Jump to content

Recommended Posts

Nu i fredags ramlade dessa fina delar in. Affären på dessa gjordes tidigt i våras och tanken var att de skulle vara på bilen i sommar.

Men som dom säger, den som väntar på något gott väntar inte för geves. Har i helgen putsat och målat upp dem så nu har jag snart ett Ram Air system under huven :)

post-4470-144839213099_thumb.jpg

Nu i fredags ramlade dessa fina delar in. Affären på dessa gjordes tidigt i våras och tanken var att de skulle vara på bilen i sommar.

Men som dom säger, den som väntar på något gott väntar inte för geves. Har i helgen putsat och målat upp dem så nu har jag snart ett Ram Air system under huven :)

Va kul! Jag skulle åxå vilja ha...:rolleyes:

Var beställde du ifrån och blev det dyrt?

Häftigt, har du fått den museibesiktigad nu då? Borde inte skylten börja på M då?
Hej grabbar!

Ursäkta, men vad är "museibesiktad"? Det är väl nåt som finns i Finland, men inte i Sverige?

Det var trevligt att träffas igen Backman, synd bara att vädret var så in i h-vete dåligt!

Men din bil skiner ju upp i regnet!:cool:

Mvh.

P-O

Va kul! Jag skulle åxå vilja ha...:rolleyes:

Var beställde du ifrån och blev det dyrt?

Letade länge begagnat men utan resultat så efter att ha prutat med Mustang unlimited vilket jag inte trodde skulle lyckas kände jag mig tvungen att beställa. Visst känns det en aning dyrt för alla slangar, nippor, märken och allt som skall vara för att få det att fungera. Men vad gör man inte när ha begäret blir för stort.

Letade länge begagnat men utan resultat så efter att ha prutat med Mustang unlimited vilket jag inte trodde skulle lyckas kände jag mig tvungen att beställa. Visst känns det en aning dyrt för alla slangar, nippor, märken och allt som skall vara för att få det att fungera. Men vad gör man inte när ha begäret blir för stort.

När jag ser dina frächa delar växer verkligen behovet! Då jag idag inte riktigt vet vilken höjd luftrenaren kommer att hamna (beroende på vilket insug jag väljer m m) skulle jag nog kunna starta med huvisatsen med spjäll i alla fall. Det har förmodligen suttit monterat nån gång i min bils historia då det finns gängade bulthål runt om och scoopen är öppna. Kommer du att byta huvgångjärn/fjädrar? Jag tycker att mina är i "slakaste" laget redan nu utan extravikten på huven..:rolleyes: . Hur tung (ca) är huvinsatsen?

Hej grabbar!

Ursäkta, men vad är "museibesiktad"? Det är väl nåt som finns i Finland, men inte i Sverige?

Det var trevligt att träffas igen Backman, synd bara att vädret var så in i h-vete dåligt!

Men din bil skiner ju upp i regnet!:cool:

Mvh.

P-O

Museibes

Ja visst var det roligt att träffa er igen trots vädret. Cruisingen blev ju riktigt bra i alla fall:)

Museibesiktningen innebär att museibesiktnings män kollar igenom bilen och ser efter att den håller ett visst krav. Den skall i princip vara i orginal skick och hålla en viss klass (inte rostig och inte för ombyggd) Om man klarar det får man registrera den som museifordon och slipper då vägskatt och får en mycket förmånligare försäkring:) Sen blir det besiktning bara vart annat år. Det negativa är väl att man får bara använda bilen i 30 dar per år.

När jag ser dina frächa delar växer verkligen behovet! Då jag idag inte riktigt vet vilken höjd luftrenaren kommer att hamna (beroende på vilket insug jag väljer m m) skulle jag nog kunna starta med huvisatsen med spjäll i alla fall. Det har förmodligen suttit monterat nån gång i min bils historia då det finns gängade bulthål runt om och scoopen är öppna. Kommer du att byta huvgångjärn/fjädrar? Jag tycker att mina är i "slakaste" laget redan nu utan extravikten på huven..:rolleyes: . Hur tung (ca) är huvinsatsen?

Min huv har oxså hålen men det har nog aldrig suttit ett ram air där. Tror att alla ram air huvar har haft hålen för skruvarna färdigt?

Det är väl nån som har skruvat bort de bi kups mönstrade plasten som suttit där från början?

Mina huvgångjärn/fjädrar borde nog klara tyngden, inte så tung bit den som kommer fast där. Återstår att se hur det går.

Min huv har oxså hålen men det har nog aldrig suttit ett ram air där. Tror att alla ram air huvar har haft hålen för skruvarna färdigt?

Det är väl nån som har skruvat bort de bi kups mönstrade plasten som suttit där från början?

Mina huvgångjärn/fjädrar borde nog klara tyngden, inte så tung bit den som kommer fast där. Återstår att se hur det går.

Jo så är det nog.

Museibes

Ja visst var det roligt att träffa er igen trots vädret. Cruisingen blev ju riktigt bra i alla fall:)

Museibesiktningen innebär att museibesiktnings män kollar igenom bilen och ser efter att den håller ett visst krav. Den skall i princip vara i orginal skick och hålla en viss klass (inte rostig och inte för ombyggd) Om man klarar det får man registrera den som museifordon och slipper då vägskatt och får en mycket förmånligare försäkring:) Sen blir det besiktning bara vart annat år. Det negativa är väl att man får bara använda bilen i 30 dar per år.

OK! Då förstår jag. Vi gör ju likadant i Sverige, fast det görs av en godkänd

besiktningsman innan man kan få en entusiastförsäkring. Den killen kan va

vem som helst som försäkringsbolaget godkänt. Det är ungefär samma regler

här. Den får inte vara för ombyggd, utan ska vara i originalskick. Vi slipper

vägskatt om fordonet är äldre än 30 år. Veteran. Besiktning vart annat år.

Vi får köra året runt om vi vill, men inte mer än 500 mil per år. Och försäkringen

är billig. 775:- per år för min bil.

Mvh.

P-O

Ja då är det ju lika som här. Bilen måste vara 30 år här med för att få den i museiregister. Vi har väl den fördelen då att de 30 dagarna inte behöver bokföras och vam räknar? det skulle vara nån avundsjuk granna då. Men de 500 milen syns ju på mätarn vilka i och försig är ganska långt. Hur många av oss kör det per sommar?

• 4 weeks later...

Har nu efter att ha de flesta höst sysslor bort jobbade tagit i med Pärlan igen. Skuvade bort förgasarn och tog bort spacern för att få det att funka bättre med ram airen. Tillverkade en ny tunn spacer av "faner" heter det kanske plywod hos er, efter tips av en lokal street racer. Gav mig oxså in på att ta sönder förgasarn fast detta är något som inte jag förstår mig på (man lär sig kanske) bytte ut power valven mot en 55 och kollade upp munstyckena som var 65 till storlek. tänkte byta dessa mot mindre men enligt handlarn här i byn fanns inte mindre att handla där bara större?

Motorn har i år gott allt för fett med helt svarta stift, bilen har dragit upp mot 3l. milen emellanåt. Nu efter att ha kört lite så får i alla fall stiften en finare färg. Så kanske det är tillskotts ventilen som läkt igenom.

Bilen känns oxså mycket piggare men byte av däck 275/60/15 till 295/50/15 gjorde sitt till. Varvtalet vid hundra gick upp med 800 varv med dom nya däcken men så är de ungefär 7cm. mindre i diameter. Mera varv kanske är bra för en trög 4V motor?

Har nu då monterat ram air intaget och fått det att fungera efter en del pyssel. Kvaliten på Taiwan grejer är nog inte det bästa.

Jag kan inte bestämma om jag skall montera dessa motor och bagage lampor som satt på bilen när jag köpte den. Har inte sett dessa lampor på nån annan bil jag sett på träffarna vi varit på så är dessa ett sällsynt tillval eller är de bara bortmonterade?

post-4470-144839222285_thumb.jpg

post-4470-14483922232_thumb.jpg

post-4470-14483922238_thumb.jpg

................................. Har inte sett dessa lampor på nån annan bil jag sett på träffarna vi varit på så är dessa ett sällsynt tillval eller är de bara bortmonterade?

Tillval. Lite ovanlige......Sett dit dom;-)

Mvh

JohnB

Bilen känns oxså mycket piggare men byte av däck 275/60/15 till 295/50/15 gjorde sitt till. Varvtalet vid hundra gick upp med 800 varv med dom nya däcken men så är de ungefär 7cm. mindre i diameter. Mera varv kanske är bra för en trög 4V motor?

Hej Backman!

Du har väl koll på hastighetsmätaren nu när du ändrat rulldiameter?

Mvh.

P-O

Hej Backman!

Du har väl koll på hastighetsmätaren nu när du ändrat rulldiameter?

Hej P-O!

Jo detta var ett "problem" med de större däcken när bilen gick bra mycket hårdare än vad mätaren visade. Med de nya däcken går det bara 4-5km.h. hårdare än vad mätaren visar och det är ju ganska nära, det är ju bara jag som kör med bilen.

• 3 months later...

Hej!

Det var en tid sen jag skrev nåt i tråden, men nu ramlade det in en något försenad julklapp åt Mussen. Det är mest ögongodis men det är ju inte helt fel det heller. Kanske man hittar lusten att börja klappa om ögonstenen en aning nu :)

post-4470-144839239384_thumb.jpg

Jag har inte varit inne på forumet på några år, men det har hänt lite med bilen sedan starten 2008, blir väldigt fin. Hur många tusen timmar har du lagt ner på den. Skulle vara roligt och veta om min gamla Cobra jet fortfarande rullar i Danmark

Ja du Tony hur många timmar som Har gått till bilen har jag inte räknat. Det tog två och etthalvt år med nästan dagligt skruvande att få bilen ut på vägarna igen. Men det var en rolig tid och fortfarandes finns det ju alltid nåt att göra på den:)

• 4 weeks later...

Efter att ha tagit sönder instrument brädan och en del skärande i kabelhärvor hittade jag ett kabelbrott på den röd/orange tråden. Så nu tror jag mig ha en fungerande laddmätare. På bilden är utslaget med halvljuset på och motorn av.

post-4470-144839257113_thumb.jpg

Antar att du mätte några extra gånger innan du satte borren i huven :P .

Det var inte så svårt att hitta centrum för det är ju urtaget färdigt i huvens undersida. Dit satte jag ett passligt hjul och märkte ut centrum och borrade med en mindre borr underifrån. Det var nog den större hålborren jag var rädd skulle slinta