Jump to content

Featured Replies

comment_79347

Hej.

Om du använder sök funktionen finner du svar.

Har du vaccumslangar till fördelaren koppla bort de.

Ställ förtändning på ca +10gr. på tomgång, med tändinställningslampan på 1:ans cylinder, hö sida längst fram sett från förarsätet.

/Tommy.

  • 2 weeks later...
  • 1 month later...
comment_82373

Vad kan rekommenderas för fabrikat gällande brytarlöst tändsystem?

-Endast uppgradera med ignitor och behålla originalfördelaren

-MSD komplett elektronisk fördelare

-Pertronix elektroniska fördelare

Andra alternativ och erfarenheter?

Hall-givare eller finns annat bättre?

Krävs andra tändkablar, tändstift, databoxar, tändspolar med flamethrower etc.. (vet knappt vad jag skriver om, så utred gärna!)? Märker man nån skillnad (bränsleförbrukning, effekt, mindre tveksamhet vid blixtsnabbt gaspådrag, lägre CO-värde, avgasljud, startegenskaper, värmeutveckling sämre/bättre) så det är värt eller mycket tekniknojja och överskattat? Ska man kanske ha original med brytarspetsar?

comment_82441

För att få ut som mest av motorn skall tändningen ställas efter provkörningar. De 10 grader i förställning är första steget.

Därefter provkör du bilen med fullt pådrag, dvs belastning.

Om den spikar sänker du tändningen lite och provkör igen.

Fortsätt tills den slutat spika. Om den inte spikar med 10 grader,

höger du tändningen lite och provkör igen. Spikar den var 10 grader optimum om inte höger du lite till och provkör. Alla motorer är olika och det jag beskrivit här är en rekommendation som Pony Carburetor's

ägare och expert Jon Enyeart ger för max effect utan spikningar.

Mvh Bosse

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...