grufman August 19, 2009 Report August 19, 2009 Det närmaste jag har kommit en fugge är på moppen. I mina ögon är en förgasare någon man vill montera bort så snabbt som möjligt och ersätta med spridare istället.Om man är nostalgisk så är väl fugge roligt, typ att pilla på alla spjäll, rör, nålar, ventiler, ställskruvar å så, men är det inte skönt att ha en bil som ställer in sig själv (motortemp, insugsluft, lambdasensorer) i alla väderlekar utan att den går fett en dag och snålt en annan (plus att det tänds en lampa som säger att nått är galet?).Många här vill ju skruva (vem fan vill inte det), men man vill ju skruva på roliga saker, inte på gammal stenåldersteknik som det rinner soppa om. Ungefär som att meka bort skivbromsarna och sätta trummor runtom - bara för att det är gammalt och ballt. Erkänn, ni vill ha bra väghållning och moderna bromsar - men förgasare det ska va gammalt? Logik? Citera
Tobias CMC1505 August 19, 2009 Report August 19, 2009 Ljudet.Sen så har jag bara 4 kablar som går till motorn, hur många har du ?Ps. Läcker det soppa från din så har det nog lite med kunskap att göra. Å det bådar inte gott för Grufman Bil AB. Pss. Så är jag jävligt nöjd att det inte sitter massa jäkla lampor och kablar överallt.Bmw´n plingar då tamefasen varenda gång man sätter sig i den. "Höger lampa trasig." "Tom för spolarvätska" "Höger blinkers trasig""Förlite olja. Kolla handbok för möjligt oljeläckage."Tjaaat tjaaat tjaaat.Men jag skulle ändå vilja ha insprut på min också. Om det inte var så förbannat dyrt ! Citera
grufman August 19, 2009 Author Report August 19, 2009 Du.. jag har så jäkla mycket kablar i min bil att den ser ut som en hel telefonväxel från 20-talet. hahaha...Dealen är att det går 1 fugge-kunnig på 100 okunniga. Dom som inte har någon aning kör runt med felställda och slitna fuggar utan att veta om det, med risig prestanda och risig soppaförbrukning som följd, eller?Jag tror aldrig att förgasarkunskapen på grufman bil kommer nå några större höjder. Jag kan principen, men that's fuckn it asså. Jag gillar spridare och insprut bättre.Trist att det är dyrt dock.. Citera
Tobias CMC1505 August 19, 2009 Report August 19, 2009 Och det går 1 insprutningskunnig på 1.000, om inte fler. Självklart finns det för och nackdelar med båda.Dom som inte kan skulle haft insprutning, helt klart. Där kan man säkert rädda några kubik bensin i Sverige varje år.Det går ju faktiskt att komma undan relativt billigt om man är händig.Använda sig av det gamla insuget och borra in spridare i det. Men då ska man orka med också.Kollat runt lite nu och blir helt snurrig, vet inte vad en penal är till.Vilken tror du gör mig förvirrad? Citera
Lars Oscarsson cmc383 August 19, 2009 Report August 19, 2009 Hej.Man kan kortfatta detta med att var och en blir saligpå sitt, insprut eller inte, i första hand handlar detom att veta hur saker fungerar. Förgasare är till för de som tycker om att skruvaoch insprutning är till för sådana som sitter ochtittar på. Det är som med allt annat idag alla är mer eller mindre dumförklarade, elektronik har tagit över uppfunnen av mäniskan, vi hittar inte ens vägen till en liten ort eller stad längre utan att ta till electroniken, mäniskan klarar inte ens en atttyda en karta på ett papper längre. Näää gör något, använd det som sitter innanför skallbenet istället för att lita till syntetvärldens påfund. Är inte det här ett forum där ursprunget handlar om hobby och entusiasm för en inovation som FORDs underbara Mustang som faktiskt fungeraderedan 1964 utan modern electronik. Nu är det många som vill hänga mig igen, detgör inget hängas eller inte, det är bara jag somtycker i alla fall och jag älskar förgasare. Citera
ThomasFB August 20, 2009 Report August 20, 2009 Förgasare är till för de som tycker om att skruvaoch insprutning är till för sådana som sitter ochtittar på. :D:D:D 100 poäng av 100 möjliga och papegojmärke i guld Citera
Tommyax August 20, 2009 Report August 20, 2009 Nja, själv går jag i tankar att modifiera till insprut.Grejen med det är att, göra det själv, få det att fungera, förstå och lära sig nått nytt. Jag skall iofs inte direkt sätta i ett bolt-on kit./Tommy. Citera
RoTe August 20, 2009 Report August 20, 2009 Håller med grufman... Jag förstår mig inte på förgasare. Hade en Volvo 240 en gång med förgasare och den gick aldrig bra, trots ett förgasarbyte från en bil som gick bra kom den aldrig ner under 1,2L/mil... Efter det köpte jag en 240 med elektronisk insprutning! Citera
*Micke* August 20, 2009 Report August 20, 2009 Håller med grufman... Jag förstår mig inte på förgasare. Hade en Volvo 240 en gång med förgasare och den gick aldrig bra, trots ett förgasarbyte från en bil som gick bra kom den aldrig ner under 1,2L/mil... Efter det köpte jag en 240 med elektronisk insprutning! Då kom du ner i 1.1L/mil //Micke. Citera
RoTe August 20, 2009 Report August 20, 2009 Håller med grufman... Jag förstår mig inte på förgasare. Hade en Volvo 240 en gång med förgasare och den gick aldrig bra, trots ett förgasarbyte från en bil som gick bra kom den aldrig ner under 1,2L/mil... Efter det köpte jag en 240 med elektronisk insprutning! Då kom du ner i 1.1L/mil //Micke.[/quote:207drsim]Nä 1.0! Fast den körde jag tusentals mil med på etanol på den tiden det var skitbilligt. Försök göra det enkelt med en förgasarbil... Citera
1096 August 20, 2009 Report August 20, 2009 Jag gillar spridare och insprut bättre.Trist att det är dyrt dock..Pillar Ni nåt med Ford EEC-IV och uppåt där på Grufman? Det finns ju en hel del att hämta hem både vad gäller effekt och ekonomi om man kan systemet menar jag... ta bara en sån sak varför Mustang GTn inte kör med soppastryp vid motorbroms som tex Cobran gör - gör rätt många droppar i längden.... detta gäller för 5.0 dock... kanske är annat på de nyare... De som Grufman skruva på... Citera
1096 August 20, 2009 Report August 20, 2009 Hade en Volvo 240 en gång med förgasare och den gick aldrig bra, trots ett förgasarbyte från en bil som gick bra kom den aldrig ner under 1,2L/mil... Efter det köpte jag en 240 med elektronisk insprutning! [/quote:ldyt08j4][/quote:ldyt08j4]Jag åker 240 från 77 med drivlina från 84GL... alltså vanlig B23 och femväxlat. Väl inkörd motor med över 25000mil på mätarn.. Den gick strax under litern tidigare och bytte i våras nål och munstycke i förgasarn vilket blitt trekantigt på de 25k milen.... Nu ligger den mellan 0.85-0.9 per mil... Tycker jag är rätt okej för en så gammal bil... dessutom skattefri...Förgasare är alltså inget konstigt... bra skötta och lagom justerade funkar de fint men är ju en mekanisk pryl så kräver lite underhåll genom åren... Citera
tn September 18, 2009 Report September 18, 2009 så klart fugge funkar..Men har i dagarna köpt en bronco? 302 efi sprut..?Går i tankar om å kasta in detta i bilen jag håller på med?(mach 1..1971)Beror på hur svårt det är å få ut Kabelhärvan?..få se. Citera
CMC 1061 Berra September 19, 2009 Report September 19, 2009 Inget fel på fugge. Men ett hilborn insprut är inte fel det heller. as ballt med åtta trettar rakt upp. Så fett kan det inte bli med en fugge.berra Citera
tn September 19, 2009 Report September 19, 2009 man kan ju ha olika meningar om fugge /sprut?Tänkte om nån gjort detta nån gång?ex tagit en maskin från ex bronco.. med insprutning mm...( är nog inte problemfrittt) Citera
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.