Jump to content

Vi testar Axle-back system, vad vill du höra?


grufman

Recommended Posts

Kommentarer om dämparna:

Ford Racing GT

Påminner lite om FR500S-ljudet, men lite dovare/rundare ljud. Lite tendens till resonans, men absolut inget som irriterar eller stör. Dessa är perfekta om du vill ha ett bra och aggresivt ljud, men inte vill väcka alla grannar. Dessa är samma som Borla Stinger och Steeda-dämparna. Borla är tillverkaren. Bra köp!

Kul test ! Men en undran, jag har Ford Racing GT #M-5230-5GT och har en överjävlig resonans tycker iallafall jag. Grannarna är inte heller så imponerade när jag kallstartar när man ska iväg på bilträff 07:00 en Söndagmorgon :twisted: Så då undrar jag om det är stor skillnad mot Corsorna som andra tester har kallat "resonansfria". Är det stor resonansskillnad så byter jag förmodligen till Corsa !

Om du vill ha tystare dämpare utan resonans är det original som gäller. Kolla bullermätningarna.

Nä, jag vill ha resonansfria ! Det lustiga med "bullret" i tabellen är att Ford racing är tystare än orginal ! Hur kan det komma sig ? Jag vill ha dom som låter mest utanför bilen och med minst resonans inne. Ska jag då ha FR500S ?

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 79
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Bullermätningen på originaldämparen gjordes med en annan förare, så det kan ha gått lite fortare, men dock fortfarande på 2ans växel.

Sen får man tänka på att detta är bullernivån vid sidan av bilen - inte bakom. Det kan skilja otroligt mycket hur ljudet "projiceras".

Link to comment
Share on other sites

Kommentarer om dämparna:

Ford Racing GT

Påminner lite om FR500S-ljudet, men lite dovare/rundare ljud. Lite tendens till resonans, men absolut inget som irriterar eller stör. Dessa är perfekta om du vill ha ett bra och aggresivt ljud, men inte vill väcka alla grannar. Dessa är samma som Borla Stinger och Steeda-dämparna. Borla är tillverkaren. Bra köp!

Kul test ! Men en undran, jag har Ford Racing GT #M-5230-5GT och har en överjävlig resonans tycker iallafall jag. Grannarna är inte heller så imponerade när jag kallstartar när man ska iväg på bilträff 07:00 en Söndagmorgon :twisted: Så då undrar jag om det är stor skillnad mot Corsorna som andra tester har kallat "resonansfria". Är det stor resonansskillnad så byter jag förmodligen till Corsa !

Om du vill ha tystare dämpare utan resonans är det original som gäller. Kolla bullermätningarna.

Nä, jag vill ha resonansfria ! Det lustiga med "bullret" i tabellen är att Ford racing är tystare än orginal ! Hur kan det komma sig ? Jag vill ha dom som låter mest utanför bilen och med minst resonans inne. Ska jag då ha FR500S ?

ja de ska du ha AJ... men grannarna lär inte bli gladare av dem... :--

Link to comment
Share on other sites

Blev lite förvånad över resultatet. Skulle tippa Corsa #1 och SLP #2. Intressant med de där FR500S!

För mig ligger FR500C först. LoudMouth låter för mycket tycker jag själv. Efter det står det mellan Ford Racing GT och Corsa.

Link to comment
Share on other sites

Blev lite förvånad över resultatet. Skulle tippa Corsa #1 och SLP #2. Intressant med de där FR500S!

För mig ligger FR500C först. LoudMouth låter för mycket tycker jag själv. Efter det står det mellan Ford Racing GT och Corsa.

äsch de är LoudMouth som gäller du hade störst flin då du kom tbx efter att du testat dem... :twisted:

Link to comment
Share on other sites

Blev lite förvånad över resultatet. Skulle tippa Corsa #1 och SLP #2. Intressant med de där FR500S!

För mig ligger FR500C först. LoudMouth låter för mycket tycker jag själv. Efter det står det mellan Ford Racing GT och Corsa.

äsch de är LoudMouth som gäller du hade störst flin då du kom tbx efter att du testat dem... :twisted:

Sanningen är att det var en tant/dam/kvinna som passerade när vi körde loud mouth. "Åh vad härligt det låter".

Det finns hopp alltså :-)

Link to comment
Share on other sites

Blev lite förvånad över resultatet. Skulle tippa Corsa #1 och SLP #2. Intressant med de där FR500S!

För mig ligger FR500C först. LoudMouth låter för mycket tycker jag själv. Efter det står det mellan Ford Racing GT och Corsa.

äsch de är LoudMouth som gäller du hade störst flin då du kom tbx efter att du testat dem... :twisted:

Sanningen är att det var en tant/dam/kvinna som passerade när vi körde loud mouth. "Åh vad härligt det låter".

Det finns hopp alltså :-)

öhh tant... jag vill ha FR500S'en... :roll:

LoudMouth säljes till Mustang åkare som söker ny tant... :--

Link to comment
Share on other sites

SLP Loud Mouth

Om man vill ha max ljud finns bara ett alternativ, och det är Loud Mouth. Det är helt raka rör utan något hinder. Låter sjukt mycket mer än vad man kan återge på film. Vill man låta mest så lirar dessa i en helt egen liga. Ingen annan dämpare kommer i närheten. Fin passform och lätta att montera. Dessutom ett givet andrahansvärde eftersom de flesta vet vad dessa går för. Tyvärr en del resonans, men inget som man inte kan leva med.

Tänkte precis skriva samma sak. Dessa har ju ett så pass djupt ljud att microfonerna inte fångar det. Har själv också försökt spela in med en HD kamera i 50 000kr klassen utan lycka. Nästan så att min kompaktkamera, IXUS 90IS är bättre faktiskt!

Link to comment
Share on other sites

SLP Loud Mouth

Om man vill ha max ljud finns bara ett alternativ, och det är Loud Mouth. Det är helt raka rör utan något hinder. Låter sjukt mycket mer än vad man kan återge på film. Vill man låta mest så lirar dessa i en helt egen liga. Ingen annan dämpare kommer i närheten. Fin passform och lätta att montera. Dessutom ett givet andrahansvärde eftersom de flesta vet vad dessa går för. Tyvärr en del resonans, men inget som man inte kan leva med.

Tänkte precis skriva samma sak. Dessa har ju ett så pass djupt ljud att microfonerna inte fångar det. Har själv också försökt spela in med en HD kamera i 50 000kr klassen utan lycka. Nästan så att min kompaktkamera, IXUS 90IS är bättre faktiskt!

Ja det blir mest skit av det hehe,

blev inget vidare heller.

(med MAC boomtubes, i princip som SLP loud mouth)

Link to comment
Share on other sites

Vi kommer köra MEGA-test med axle-back ljuddämpare inom någon månad. Vi testar på en original Mustang GT. Allt kommer finnas på film med perfekt ljud (på youtube). Varje dämpare kommer filmas dels bakifrån när man startar, dels inifrån när man startar, en driveby och sen lite körning inuti kupén så man får en uppfattning om det ljudet också.

Följande axlebacks är redan "bokade"

Mustang GT Original

Ford Racing (runda dämparna), samma som Steeda

Ford Racing FR500C-dämparna

Corsa Axle Back

SLP Loudmouth

Vilka fler förslag har ni, eller rättare sagt, vad vill ni höra?

Link to comment
Share on other sites

Kanontest!!!!

Blev ju givetvis sugen på FR500C-dämparna :D

Men hur mycket skiljer dom sig från Ford Racing M-5230-5GT-dämparna i verkligheten?

dvs om man (som jag) idag kör på M-5230-5GT-dämparna är det värt att uppgradera??? mao kan man försvara pengen?????

Link to comment
Share on other sites

Kanontest!!!!

Blev ju givetvis sugen på FR500C-dämparna :D

Men hur mycket skiljer dom sig från Ford Racing M-5230-5GT-dämparna i verkligheten?

dvs om man (som jag) idag kör på M-5230-5GT-dämparna är det värt att uppgradera??? mao kan man försvara pengen?????

Det går ALLTID att försvara pengen !!!

Det är vi män experter på, eller hur?

Link to comment
Share on other sites

Kanontest!!!!

Blev ju givetvis sugen på FR500C-dämparna :D

Men hur mycket skiljer dom sig från Ford Racing M-5230-5GT-dämparna i verkligheten?

dvs om man (som jag) idag kör på M-5230-5GT-dämparna är det värt att uppgradera??? mao kan man försvara pengen?????

Skillnaden är KLART märkbar. Gör såhär. Kom förbi oss och låna FR500C dämparna över helgen, som tack för lånet skriver du en rapport på vad du tycker här på forumet. Vi har öppet till 18.00 idag. Bara att komma hit och plocka upp.

Link to comment
Share on other sites

Och det läser man nu..... Sorry att jag missade det var ju i Jakan idag... står erbjudandent kvar även nästa vecka så skulle jag gärna vilja prova dom. Och absolut en rapport kan jag skriva (ligger liksom i min yrkesutövning....)

Och angående pengen.... det är alltid värt att uppgradera, vad man än byter ut så kostar det ju inte mer än bara en tusing vad man än gör på sin Mustang ..... (så länge inte ngn talar om vad det kostar för frugan, eller hur MOS :D:o:o:D:D:D ......)

"köpt nya navkapslar??? nej jag putsade upp dom gamla visst blev det bra???" (sen att man bytt till ett nytt set med 500GT fälgar/hjul är ju en helt annan sak....)

Hokiipa!

//Chili - TheLegendLimer

Link to comment
Share on other sites

Jag blev lite inspirerad av testet så jag böt tillbaks till orginalljuddämpare + att jag satte på orignal däck/fälg och nu går den tyst som en elbil !! Fan så skönt det var ! Och roligt, för däcken greppar ju nada ! Nu vet jag inte riktigt vad jag vill :?

Link to comment
Share on other sites

(så länge inte ngn talar om vad det kostar för frugan, eller hur MOS :D:o:o:D:D:D ......)

"köpt nya navkapslar??? nej jag putsade upp dom gamla visst blev det bra???" (sen att man bytt till ett nytt set med 500GT fälgar/hjul är ju en helt annan sak....)

Hokiipa!

//Chili - TheLegendLimer

Om du vill kan jag berätta för din fru att du har sålt sidoreflexerna och därför är mycket likvid för nya inköp, haha... :D

/MOS

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.




×
×
  • Create New...