Janebrink March 9, 2004 Report March 9, 2004 Tja!E de nån som vet om fläktmotståndet skiljer sig mellan årsmodellerna?Fläktmotståndet till kupéfläkten alltså. Har et 69a och behöver nytt.mvhAnders. Citera
Lars Oscarsson cmc383 March 9, 2004 Report March 9, 2004 Hej Anders.Det är antagligen skottpengar på mig nu.Det är egentligen samma motstånd men dom ärinbyggda på olika sätt i värmekåpan.Samma tips som för fläkten ring Rolads Mustang delar kolla om han har beg. :wink: Citera
Janebrink March 10, 2004 Author Report March 10, 2004 Aha..Men eftersom det ändå sitter nått bonnemeck där nu så kan jag lika väl ta till vilken bil som helst då... typ 67?//Anders. Citera
Ronnie S March 10, 2004 Report March 10, 2004 Jag hittade följande på nätet: http://johnsmustang.com/Catalog/39/Det verkar vara en typ av motstånd på 65-66 och en annan på 67-73. Citera
Janebrink March 10, 2004 Author Report March 10, 2004 fan va flummigt! Men d borde väll va samma värde på dem egentligen? Skiljer sig motorn?//A. Citera
cmc 49 March 10, 2004 Report March 10, 2004 På ene sidan säger du att du ska ta fläkt från en annan bil va ska du med motståndet då tii när det är gjort till original fläkten... fan va flummigt! Men d borde väll va samma värde på dem egentligen? Skiljer sig motorn?//A. Citera
Janebrink March 11, 2004 Author Report March 11, 2004 FÖr eftersom den motorn som jag ev. letar reda på också kommer vara på 12 volt, så får jag ändå en hastighetsreglering.//A. Citera
Qenth July 2, 2004 Report July 2, 2004 Hej. När jag renoverade mitt värme-paket, förstod jag inte vad denna pryl var för något och vad den var bra för. Spiralerna var tjocka av rost men hela. Blåste av dem med sand-bläster så nu ser dom hyfsade ut. Undrar om jag har sabbat motstånden nu?Skulle gärna vilja veta varför och hur detta mot-stånd fungerar. CMC 567Qenth Citera
Janebrink July 5, 2004 Author Report July 5, 2004 tja!Motståndet fungerar precis som det låter. Tänk dig att du har en kabel med 20 kardeler i, och en med 2 kardeler. Då är ju det lättare för strömmen att krypa genom 200 kardeler än 2. Litet rör vs. stort rör. Ju mindre ström fläkten får, ju långsammare snurrar den.När dina motstånd nu har rostat så innebär det att det försvunnit lite metall från ytan, vilket innebär att motståndet blir högre. FLäkten kommer alltså att snurra långsammare i de reglerade lägena. Tror inte att det är så påtagligt mycket långsammare, så du kan nog behålla dem. mvhAnders Janebrink. Citera
Qenth July 5, 2004 Report July 5, 2004 Tjaa.Det var en bra förklaring, är noll-stäld på flera saker, bland annat när det gäller EL. Det känns bättre nu, roligare när man förstår vad man håller på med. Kommer fläkten att gå för lusigt framöver, vet jag vad som behöver göras. Tack Qentha CMC 567. Citera
Recommended Posts