Till min T10 passade det dock inte som man sagt att det skulle men det löser du ju om du har tillgång till en svarv. Sen har jag en huvudcylinder som är 0.75" eller 3/4" om man så vill - detta ger en väldigt kort och stum koppling så man borde kunna gå ner i storlek på cylinder för att få en mjukare och kanske mer behaglig gång.

Tackar, kommer du ihåg vilket mått ditt rör har?

Mitt är 36.5 mm eller 1 7/16". Kanske kan gå samma väg som dig och modifiera. :?

/Tommy.

Link to comment
Share on other sites

Jag gör ju inte det :oops: men jag kan mäta det gamla urtramplagret och kolla, så grovt skulle ju röret vart. Skillnaden mot det nya lagret fick jag ju ta på röret så att säga.

Jag har för övrigt en gjutjärns T10 och vet inte om det är samma som alla de andra.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Låg under instrument brädan idag på en BMW Z3 deras koppling ställ kan vara nått att bygga på helt i alu och går snett neråt framåt, alltså under rattstången jag hade inte tid att mäta på den men den såg riktigt bra ut. då kan man nog komma rätt ner till kopplingshuset

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...