micael CMC918 August 16, 2009 Report August 16, 2009 hejjag är ny här och har köpt mig en mustang -66 för 4månader sen.nu undra jag hur man ställer in tändningen på den det sitter brytarlös och msd system.hur ska man gå tillväga ,ska den vara på tomgång eller? när man ställer in tändningen.är tacksam för svar./micke Citera
Tommyax August 16, 2009 Report August 16, 2009 Hej.Om du använder sök funktionen finner du svar.Har du vaccumslangar till fördelaren koppla bort de.Ställ förtändning på ca +10gr. på tomgång, med tändinställningslampan på 1:ans cylinder, hö sida längst fram sett från förarsätet./Tommy. Citera
micael CMC918 August 16, 2009 Author Report August 16, 2009 hejjag får tacka ,får kolla under veckan om den står rätt/micke Citera
LAnders October 10, 2009 Report October 10, 2009 Vad kan rekommenderas för fabrikat gällande brytarlöst tändsystem?-Endast uppgradera med ignitor och behålla originalfördelaren-MSD komplett elektronisk fördelare-Pertronix elektroniska fördelareAndra alternativ och erfarenheter? Hall-givare eller finns annat bättre?Krävs andra tändkablar, tändstift, databoxar, tändspolar med flamethrower etc.. (vet knappt vad jag skriver om, så utred gärna!)? Märker man nån skillnad (bränsleförbrukning, effekt, mindre tveksamhet vid blixtsnabbt gaspådrag, lägre CO-värde, avgasljud, startegenskaper, värmeutveckling sämre/bättre) så det är värt eller mycket tekniknojja och överskattat? Ska man kanske ha original med brytarspetsar? Citera
LAnders October 11, 2009 Report October 11, 2009 T.ex, är en sådan här Pertronix bra?. Tror de ligger på runt 250 $ (sist jag kollade + frakt och tull).Ser man sedan på MSD och deras elektroniska fördelare, så blir priserna hisnande.Kanske det bästa är ett ignitor III med tillhörande spole att montera i originalfördelaren?Eller är jag helt ute och kör Impala? Citera
bosewallius October 12, 2009 Report October 12, 2009 För att få ut som mest av motorn skall tändningen ställas efter provkörningar. De 10 grader i förställning är första steget. Därefter provkör du bilen med fullt pådrag, dvs belastning.Om den spikar sänker du tändningen lite och provkör igen.Fortsätt tills den slutat spika. Om den inte spikar med 10 grader,höger du tändningen lite och provkör igen. Spikar den var 10 grader optimum om inte höger du lite till och provkör. Alla motorer är olika och det jag beskrivit här är en rekommendation som Pony Carburetor'sägare och expert Jon Enyeart ger för max effect utan spikningar.Mvh Bosse Citera
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.