hampem3 August 30, 2009 Report August 30, 2009 Go kväll alla mustang brukare.Är en helt ny användare på detta forum sen igår, suttit och sökt och läst trådar så ögonen blöder, står i valet och kvalet gällande ett inköp av en mustang 2005/2006.har ett par frågor jag skulle bli hemsk glad utifall ni kunde hjälpa mig med och inbringa lite klarhet hos denna nybörjare.Har sedan 2005 fin kammat blocket dagligen och drömt mig bort mot mustang mullrandet, men för någon dag sedan dök det upp ett objekt som har alla de attribut jag efftersträvar, -> http://www.bytbil.com/bilar/begagnade/f ... YAM2sLDA__! http://www.blocket.se/stockholm/Ford_Mu ... ?ca=11&w=3Nu till mina frågor:Såg här i någon tråd att dessa bilar har isofix (bil barn stols fäste), gäller det alla bilar eller är det tillval?(Har en liten plutt på 1.5 år som sitter i bakåt vänd stol, samt en stor plutt på 9år)Vad jag har förstått är det väldigt täta service intervaller samt en hel del små detaljer som kan iritera så som klonk och gnissel, rätt eller fel?Kommer att använda bilen som bruks bil med ett årligt miltal på ca 1000-1500mil, kommer det va mer verkstads besök än åka?Vågar man köpa en mustang som gått så pass mkt som denna ändå gjort eller är det ett risk tagande (självklar förstår jag att det beror på tidigare shötsel samt omhänder tagande) men ifall vi utgår från att den är normal mustang körd Bensin förbrukningen är också väldigt intresant, förstår att dom tar lite mer. men vad är en ärlig bild utav förbrukningen, är det hyffsat moderata siffror eller är det rent horiblaa virvlar i tancken vid varje röd ljus?För man räkna med 1.5l/milen lands väg? eller kommer man undan med strax över litern?sista frågan, mustanger som är sänkta som denna, hur tar övriga detaljer kring hjul upphängningen detta, vad jag läst mig till så har jag förstått att det är standard med spindel/busningar klonk rätt eller fel?Kostsamma operationer, eller är det dylika ingrepp så som 3 seriens? (BMW)mvh hampushttp://www.garaget.org/hampussm3 Citera
Corvette August 31, 2009 Report August 31, 2009 nej det är standard i allaford rekommenderar 750mil intervaller men det vanligaste är att de flesta gör det vid 1000 milhar du kört jänkare tidiagre vet du att det är mycket plast i dessa som kan gneka... bara byta pipor på bilen eller höja stereo så är det löst... nej det är inte fler besök på verkstan än en vanlig bilbara kolla den som vilken annan beggad bil som helst... viktigast är att kolla att det inte är en krockad eller en bil som stått under vatten i USA... du är man på cruising så är det 2,5 l / milen och kör man normalt så drar min 1,2 och landsväg är det 1 l/milensänkta bilar eller inte har inte så betydelse på klonk eller inte, det som kan vara problem är att om den bara är sänkt med fjädrar kan vara att inte stöddämparna hänger med då de inte är anpassade för den kortare fjädringenvärre är det nog med feta däck som alla inkl jag själv slängt på Citera
mike85 August 31, 2009 Report August 31, 2009 Hej å välkomen!Tycker att den ser fin ut.värt att kolla."corvette" gav dig många svar men du har inte funderat på manuell låda?? Citera
grufman August 31, 2009 Report August 31, 2009 jag var och kikade på den igår. Ser mkt fin ut, dock inte premiumpaket = svarta paneler, ingen info center osv Citera
Chili August 31, 2009 Report August 31, 2009 Hej!Baksätet har fästpunkter för barnstolar (se utdrag ur manualen nedan).Beträffande servicen så är det inte värre än på andra US bilar, se bara till att ha täta oljebyten (800 mil) så kan motorn gå hur långt som helst Corvette har svarat på det mesta men vill tillägga att vid riktiga långkörningar så går bilen under litern/mil, körde själv till Öland ToR och låg på dryga 0.9.Ang fjädringssystemet så kan det vara värt att kolla när det är monterat (dvs nyligen eller om det har rullat 10 000mil...)Såg att bilen gått som företagsbil i Sverige sedan den var ny så det borde finnas dokumentation över service etc.Det kan också vara läge att hissa upp bilen och kolla underrede då den antagligen snurrat året runt och på saltade vintervägar i Stockholm sedan 2005. Eller be att få göra en rostskyddsinspektion hos någon rostskyddsfirma innan köp, det brukar kosta några hundralappar men då går dom igenom hålrum balkar dörrar etc.Lycka till! Citera
hampem3 August 31, 2009 Author Report August 31, 2009 Tackar för alla utförliga svar, känner mig anningen klokare nu, har bestämt mig för att nästa bil ska va en glidare med tillhörande automat låda, då verkar dessa passa ferfekt, så någon manuelt växlad mustang är inte intresant.Bensin förbrukningen låter helt okej, kanon med isofix, service intervallerna låter täta, men det är man van med sen tidigare bilar (bmw M3, samt hyfsat modiferade vagnar) så det ska ej va ngt hinder.Men när vi ändå är inne på service intervaller, ngn som vet vad orsaken till de tätta olje bytena är, med tanke på den låga trimmnings graden(hk/liter), är ju inte direkt en hög varvig sugis, borde utan problem kunna klara ett längre intervall?(viserligen inget jag kommer att pröva men nyfikenhet finns där endå)Har aldrig tidigare ägt amrikanskt så plastig inredning och lite gnäll från inredningen har jag enbart uplevt korta turer i andras vaganar då i suvar.Det jag tänkte på när det gäller sänkningen va, ifall man snik sänker med enbart fjädrar så blir kompressionen högre i dämparen och genomslags risken ökar även om man väljer progresiva fjädrar (precis som corvette sa) och livs längden på dämparna sänks radicalt, men även om man kör med dämpare och fjädrar som är anpassade tillvarnadra så ändras ändå fjädrings vägen, och även camber vinkeln,vet att vissa bilar e mer kännsliga (porsche/bmw) har redan standard ganska agresiva vinklar, är man där ocf fingrar blir det lätt att man åker på "lädret" ifall man ej börjar göra mer radicala ingrep, kör själv i dag med ställbart på min bil, och det märks på livs längden på busningar, krängningshämmare och spindel leder tyvär men snygt är det, sen att upförandet på vägen är redicalt försämrad gör inget då det går att åka på långa häng med blygsam effect tänkte mest primärt på hur pass kännsliga dessa vagnar är, de är ganska höga orginal och borde vid en snygg sänkning påfresta ihop med bredare sulor ganska mkt, men det kanske är kraftig saker orginal?Vart är det lämpligt att serva ordna med eventuella reparationer kring stockholms trakten?Lutar nämligen åt ett samtal till firman.kanon forum dettamvh Hampus Citera
mike85 August 31, 2009 Report August 31, 2009 I stockholm känns det som att det är Gruvmanbil som gäller.Bor inte i närheten själv men skulle jag de skulle jag valt dom.Klart du ska ha en musse!!! Citera
RoTe August 31, 2009 Report August 31, 2009 Vad jag förstått har den täta serviceintervallen med miljökrav att göra. Dessa maskiner har en väldigt ovanlig viskositet på oljan vilket kan vara bra att känna till (står visserligen på oljelocket). Citera
hampem3 August 31, 2009 Author Report August 31, 2009 Vad jag förstått har den täta serviceintervallen med miljökrav att göra. Dessa maskiner har en väldigt ovanlig viskositet på oljan vilket kan vara bra att känna till (står visserligen på oljelocket).låter intresant, vad är det för speciel visko på oljan?edit, kollade på mekonomens hem sida och dom rekomenderadeMotor Castrol Edge helsyntet 5W-30, dvs en helt vanlig olja för normal motorer, en lätt o lagom kall/varm viskositets olja, är det ngn annan man bör änvända?Blir det köp tänkte jag byta olja, filter på vägen hem, för säkerhets skull.mvh hampus Citera
RoTe August 31, 2009 Report August 31, 2009 Vad jag förstått har den täta serviceintervallen med miljökrav att göra. Dessa maskiner har en väldigt ovanlig viskositet på oljan vilket kan vara bra att känna till (står visserligen på oljelocket).låter intresant, vad är det för speciel visko på oljan?edit, kollade på mekonomens hem sida och dom rekomenderadeMotor Castrol Edge helsyntet 5W-30, dvs en helt vanlig olja för normal motorer, en lätt o lagom kall/varm viskositets olja, är det ngn annan man bör änvända?Blir det köp tänkte jag byta olja, filter på vägen hem, för säkerhets skull.mvh hampusVa bra att mekonomen har tvärfel. Du ska ALDRIG lita på någon svensk sida när det gäller dessa mustanger! Citera
hampem3 August 31, 2009 Author Report August 31, 2009 Vad jag förstått har den täta serviceintervallen med miljökrav att göra. Dessa maskiner har en väldigt ovanlig viskositet på oljan vilket kan vara bra att känna till (står visserligen på oljelocket).låter intresant, vad är det för speciel visko på oljan?edit, kollade på mekonomens hem sida och dom rekomenderadeMotor Castrol Edge helsyntet 5W-30, dvs en helt vanlig olja för normal motorer, en lätt o lagom kall/varm viskositets olja, är det ngn annan man bör änvända?Blir det köp tänkte jag byta olja, filter på vägen hem, för säkerhets skull.mvh hampusVa bra att mekonomen har tvärfel. Du ska ALDRIG lita på någon svensk sida när det gäller dessa mustanger![/quote:22hk5pna]Det va ngt värt att veta, antar att det står det mn behöver veta i instruktions boken, vet du på rak arm någon amrikansk sida med vettig info gälande oljor mm?bådar inte gott det här om jag höll på att gå på en super nit på direkten.. mvh hampus Citera
RoTe August 31, 2009 Report August 31, 2009 Det va ngt värt att veta, antar att det står det mn behöver veta i instruktions boken, vet du på rak arm någon amrikansk sida med vettig info gälande oljor mm?bådar inte gott det här om jag höll på att gå på en super nit på direkten.. mvh hampusKika på http://grufmanbil.se/ Citera
grufman August 31, 2009 Report August 31, 2009 Måste bara instämma. Det finns ingen anledning att inte köpa fords originalolja. Den är till och med billigare än oljan från biltema...Nuf said. Citera
AJ August 31, 2009 Report August 31, 2009 Och sen när du haft bilen i 3 månader och blir sugen på att mickla lite så finns en del matnyttigt här (och för alla andra också förstås):http://www.moddedmustangs.com/forums/20 ... -more.html Citera
Claes CMC 1489 September 1, 2009 Report September 1, 2009 När det gäller sänkning och feta hjul så är det oftast övre stötdämparlagring som ger upp, finns nya för en billig peng(Ford SVT 900:-)Bl.a här www.mustangperformance.se, har dom själv. Citera
Corvette September 1, 2009 Report September 1, 2009 Hej!Corvette har svarat på det mesta men vill tillägga att vid riktiga långkörningar så går bilen under litern/mil, körde själv till Öland ToR och låg på dryga 0.9.Så lågt har jag aldrig varit eller är det så mesigt har jag aldrig kört så de blivit under litern... Citera
Chili September 1, 2009 Report September 1, 2009 Hej!Corvette har svarat på det mesta men vill tillägga att vid riktiga långkörningar så går bilen under litern/mil, körde själv till Öland ToR och låg på dryga 0.9.Så lågt har jag aldrig varit eller är det så mesigt har jag aldrig kört så de blivit under litern... Ähh, det är du som har för stor bakvinge så din bil blir lite väl baktung Men helt sant är väl att jag är ganska försiktig på landsväg, i hastighet så passerar jag precis resonansfältet så det blir tyst och fint, och sen med 2.5kg i däcken så rullar det på riktigt billigt Citera
Corvette September 2, 2009 Report September 2, 2009 Hej!Corvette har svarat på det mesta men vill tillägga att vid riktiga långkörningar så går bilen under litern/mil, körde själv till Öland ToR och låg på dryga 0.9.Så lågt har jag aldrig varit eller är det så mesigt har jag aldrig kört så de blivit under litern... Ähh, det är du som har för stor bakvinge så din bil blir lite väl baktung Men helt sant är väl att jag är ganska försiktig på landsväg, i hastighet så passerar jag precis resonansfältet så det blir tyst och fint, och sen med 2.5kg i däcken så rullar det på riktigt billigt mmm måste nog vara att jag har för mycket down force med vingen som gör att jag inte får ner soppaförbrukningen... 2,5kg jag har 3 kg i mina fast jag kör ju 20"... fast man kanske skulle fylla dem med helium... Citera
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.