Jump to content

Fläktmotstånd? Samma 64½-73?


Recommended Posts

På ene sidan säger du att du ska ta fläkt från en annan bil va ska du med motståndet då tii när det är gjort till original fläkten... :shock:

fan va flummigt! Men d borde väll va samma värde på dem egentligen? Skiljer sig motorn?

//A.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Hej. När jag renoverade mitt värme-paket, förstod jag inte vad denna pryl var för något och vad den var bra för. Spiralerna var tjocka av rost men hela. Blåste av dem med sand-bläster så nu ser dom hyfsade ut. Undrar om jag har sabbat motstånden nu?

Skulle gärna vilja veta varför och hur detta mot-stånd fungerar. :oops:

CMC 567

Qenth

Link to comment
Share on other sites

tja!

Motståndet fungerar precis som det låter. Tänk dig att du har en kabel med 20 kardeler i, och en med 2 kardeler. Då är ju det lättare för strömmen att krypa genom 200 kardeler än 2. Litet rör vs. stort rör. Ju mindre ström fläkten får, ju långsammare snurrar den.

När dina motstånd nu har rostat så innebär det att det försvunnit lite metall från ytan, vilket innebär att motståndet blir högre. FLäkten kommer alltså att snurra långsammare i de reglerade lägena. Tror inte att det är så påtagligt mycket långsammare, så du kan nog behålla dem.

mvh

Anders Janebrink.

Link to comment
Share on other sites

Tjaa.

Det var en bra förklaring, är noll-stäld på flera saker, bland annat när det gäller EL. Det känns bättre nu, roligare när man förstår vad man håller på med. Kommer fläkten att gå för lusigt framöver, vet jag vad som behöver göras. Tack :D

Qentha CMC 567.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...